Plodem německo-francouzské spolupráce je dodávka, kterou nemůže konkurence rozhodně ignorovat Ne každý z nás potřebuje ke své práci luxusní automobil a ne každý z nás se v práci ohání perem a diářem. Mnozí z nás jsou zedníci, truhláři, elektrikáři nebo pekaři.
Plodem německo-francouzské spolupráce je dodávka, kterou nemůže konkurence rozhodně ignorovat
Ne každý z nás potřebuje ke své práci luxusní automobil a ne každý z nás se v práci ohání perem a diářem. Mnozí z nás jsou zedníci, truhláři, elektrikáři nebo pekaři. A právě lidem, kteří místo v obleku podnikají v „montérkách“, je určen nový víceúčelový automobil Renault Trafic dCi.
Ihned při prvním pohledu přijde asi každému na um, že už Trafika někde viděl. Z části vám musím dát za pravdu. Trafic jste už opravdu vidět mohli, ale zřejmě se jmenoval Opel Vivaro. Výsledkem spolupráce německé automobilky Opel a francouzského Renaultu jsou totiž dva víceúčelové automobily prakticky identické. Oba vozy se sice vyrábí v jedné továrně a na první pohled by se mohlo opravdu zdát, že jde o jedno auto s rozdílnými znaky na kapotě. Ve skutečnosti je tomu trochu jinak. Stejně jako u Vivara je i u Renaultu Tafic použit ojedinělý design kabiny s typickou „boulí“ na střeše. Vypadá to přinejmenším extravagantně, ale díky téhle zvláštnosti si Trafic nespletete s žádným jiným autem. Zásluhou velkých dveří a pomocného schůdku se do vozu výborně nastupuje. Prostor pro cestující je více než velkorysý. Výjimkou je jenom dvousedadlo pro spolujezdce, které poskytuje dostatek pohodlí pouze pro jednu osobu. Dva statní chlapíci by měli co dělat. Obzvláště střední místo trpí nedostatkem pohodlí v oblasti nohou. Ovšem na nejdůležitějším místě v autě si dali designéři záležet. Ve všech směrech nastavitelné sedadlo má na dodávku dobré boční vedení s příjemně měkkým čalouněním a odolnými potahy. Z místa řidiče je perfektní výhled všemi směry. V tomto ohledu si zaslouží pochvalu především rozměrná, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, která jsou ještě doplněna o menší asférická, která jsem ocenil především při sledování vozidel při předjíždění nebo při přesném couvání. Volant raficu se svou velikostí hodí spíš do osobního auta, ale má středně silný věnec a navíc je podélně nastavitelný, což jsem ocenil hlavně při delších cestách. K umístění ovládacích prvků nemám žádné výhrady, snad jen páka ruční brzdy by mohla být výše. Je totiž umístěna až na podlaze o dobrý půlmetr pod úrovní sedadla řidiče. Čtyři kruhové přístroje v palubní desce jsou přes volant velmi dobře čitelné, to samé platí i pro displej autorádia s kazetovým přehrávačem, pod kterým je umístěno ovládání manuální klimatizace. V duchu nového designu je také celý interiér. Výběr použitých materiálů je více než dobrý a kombinace šedých a černých plastů s rozdílnou texturou Trafiku opravdu sluší. Celá palubní deska je citlivě zarámována pod jakousi stříškou, která dodává interiéru moderní nádech. Výborně je také umístěna krátká řadicí páka s koženou manžetou. Šestistupňová převodovka má krátké první tři rychlostní stupně a dlouhou čtyřku, pětku a šestku. Poslední rychlost oceníte hlavně na dálnici a při malém zatížení. V mírných stoupáních je znát, že motoru trochu chybí dech a podřazení na pětku se nevyhnete. U Renaultu musím již tradičně upozornit na menší přesnost řazení. Při pěti či šesti stupních včetně zpátečky není nepřesnost řazení na závadu, ale když je v kulise sedm rychlostí, je to už problém. Chce to prostě trochu cviku. Novinkou pod kapotou Renaultu Trafic je řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva common-rail. Nese hrdé označení 1,9 dCi a řadí se k tomu nejlepšímu, co se v dieselových motorech v současnosti vyrábí. Jeho výkon 100 koní je k dispozici již od 1500 otáček za minutu a křivka vrcholí zhruba na hranici 3000, kdy výkon motoru prudce klesne. Ocenění si zaslouží především za nízkou hlučnost, minimální vibrace a hospodárný provoz. Zapůjčený automobil vykazoval průměrnou spotřebu těsně nad hranicí sedmi litrů, což považuji vzhledem k velikosti vozu za vynikající. Velké plus má Trafik za bezpečnost. Standardně montované airbagy a kotoučové brzdy na všech kolech s ABS ho staví vysoko nad konkurenci. Na našem trhu je k dispozici několik provedení. My jsme měli možnost otestovat třímístnou verzi s velkým nákladovým prostorem, která je vhodná například pro rozvoz zboží do prodejen nebo na převoz drobného materiálu a nářadí na stavbu. Nákladový prostor je přístupný zadními dvoukřídlými dveřmi, které se dají rozevřít až do úhlu 180 stupňů. Pro snadnější nakládání materiálu třeba z chodníku jsou k dispozici boční posuvné dveře. Nákladový prostor je navíc velice dobře osvětlen, takže ani nakládání zboží ve večerních hodinách nebude problém. Renault Trafic je rozhodně výborná volba pro většinu drobných podnikatelů, kteří potřebují ke své práci solidní „nástroj“ s velkým nákladovým prostorem a možností přepravit až tři osoby a přitom nehodlají investovat do velké dodávky, jako je větší model Master. Další velkou výhodou je bezesporu hospodárnost provozu, dlouhé termíny mezi garančními kontrolami (30 000 km) a dojezd až 1200 km na jedno natankování. Podle mého názoru patří Renault Trafic 1,9 dCi k tomu nejlepšímu, co lze v kategorii malých dodávek koupit.
Technické parametry
Renault Trafic 1,9 dCi
Počet míst k sezení 3
Rozměry d x š x v (mm) 4782 x 2232 x 1959
Pohot. hmotnost (kg) 1684
Užitečná hmotnost (kg) 1216
Celková max. hmotnost (kg) 2900
Maximální zatížení střechy (kg) 210
Převodovka Manuální šestistupňová
Motor Vznětový řadový čtyřválec s přím. vstřik. paliva - Common-rail
Zdvihový objem (cm3) 1870
Max. výkon (kW) 74/3500 ot. /min.
Točivý moment (Nm) 240/2000 ot. /min.
0 - 100 km/h (s) 16,5
Max. rychlost (km/h) 155
Spotřeba - kombinovaná (l/100 km) 7,7
Objem palivové nádrže (l) 90
Objem nákladového prostoru (m3) 5
Cena bez DPH 514 900 Kč
Hodnocení
Jízdní vlastnosti
Pohonná jednotka/ky
Interiér * Dílenské zpracování *
Výbava * Variabilita interiéru * Pohodlí *
Výkon/cena * Celkem *
Maximální hodnocení: * * * * * * * * * *