Menu Zavřít

Nových osm kilometrů

1. 10. 2007
Autor: Euro.cz

komunikace R3 a R4 senátor Pavel Eybert:Moderní silniční spojení Prahy s Jihočeským krajem nabídne v budoucnu řidičům dvě alternativy. Dálnici přes Tábor a rychlostní komunikaci přes Písek. Otázkou zůstává, kdy budou konečně obě silnice hotové.

Předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní komunikace R3 a R4 senátor Pavel Eybert: Moderní silniční spojení Prahy s Jihočeským krajem nabídne v budoucnu řidičům dvě alternativy. Dálnici přes Tábor a rychlostní komunikaci přes Písek. Otázkou zůstává, kdy budou konečně obě silnice hotové.

Jihočechy – ale nejenom je – by určitě zajímalo datum, kdy bude hotova dálnice z Prahy přes Tábor a České Budějovice k rakouské státní hranici. Minulé vlády slibovaly rok 2010, ale dnes je jasné, že to je nereálné datum.

V ideálním případě v roce 2013. Říkám to proto, že Rakušané zmiňují roky 2012, 2013, kdy dotáhnou dálnici z Lince k naší hranici u Dolního Dvořiště. Ovšem není tam nadefinován termín z české strany.

Už je jasné, kdy se letos otevře dalších pár kilometrů dálnice u Tábora?

Domluvený je 10. prosinec. Bude to 6,5 kilometru mezi Chotovinami a Meznem a 1,7 kilometru – zatím v polovičním profilu – od Mezna k Nové Hospodě. Pozor, to nemám na mysli Novou Hospodu u Písku, kde se nyní staví mimoúrovňová křižovatka k rychlostní komunikaci R4. Takže už na území Středočeského kraje dojde k napojení na mezinárodní tah E55. Ze současné trasy řidičům ubudou průjezdy dvěma vesnicemi, stoupáky, zatáčky, železniční podjezd, rozhodně je to zpříjemnění cesty do Prahy. V plném dálničním profilu bude trasa mezi Meznem a Novou Hospodou dostavena až v roce 2008.

Jste také členem výboru, který spolupracuje s poradenskou firmou Mott MacDonald na pilotním programu výstavby dálnice soukromým investorem, takzvanou metodou PPP.

Jde o 30,5 kilometru z Tábora do Soběslavi a ze Soběslavi na Bošilec. Připravili jsme podmínky pro koncesní smlouvu mezi zhotovitelem úseku a státem. Návrh je připravený, v říjnu by jej měla projednat vláda.

Můžete prozradit podstatné smluvní podmínky?

Vítězná firma by měla postavit přes 30 kilometrů dálnice za dva roky a dva měsíce a dalších třicet let by se o ni měla starat, udržovat ji. Předpokládá se, že by stát společnosti platil kolem 700 milionů korun ročně po dobu třiceti let a vlastně tak splácel postavenou dálnici, hradil její údržbu.

Existuje odhad, za jakou částku by mohla firma dálnici od Tábora k Bošilci postavit?

Někde mezi sedmi až jedenácti miliardami korun. To je opravdu odhad, bude záležet na firmě, která ten úsek takzvaně vysoutěží.

Bude mezi firmami zájem o stavbu, když v Česku zkušenosti s takovýmto typem spolupráce státu a soukromé společnosti nejsou?

Už dnes mohu říct, že je o to obrovský zájem. Velké banky mají hromadu peněz, velké firmy stojí o veliké zakázky. Mohu uvést, že minimálně deset nadnárodních firem bude mít zájem o postavení dálničního úseku.

Zkuste jmenovat stavitele, kteří budou mít zájem.

Skanska, Strabag, Swetelsky, Sekyra a podobně. Zájem o zakázku na 32 let je logický. To je pro firmu neskutečná jistota příjmu.

bitcoin_skoleni

Je šance, že když se soukromý investor pro stavbu dálnice osvědčí, že se stejně budou stavět i zbývající úseky? To je další věc, o které se opravdu hovoří. Zda by firma, která vyhraje a bude stavět mezi Táborem a Bošilcem, mohla mít opci na další úseky. Neboli smluvní přednost postavit i další úseky jihočeské dálnice. Není příliš brzy takto rozhodovat? Například já s jihočeským hejtmanem a dalšími říkáme: vyřešme nejprve těch prvních třicet kilometrů, ať už to je. Ale státní fond dopravní infrastruktury i ministerstvo dopravy koketují s myšlenkou, že firma, která zvítězí v soutěži o tuto zakázku, by měla mít opci na další úseky dálnice až k rakouské hranici. Kdyby všechno běželo kolem dálnice z Tábora na Bošilec ideálně, ví se datum zahájení? Ministerstvo dopravy i sám ministr Aleš Řebíček hovoří o srpnu 2008. Harmonogram je nastavený. Kolik slibuje vláda peněz pro příští rok na jihočeské rychlostní komunikace a dálnici?**

Do úseku Mezno - Nová Hospoda na dokončení dálničního profilu přibližně 170, 180 milionů korun. Pak jsou to desetimilionové částky na přípravu a projekty. Jsou také slíbené peníze na rychlostní silnici od písecké Nové Hospody na Prahu.

  • Našli jste v článku chybu?