Na velkou modelovou ofenzivu se příští rok v Evropě chystá japonská Toyota.
Jednou ze šesti novinek bude třetí generace manažerského vozu Avensis. Českým novinářům se vůz, který bude mít i podnikatelskou verzi N1, předvedl v polovině prosince v Itálii.
Toyota Avensis je vůz vyráběný pro Evropu v anglickém Burnastonu. Na silnicích starého kontinentu se poprvé objevil v roce 1997 jako nástupce Cariny. První generace auta byla dost usedlá a designově nevýrazná, s asijsky strohou kabinou. Druhá verze z roku 2003 už odpovídala třetímu tisíciletí, měla robustní líbivou karoserii a nabízela řadu technických vymožeností. Jako jeden z prvních vozů v Evropě nabízel tehdy Avensis kolenní airbag.
Třetí v řadě
Kdy přijde a co přinese třetí generace? „S jejím příchodem do Česka počítáme v únoru, auta budou mít možnost odpočtu DPH, ale ceny zatím nebyly stanoveny,“ řekl Profitu mluvčí značky Tomáš Vaněk. Z nabídky příští rok každopádně zmizí liftback, zůstanou jen manažerský sedan a rodinný kombík. Na jejich karoserii údajně v Japonsku pracovalo 35 konstruktérů z Evropy. Na rozdíl od trendu zvětšovat každou novou generaci šla Toyota cestou zachování rozměrů – rozvor a výška jsou stejné jako v předchozí generaci, délka i šířka narostly jen o pět centimetrů. Nový Avensis vypadá hodně sportovně a svalnatě, nezapře inspiraci sesterskou značkou Lexus.
Jak to vypadá uvnitř? Jednotlivé stupně výbavy se zde odlišují obložením středové konzole a dveřních výplní. Základní provedení Avensis je má černé, verze Sol s titanovým vzhledem a Executive s bambusovou strukturou Takesumi. Podnikatelé uvítají jednoduché ovládání mechanizmu sklápění zadních sedadel, a to i u sedanu. Po sklopení zůstane rovná plocha bez schodu. Navíc je možné pro dlouhé předměty využít otvor v prostředním sedadle.
Nižší emise, vyšší výkon
Avensis nemá jen nový vzhled, ale také motory. Mezi benziny se objevily agregáty Valvematic, které jsou posledním módním výstřelkem Toyoty v oblasti vyšší účinnosti. Ve srovnání s pohonnými jednotkami v předchozí generaci prý dosahují o 10 až 26 procent nižších emisí CO2 (a tím tedy i nižší spotřeby) a současně mají vyšší výkon až o 20 procent. Trojici dieselových motorů přebírá nový Avensis v upravené verzi z předchozí generace. Všechny jsou vybaveny standardně filtrem pevných částic a modernizovány, aby splňovaly podmínky emisní normy Euro 5.
Většinu podnikatelů a manažerů zajímá výbava. Verze Executive přidává prvky jako zatmavená zadní skla, audiosystém s 10 GB harddiskem, navigaci, elektricky nastavitelná přední sedadla nebo bezklíčkový vstup Smart Entry. Nejvyšší verze Premium/TEC Edition pak obsahuje také panoramatickou střechu, adaptivní bi-xenonové světlomety a s motorem 2,2 D-4D také plnou bezpečnostní výbavu.