Rekordnímu ročnímu obratu pomohl i stoupající počet internetových obchodů, který meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Největší podíly na obratu tvořily elektronika, kosmetika a oblečení. „Očekáváme, že za letošní rok bude objem peněz utracených v e-shopech zase o něco vyšší,“ dodal výkonný ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.
Na prvním místě žebříčku podle celkové hodnoty online nákupů za loňský rok figuruje s 37 procenty elektronika. Druhá byla kosmetika s 12 procenty. Na internetu více utrácely ženy, na které připadalo 60 procent tržeb.
„Sílící trend online nákupů pozorujeme u oblečení. Svou roli v tom sehrávají nejen velké módní e-shopy, ale také obchody, které prodávají například i sportovní vybavení. Rychle ale roste také obliba online nakupování potravin, která bude podle nás stoupat i nadále,“ dodal Uďan.
Zlatá horečka: Česko má nejrychleji rostoucí online trh v Evropě
Při srovnání různých období roku drží jasné prvenství to předvánoční. Za listopad a prosinec byl obrat českých e-shopů 51 miliard korun, z toho 12 miliard utratili Češi během posledních dvou týdnů před Vánoci.
Pro skupinu Mall.cz byl nejsilnějším dnem 29. listopad, kdy vrcholila akce Black Friday. Celkově za poslední dva měsíce roku zaznamenal e-shop meziroční růst tržeb o 25 procent. „Letos jsme poprvé, i přes některé varovné zprávy a zažité zvyky, viděli, že lidé objednávali dárky skutečně až do poslední chvíle. V období od poloviny měsíce do 23. prosince u nás uskutečnili o 40 procent více objednávek než v loňském roce,“ uvedl výkonný ředitel Mall.cz Oldřich Bajer.
Téměř 70 procent veškerého zboží prodávají e-shopy se sídlem v Praze. Po hlavním městě následují Brno (osm procent) s Ostravou (šest procent). Značný podíl online prodejů eviduje Shoptet také v Jihočeském kraji (tři proenta).
Přečtěte si také:
Zisk Alza.cz dál strmě roste. Loni eshop vydělal téměř miliardu korun
Oděvní řetězec Primark míří do Česka. První obchod otevře v centru Prahy
Alza zvýšila tržby na rekordních 25 miliard korun. Plánuje expanzi do Rakouska a Německa
Trápení českých miliardářů s e-shopy. Mall.cz i E-commerce Holding jsou ve ztrátě
Češi před Vánoci utratili v e-shopech 52 miliard, o 16 procent více než loni