Audi A8 Quattro
PRAHA – Německá automobilka Audi nabídla zájemcům o luxusní limuzínu A8 s pohonem všech kol nový silný turbodiesel. Jde o vidlicový osmiválec se zdvihovým objemem 3,3 litru (vrtání 78,3 mm, zdvih 86,4 mm), který se může pochlubit výkonem 165 kilowattů při čtyřech tisících otáčkách za minutu. Tento výkon se přenáší na všechna kola známým systémem quattro prostřednictvím samočinné pětistupňové převodovky tiptronic. Díky novému motoru dokáže „á osmička zrychlit z klidu na sto kilometrů v hodině za pouhých 8,2 sekundy a nejvyšší dosažitelná rychlost je 242 kilometrů za hodinu. Výrobce ve svých údajích uvádí, že limuzína je zároveň úsporná, technici Audi udávají její spotřebu na 9,7 litru nafty na 100 kilometrů jízdy. Za všechny tyto parametry vděčí nový motor sofistikovanému čtyřventilovému rozvodu, dvojici elektronicky ovládaných turbodmychadel VTG (pro každou řadu válců jedno) s měnitelnou geometrií lopatek rozváděcího kola a mezichladiči nasávaného vzduchu. Výraznou změnou v porovnání s předchozími konstrukcemi motorů Audi TDI je aplikace vstřikování systému „common–rail . Na rozdíl od dosavadních pohonných jednotek, u nichž potřebný tlak pro vstřikování paliva přímo do válců vytvářelo radiální pístové čerpadlo, využívá nová technologie trubkového zásobníku, ve kterém je palivo udržováno pod tlakem 1350 barů. Výhodou „common railu je také možnost přesnějšího dávkování množství vstřikovaného paliva a kratší vedení paliva do válců. Výrobce tvrdí, že Audi A8 Quattro s novým motorem vyniká rovněž nízkými emisními limity, které splňují normu Euro III. Cena vozu ovšem není právě lidová – 2 754 700 korun.