(EURO 47/2001)
Vážený pane šéfredaktore, vážený pane Pšeničko,
dovoluji si tímto reagovat na podnětný článek a úvodník, věnovaný pivovaru Budějovický Budvar a problematice ochranné známky Budweiser. Zároveň si Vám tímto dovoluji zaslat některé doplňující informace, které nebyly ve Vašem článku zohledněny.
Jde zejména o zavádějící význam červeně zvýrazněného podtitulku na straně číslo 3: „Skutečnost, že po zeměkouli kolují odlišná piva odlišných výrobců s označením Budweiser, je stejně nenormální jako rozdělení Německa a Koreje.“ Takto postavená věta nereflektuje složitost problematiky spojující oblasti ochranných známek, ochrany zeměpisného označení a označení místa původu. Právě kvůli zneužívání světově proslulých tradičních značek založených na místě původu byla ratifikována celá řada dohod a směrnic, které mají za cíl chránit výrobce takovýchto značek proti zneužívání.
Jde například o multilaterální dohodu GATT/TRIPS uzavřenou v rámci WTO, ratifikovanou přes 130 státy celého světa. V této dohodě jde konkrétně o články 22 a 23, které jsou věnovány právní ochraně výrobků, které mají právo nést tzv. zeměpisné označení, což znamená, že tyto výrobky mají takovou pověst a proslulost na trhu a takovou kvalitu, na níž mají vliv místní podmínky výroby, místní suroviny a nezanedbatelná řemeslná dovednost, takzvané lidské zdroje. Z obdobné filozofie vychází i směrnice 2081/92 EU platná ve všech zemích EU.
Tyto dohody vznikly zejména kvůli tomu, že dobrá jména tradičních výrobců jsou velmi často předmětem kopírování. Dohody řeší také oblast sporů mezi tradičními starými a novými kulturami a „přenesenými či ukradenými“ nápady či know-how na teritoria Nových kultur, mezi které patří například Spojené státy či Austrálie a Nový Zéland. Nejde tedy o rozdělení jednoho jména, jak naznačuje podtitulek, ale spíše o případ, který je možné vystihnout příměrem, kdy některý ze států v USA by se pojmenoval Německo nebo Korea a zároveň začal využívat všech globálních výhod s tím spojených! Kromě francouzských a portugalských vín, lihovin, švýcarských sýrů, parmské šunky, indického čaje či evropských piv se stejný problém týká i obchodních sporů mezi Budějovickým Budvarem a společností Anheuser-Busch (AB).
Americký obchodní konkurent Budějovického Budvaru společnost Anheuser-Busch v rámci soudních jednání často zpochybňuje skutečnost, že slovo Budweiser je odvozené od označení místa původu a právníci AB argumentují, že Budějovický Budvar kopíruje ochrannou známku, kterou si společnost AB sama vymyslela. Opak je pravdou. Budějovický Budvar disponuje celou řadou přímých důkazů získaných v amerických soudních archivech, podle kterých společnost Anheuser-Busch na konci 19. století začala kopírovat Budějovické pivo - Budweiser bier, jehož proslulost a kvalita jsou ovlivněny místními podmínkami.
Budějovický Budvar hájí světovou proslulost budějovického piva, jeho historii a dále ji rozvíjí na všech světových teritoriích a využívá ji pro obchodní rozvoj společnosti. Protože při desítkách soudních jednání po celém světě hájíme tuto nevyvratitelnou pravdu, jsme ve většině soudních případů úspěšní.
Martin Doležal
Account Director
ExMise Public Relations