Rozdávání firemních vánočních a novoročních dárků neovlivnila ani pokračující hospodářská krize. Firmy chtějí dát najevo, že si svých klientů váží a pamatují na ně alespoň s nějakou drobností.
USB flashky
Autor: Speed Press
Některé na pozornostech šetří, jiné se plácnou přes kapsu a věnují svým VIP klientům luxusní dárky.
Většina firem letos marketingové aktivity omezila. „Největší škrty prováděly hlavně velké nadnárodní společnosti. Reálná čísla poklesů v oboru reklamy nejsou zatím přesná. Odhadovaný pokles obratů se pohybuje v rozmezí až 40 procent u klasických reklamních agentur. V našem oboru dárků a podpory prodeje v průměru kolem 30 procent,“ konstatuje ředitel společnosti Speed Press Plus Miroslav Hrdina. Společnost Speed Press díky širokému portfoliu koncových klientů i z oblasti středních a malých firem se drží na hranici poklesu 21 procent.
Paměť a alkohol
Konec roku bude u mnohých firem ale přece jen výjimkou. Dokazuje to nárůst zájmu po službách reklamních agentur. Podle zkušené pracovnice jedné PR agentury jsou letos jedničkou na žebříčku firemních dárků „flashky“ a flašky, tedy paměťové médium a dárkové balení kvalitního vína nebo jiného druhu alkoholu. „Kvalitním alkoholem potěšíte téměř každého, flashka je zase nesmírně praktická v práci i doma,“ vysvětluje. A v obou těchto oblastech nabízí trh stovky variant. Flashku můžete objednat podle velikosti paměti, barvy i designu. „Nejjednodušší je objednat potisk logem firmy na již existující flashku z katalogové nabídky,“ dodává. Mezi mladými je teď ale v módě mít tento přenosný paměťový disk v náramku, v kapesní svítilně, klíčence a podobně. Hitem příští sezony by se mohly stát sluneční brýle se zabudovaným MP3 přehrávačem, digitálním záznamníkem a flash diskem.
„Flash disky s naším logem jsou už tradičním dárkem pro klienty,“ potvrzuje mluvčí Komerční banky Marie Petrovová.
Nejsou to ale jen propagační předměty, které si banka nechala vyrobit. „Velký úspěch jsme měli třeba s mlýnkem na bylinky,“ vzpomíná. Mezi dárky ale byly například i exkluzivní cestovní šitíčka, elektrické sudoku, cestovní budíky nebo sady na víno. „Oproti standardním dárkům, o které je stálý zájem, jako například flash disky, jsme letos zaznamenali nejvyšší nárůst poptávky u masážní a relaxační pomůcky na hlavu, značkového textilu Adidas a držáku na kreditní karty značky ACM,“ říká Hrdina. A dodává, že velké společnosti přecházejí dlouhodobě od standardních dárků k originálním předmětům, vyráběným na zakázku.
Možností, jak udělat radost, je nepřeberně. Od skutečně levných drobností až po luxusní předměty pro zvlášť významné klienty. Například katalog reklamních a dárkových předmětů akciové společnosti Speed Plus obsahuje osm tisíců různých výrobků (ukázky na fotografiích) od nejlevnějších santaclausovských čepic za šest korun, pěn do koupele v podobě Santa Clause nebo soba za dvacet korun přes o něco dražší hrnky s vánočními motivy, vonné sady, kosmetické balíčky, termohrnky, čaje, kávu, držáky na kreditní karty, USB flashky, golfové sady až po dřevěný koš, ručně dlabaný z himalájské borovice, nebo keramická pera značky Parker za více než tisícovku.
Víno s vlastní etiketou
Také kvalitní zahraniční i domácí víno bývá oblíbeným dárkem, což s radostí potvrzují jihomoravští vinaři, kterým se před koncem roku zvedají tržby. „Řada firem si objednává kvalitní jihomoravská vína. Někdy nám dodají i vlastní etikety s přáním a jménem firmy,“ říká Petr Marcinčák, majitel vinařství Víno Marcinčák Mikulov.
Některé firmy si nelámou hlavu, co by klientům udělalo největší radost, a chtějí nechat výběr na obdarovaném. Proto místo předmětu, který se nemusí někomu hodit, sáhnou raději po dárkové poukázce.
„I když se mohou na první pohled zdát méně atraktivní, těší se poměrně velké oblibě. Jejich výhodou je široká škála možností využití a také nenáročná administrativa,“ objasňuje Linda Maletínská z Agentury Privilege. Firmy, které se rozhodnou využít dárkové poukázky, mají dnes na výběr. Například dárkovou poukázku Ticket Compliments je možné označit logem společnosti, výrobku nebo přímo jménem klienta.
Čím dál více firem už vybírá dárky pro své klienty přes internet. Velký zájem o výběr cenově zajímavého dodavatele registruje v posledních dnech právě v této oblasti největší a nejstarší tuzemské internetové B2B tržiště. Poptávka po nákupu vánočního dárků přes internet stoupla oproti stejnému období loňského roku o patnáct procent. „Největší zájem registrujeme především ve sféře reklamy a tisku. V databázi máme zhruba 2800 firem nabízejících tento druh zboží a služeb, z toho 930 reklamních agentur poskytujících kompletní servis,“ říká Predrag Dukič, spolumajitel internetového tržiště ABC Českého hospodářství. Dodává, že zájem o tržiště stoupl meziročně o čtvrtinu. Je to podle něj logické, protože roli hraje úspora nákladů, v průměru ušetří firmy nákupem přes internet třetinu, což v době hospodářské krize není bezvýznamné.
Příští rok bude dárků více
Obsluha tržiště je navíc velice jednoduchá. „Stačí pouze vložit poptávku po konkrétním zboží nebo službě. Jakmile se poptávka rozešle, začnou se zadavateli hrnout nabídky. Zbývá už jen vybrat si tu nejvýhodnější. Denně rozesíláme 33 tisíc e-mailů s poptávkami více než čtyřiceti sedmi tisícům aktivních uživatelů,“ vysvětluje Predrag Dukič.
Reklamní společnosti očekávají, že v příštím roce zájem o dárky opět stoupne. „Růst v roce 2010 ale nebude tak prudký, předpokládáme v řádu procent. Vývoj v prvním pololetí vidíme ještě zdrženlivě, ale druhou polovinu roku již optimisticky,“ říká ředitel firmy Speed Press Plus Miroslav Hrdina. Proto už připravují novou nabídku a slibují, že i v základním katalogu bude čtvrtina z celkem 5800 výrobků úplně nových produktů za vysoce konkurenční ceny.