Kaipan
PRAHA (zao) - O vůz Kaipan 14, který byl představen majitelem stejnojmenné automobilové manufaktury před měsícem (EURO 33-34/2006), je značný zájem. „Za první měsíc, kdy vůz nabízíme, jsme obdrželi už osmnáct objednávek. Toho u dražšího Kaipanu 57 dosahujeme za celý rok,“ říká Michal Hradský, majoritní vlastník firmy.
Společnost, která už několik let prodává od patnácti do dvaceti ručně vyrobených roadsterů vlastní konstrukce ročně, byla úspěchem nového modelu příjemně překvapena. „Při uvedení čtrnáctky na trh jsem předpokládal, že ročně vyrobíme třicet až padesát vozů. Velký zájem však s sebou nese i malou nepříjemnost. Pokud prodeje půjdou dál tímto tempem, budeme muset uvažovat o tom, že o měsíc prodloužíme půlroční čekací lhůtu na dodání auta,“ říká Hradský.
Obchodní model firmy je založen na tom, že si zákazník může vybrat, kolik za vůz, dodávaný bez příplatkových výbav, celkem zaplatí. Konkrétně model 14 stojí od 134 do 457 tisíc korun podle toho, zda si jeho majitel objedná pouze stavebnici, z níž doma sám sestaví celé auto, nebo přímo kompletní vůz. „Nejde jen o finanční úspory. Každý tím získá možnost mít v určitých zákonných mezích naprostý originál, který nikde jinde na silnici nepotká,“ říká Hradský. Kaipan 14 konstrukčně vychází ze Škody Favorit, s níž má společný podvozek, motor, převodovku, řazení, brzdy a palubní přístroje.
Severočeská manufaktura v loňském roce utržila pět milionů korun, což v letošním roce díky modelu 14 nejspíše značně překoná. „Ozývají se i potenciální partneři z Polska, sondování možností prodávat naše vozy jsem zaregistroval i z jiných evropských států,“ dodal Hradský.