Česká televize
Valnou část z půlmiliardy korun, která letos proteče ve formě reklamy přes kanály České televize (ČT), si příští rok mezi sebe rozdělí komerční stanice. Poslanecká sněmovna totiž minulý týden schválila novelu zákona o ČT, která omezuje vysílání reklamy ve veřejnoprávní televizi jen na kanál ČT2 a ČT4. Z první stanice a zpravodajského kanálu ČT24 by tak měla reklama od prosince letošního roku zmizet. „Je to vrcholně kompromisní řešení, které neubližuje české kultuře,“ prohlásil ministr kultury Jiří Besser, jehož resort výslednou verzi zákona vypracoval.
Vloni prodala ČT reklamu za 381 milionů korun, letos plánuje zvýšit objem na 480 milionů. Peníze však předávala dál, například 150 milionů ročně putovalo na podporu kinematografie, 66 milionů stojí digitalizace televizního archivu, 72 milionů má letos získat ministerstvo vnitra pro informační kampaň související s přechodem na digitální pozemní vysílání a patnáct milionů Český telekomunikační úřad.
Velkou ranou je pro ČT zrušení teleshoppingu, sponzoringu či inzerce na webových stránkách veřejnoprávní televize, tedy výnosů, jež ČT zůstávaly. „Je to výpadek kolem 180 milionů korun ročně,“ uvedl obchodní ředitel Robert Kvapil. Do fondu kinematografie budou nově přispívat komerční televize (zatím Nova, Prima a Barrandov) dvěma procenty čistých výnosů z prodeje reklamy, což by mělo zhruba činit dosavadních 150 milionů.
S výpadkem příjmů se bude muset vypořádat nový generální ředitel. Nástupce Jiřího Janečka by měl být vybrán na konci září, přičemž Rada ČT stanovila uzávěrku přihlášek do tendru na 22. srpna. První kolo výběrového řízení, jež zúží okruh kandidátů na pět, proběhne 7. září a o dva týdny později by měl být znám vítěz. Zájem zatím prezentovali tři kandidáti - někdejší šéf Novy Petr Dvořák, výkonný ředitel TV Óčko Hynek Chudárek a server Týden.cz informoval také o šéfdramaturgyni programu ČT Aleně Müllerové. (Více o ČT na str. 18)