Menu Zavřít

Nucené práce v 21. století? Nové technologie odhalí, jestli produkt nepochází z továrny, kde pracují novodobí otroci

8. 9. 2023
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Vyznat se v dodavatelském řetězci velkých značek je dnes téměř nemožné. Startup Oritain z Nového Zélandu ale přišel s metodou, která by měla fungovat rychleji a přesněji a díky které tak lze zjistit například informace o původu bavlny v oblečení
  • V oděvním průmyslu je stále žádanější, a to hlavně z legislativních důvodů. Spojené státy totiž loni zakázaly dovoz výrobků z problematických oblastí, mezi které patří zejména čínský Sin-ťiang, odkud pochází až 20 procent světové produkce bavlny
  • Služby firmy Oritain si platí také čínská fast fashion značka Shein, které nedávno hrozilo pozastavení prodeje v celých USA

Systém rozpoznávání materiálů se nehodí jen vyšetřovatelům vražd, ale i velkým oděvním společnostem. Jejich dodavatelské řetězce jsou mnohdy tak složité, že běžnou kontrolou dokumentace víceméně není možné původ všech materiálů dohledat. Což je z nejrůznějších důvodů problém. Naštěstí zde v dnešní době existuje řada služeb a firem, které si s tím umí rychle a efektivně poradit. Tak jako například společnost Oritain.

„Pomáháme značkám pochopit, na koho se ve svém dodavatelském řetězci mohou spolehnout a u koho by naopak měli být obezřetní,“ přiblížil magazínu Forbes Grant Cochrane, generální ředitel zmíněné firmy.

Luxusním secondhandům se daří i v krizi, tvrdí Pavlína Kozojedová. Její značka More than Fashion roste už pátým rokem
Přečtěte si také:

Luxusním secondhandům se daří i v krizi, tvrdí Pavlína Kozojedová. Její značka More than Fashion roste už pátým rokem

Od roku 2020 se počet zakázek tohoto novozélandského startupu zpětinásobil a dnes má na starosti zhruba stovku klientů. Jejich požadavky zvládá plnit s přehledem – pracuje s obrovskou databází vzorků, mezi nimiž hledá shody, přičemž takových vzorků dokáže denně zkontrolovat tisíce. Díky tomu ho vyhledávají i známá jména jako Lacoste, Primark nebo Shein. Neméně slavní jsou ale investoři v čele s luxusní značkou Chanel, kteří jim letos v červnu poskytli finanční prostředky ve výši 57 milionů dolarů (více než 1,2 miliardy korun).

Nové metodě nahrává legislativa

Na první pohled by se mohlo zdát, že jde módním řetězcům o dobré jméno. Hlavním důvodem je ale nový zákon, který od loňského roku zakazuje dovoz bavlny z některých míst v Číně nebo v Turkmenistánu do USA. Konkrétně jde o regiony s netransparentním právním systémem, kde byla v minulých letech opakovaně prokázána otrocká práce.

Problémy v čínské autonomní oblasti Sin-ťiang, která produkuje pětinu světové bavlny, se začaly řešit v roce 2017. Právě tehdy na veřejnost pronikly zprávy o muslimské menšině Ujgurů, jež musí proti své vůli pracovat v naprosto zoufalých podmínkách. Věnovala se jim dokonce i zpráva OSN, která přímo popisovala „mučení nebo jiné formy krutého, nelidského či ponižujícího zacházení“ a nevyloučila ani páchání zločinů proti lidskosti. Čínská strana se hájila tím, že pracovníky pouze vzdělává a provádí odbornou přípravu na budoucí povolání. Spojené státy přesto import z této oblasti zakázaly.

bitcoin_skoleni

Shein má stále dveře otevřené

Služeb firmy Oritain využívá v kombinaci s dalšími technologiemi i zmíněný čínský řetězec rychlé módy Shein, kterému nedávno v zámoří hrozil úplný zákaz prodeje. A to v reakci na report agentury Bloomberg o podpoře nucených prací.

Plus size móda nabírá na oblibě. Vidina půlbilionového trhu nyní láká i luxusní značky
Přečtěte si také:

Plus size móda nabírá na oblibě. Vidina půlbilionového trhu nyní láká i luxusní značky

Ve snaze dokázat, že na Sin-ťiang žádné vazby nemá, nyní pracovníci Sheinu měsíčně testují stovky výrobků z přibližně 40 svých továren. Použití zakázané bavlny firma zatím odhalila zhruba ve dvou procentech případů, přičemž ve všech z nich spolupráci s danými dodavateli ukončila a následně monitorování celého systému ještě zintenzivnila. „Schopnost důvěřovat našemu dodavatelskému řetězci, kterou můžeme sdílet i s našimi zákazníky, má pro nás nevyčíslitelnou hodnotu,“ nechal se slyšet Peter Pernot-Day, manažer strategické komunikace dané značky.

  • Našli jste v článku chybu?