Menu Zavřít

Nympha

25. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Když se autor těchto šperků přihlásil na VŠUP, řekli mu, že je to pro něj ztráta času

Jméno Zdeňka Vacka je na české šperkařské scéně v podstatě neznámé. Neprošel ateliérem kovu a šperku na pražské VŠUP – jediným místem, kde lze získat vysokoškolské vzdělání v tomto oboru. Dosud nevystavoval ani se nezúčastnil šperkařských sympozií a workshopů.

Jenže na letošním Designbloku najednou získal titul Talent roku za kolekci autorských šperků Nympha. Z dnů designu si vzápětí odnesl další ocenění: jeho prezentace zvítězila v divácké anketě „Nejlepší kůň“. A pak svou kolekci představil i na módní přehlídce v NoD.Roxy. To není skromné entrée.

Podmanivost šperků Zdeňka Vacka pramení z několika zdrojů. Na první pohled zaujme neobvyklé spojení elegance s vtipem. Organické formy, často přímo inspirované tvary a barvami hmyzu, se prolínají s technicistními detaily odkazujícími k dokonalým proporcím letadel či kosmických lodí. Neoddělitelný je pohyb, náhrdelníky se plazí po krku, náušnice se chvějí ve větru, brože podobné motýlům jako by zrovna vzlétaly. Drobné i větší objekty vyzařují zvláštní lehkost. Šperky dýchají se svým majitelem. Jsou křehké, nedostupné a elegantní, intimní a vášnivé.

Tento organický výraz podtrhuje pečlivé řemeslné zpracování a cit pro materiály i jejich kombinace. Chladné stříbro a ocel konfrontuje Zdeněk Vacek s drahými kameny a v poslední době především s měkkými barevnými plasty – gumou či perspexem.

Přitom se k tvorbě šperků Zdeněk Vacek dostal spíše náhodou. Na základní škole trpěl astmatem, a když pak uvažoval o budoucí profesi, řekl si, že v teple a klidu dílny mu bude nejlépe. Začal se učit klenotníkem a později složil maturitu na střední uměleckořemeslné škole. Hodně se ale naučil ve starožitnickém krámu, kde opravoval šperky z minulosti. Stará precizní zlatnická práce vyžadovala podobný přístup i od restaurátora. Dva roky pak pracoval v menším šperkařském ateliéru. Tam začaly vznikat jeho vlastní autorské práce, některé se prodávaly pod značkou ateliéru, jiné vytvářel po večerech pro své kamarády a známé. Poslední rok už pracuje samostatně. S prezentací mu pomáhá jeho přítel Daniel Pošta, student designu na VŠUP. Ten také navrhl a vytvořil stánek Nymphy pro Designblok.

Když se Zdeněk Vacek loni přihlásil k přijímacím zkouškám do ateliéru kovu a šperku na VŠUP, profesor Vratislav Karel Novák mu řekl, že by studium v jeho případě bylo ztrátou času, ať raději dál dělá šperky.
Živit se v Česku autorským šperkem je ovšem poměrně obtížné. Není je kde prodávat a zákazníků, kteří jsou ochotni zaplatit za originální, na zakázku vyrobený šperk, je velmi málo. Zdeněk Vacek zatím spoléhá na tichou poštu.

Zdeněk Vacek

Pružiny a brilianty

Módní přehlídka není právě typický způsob prezentace šperků. Vy už jste ale uspořádal dvě přehlídky s modelkami. Jak se to osvědčilo? První přehlídku jsem měl letos na jaře v klubu Radost FX, byla to spíš taková zkouška, jestli to vůbec jde. Byla poměrně klasická, modelky „oblečené“ do mých šperků chodily po pódiu a za nimi běžela projekce s fotografiemi jednotlivých kusů. Tu druhou, na Designbloku, jsme pojali v podstatě jako divadelní nebo spíše taneční představení, s originální hubou a světelnými efekty. Podílela se na ní řada lidí. Pokud budeme udržovat laťku takhle vysoko, pak to bude fungovat.

Jste v kontaktu s jinými šperkaři, zajímá vás, co dělají? Znám jen dva, tři šperkaře, vůbec se neorientuji v tom, co kdo v oboru dělá. Nemám ani žádné knihy nebo katalogy. Vystačím si sám, možná to není dobře, ale čím míň toho vidím, tím mám čistší hlavu a lepší pocit, že od nikoho nic nekopíruji. Spíše spolupracuji s jinými umělci: módními návrháři, fotografy nebo choreografy. Myslím, že mým šperkům hodně sluší fotografie Jakuba Uhlíka.

Jak konkrétně vaše šperky vznikají? Snažím se vždycky ztvárnit pocit, který mám z člověka, jenž bude šperk nosit, jakou má tvář, oči, povahu… Nějak doplnit jeho osobnost.

MM25_AI

Ale děláte také šperky do kolekce, které nemají předem určeného nositele… Chtěl jsem, aby měla kolekce jednotný výraz, jednotnou inspiraci, která je i v tom názvu: Nympha, brouci, vážky a další a další neurčití drobní tvorové… To mě hodně bavilo. Nejsem zvyklý si předem něco kreslit, mám základní představu, sednu si ke stolu a ta věc mi sama roste pod rukama, nechám se jí unášet. Výsledek je často dost odlišný.

Jak si vybíráte materiály? Jednu dobu jsem hodně používal nerez, teď zkouším dělat šperky z plastů. Využiji i takové věci, jako jsou rybářské mušky, gumové hadičky, právě jsem vyrobil jeden šperk z pružiny do zapalovače a k tomu jsem dal dva brilianty. Líbí se mi ty kontrasty, proměna kusu nezajímavého plastu v krásný luxusní šperk. Záleží to na kvalitě zpracování. Dělám šperky čím dál tím křehčí, zranitelnější, když udělám tenký plátek z plastu, je skoro jako živý. A zničíte ho stejně snadno jako lesklého brouka, když na něj šlápnete, nic už ho nevzkřísí. Krása je křehká a nikdy už se nemusí opakovat.

  • Našli jste v článku chybu?