Čistá energie z vodíku začíná kromě ekologů stále více zajímat firmy. Minulý měsíc například představila britská společnost BOC prototyp nového vozu na vodíkový pohon, který je podle výrobce "prototypem pro všechny vozy budoucnosti".
Palivové články otevírají perspektivní trh při výrobě elektřiny, vytápění a pohonu aut
Téměř bezhlučné vozítko jezdí pouze na vodík a jediný odpad, který produkuje, je voda. Britské ministerstvo vývoj vodíkových automobilů vítá. Ještě tento rok chce v Londýně zavést tři autobusy na vodíkový pohon.
ZAČALO SE NA ISLANDU
První velký projekt pro použití tohoto plynu odstartoval ale letos na jaře na Islandu. Společnost Royal Dutch/Shell postavila v Reykjavíku čerpací vodíkovou stanici. Tu budou používat zatím tři upravené autobusy firmy DaimlerChrysler. Islanďané chtějí postupně jezdit na vodík i v osobních automobilech a motorových člunech. „Je to zásadní krok k vodíkové společnosti,“ prohlásila k projektu islandská ministryně obchodu a průmyslu Valgerdur Sverrisdóttirová. Island plánuje dvouleté testovací období vodíkových motorů. Do roku 2030 chce plně přejít na obnovitelné zdroje energie, v nichž použití vodíku bude mít zásadní roli.
I EVROPA TESTUJE
Významné projekty se nyní realizují také na evropském kontinentě i jinde ve světě. Například jedna z největších evropských energetických firem, německá EnBW intenzivně testuje palivové články, kde se vodík nespaluje, ale chemickou cestou při slučování s kyslíkem vyrábí elektrický proud k dalšímu použití. Odpadním produktem je opět čistá voda.Ve spolupráci se švýcarskou technologickou firmou Sulzer-Hexis vyvíjí EnBW palivový článek s elektrickým výkonem jednoho kW a tepelným výkonem tři kW, který lze zvýšit až na 25 kW. Palivový článek je určen domácnostem pro vytápění a ohřev vody. V rodinných domcích a bytech nahradí klasické kotle a zároveň bude nezávisle na síti dodávat domácnosti elektrický proud. Jako palivo používá toto zařízení zemní plyn, který z fosilních paliv obsahuje největší množství vodíku. EnBW již instalovala ve zkušebním provozu osm těchto zařízení a během tří let chce vyrobit 55 dalších článků. Palivové články se vyrábějí od miniaturních rozměrů pro přenosné počítače nebo mobily až po velké agregáty dodávající elektřinu a proud částím měst, velkým výrobním areálům a administrativním budovám.
NA TRH AŽ ZA PĚT NEBO DESET LET
EnBW také spustila demonstrační projekt s palivovým článkem o výkonu 250 kW pro závod Michelin v Karlsruhe. Zařízení vyrábějící elektřinu i teplo bylo postaveno ve spolupráci s divizí DaimlerChrysler a podílí se na něm město Karlsruhe. Podle ředitele zahraničních účastí EnBW Hermanna Lüschena jsou všechny projekty provozně testovány pro získání potřebných zkušeností. „Na trhu by se tyto technologie měly objevit v rozpětí pěti až deseti let,“ sdělil Profitu Lüschen na otázku, kdy budou tyto technologie komerčně využívány. Nejdříve se palivové články podle jeho názoru uplatní v průmyslových oborech, kde jsou kladeny vysoké nároky na kvalitu produkované energie, případně v územních oblastech s omezeným přístupem k elektrickým sítím.
NA VODÍK SE UŽ JEZDÍ
„Budoucnost již začala,“ hodnotí současný nástup vodíkových technologií předseda představenstva německé společnosti Linde Wolfgang Reitzle. „V ozidla poháněná vodíkem už nejsou žádnou vizí, ale zkoušejí se přímo v praxi. V konkurenci s běžnými hnacími systémy se ale musí zlepšit politické rámcové podmínky, aby se jim pomohlo při prolomení v individuální dopravě,“ dodal Reitzle, který předtím, než přišel do Linde, pracoval v automobilovém průmyslu. Linde chce integrovat technologie vodíku do stávajících konvenčních čerpacích stanic bez nároku na další místo a bez dodatečného odborného personálu. Společně s dalšími firmami plánuje výstavbu sítě čerpacích stanic při dálnici z Mnichova do Berlína. První stanici z tohoto projektu zatím firma postavila v Mnichově, kde ji úspěšně provozuje již od roku 1998. Palivo zde čerpají autobusy zajišťující dopravní obslužnost na nedalekém mezinárodním letišti. Druhou čerpací stanici umístěnou v Berlíně provozuje Linde již několik měsíců společně s firmami TotalFinaElf, Man, Opel a Berlínské dopravní podniky. Palivo bude na této pumpě čerpat až deset autobusů jezdících na vodík. Premiéru zde měla technologie umožňující tankovat tekutý i plynný vodík. Hluboce podchlazený tekutý vodík (-235 stupňů) je do stanice dovážen tankovacím vozem.
PERSPEKTIVY ČR
Na vodíkové technologie, především na vývoj a výrobu palivových článků, se zaměřují i některé tuzemské firmy. Tříletý vývoj palivového článku o výkonu 10 wattů úspěšně ukončila firma Mega Stráž pod Ralskem. Její malý vodíkový článek dokáže nahradit tužkové baterie a dodává proud například tranzistorovému rádiu. Podle Vladimíra Civína, který výzkum podporovaný ministerstvem obrany vedl, se firmě podařilo několikanásobně snížit výrobní cenu membrán do palivových článků. To by mohlo vést k rychlejšímu rozšíření těchto zařízení v praxi. Jednou z hlavních bariér pro běžné použití je totiž vysoká cena palivových článků. Zahájit poloprovozní výrobu palivových článků chce benešovská firma Astris, která je pobočkou stejnojmenné kanadské společnosti. V nových provozech ve Vlašimi by chtěla ročně vyrábět palivové články o celkovém výkonu 2000 kW. Zájem o ně má kanadský výrobce invalidních vozíků. Základním palivem pro články je kyslík a vodík, což jsou nejrozšířenější prvky na Zemi. To otevírá velké možnosti pro využití různých druhů paliv obsahujících vodík. Po nutných úpravách mohou palivové články pracovat s palivy jako jsou metanol, etanol nebo zemní plyn. EnBW využívá ve svých projektech především zemní plyn. Tím odpadá problém uskladnění vodíku, kdyby se měl používat v čisté formě. Vodík je vysoce výbušné palivo, jehož skladování není ještě pro komerční využití plně zvládnuto. Naproti tomu zemní plyn, z něhož se vodík získává, je široce používané palivo. K dispozici je díky husté síti plynovodů například ve většině měst a obcí České republiky po celých 24 hodin. Proto mnozí odborníci předpokládají, že vodíkové hospodářství naváže na využívání zemního plynu. Pro plynárenské firmy se otevřou další, velice perspektivní trhy zejména při výrobě elektřiny, ve vytápění a pohonu aut.