(EURO 20-47/2006)
Byrokracie, zejména evropská, je oblíbeným tématem našich médií. Také v týdeníku EURO se najdou články jak pochvalné, například Naši v EU či Bruselské Zlaté stránky (EURO 35/2006), nebo naopak velmi kritické, jichž je nesrovnatelně víc. Jen namátkou Podfuk na Evropu (EURO 29/2006) s „optimistickým“ závěrem, že stát se zaměstnancem Evropská unie bude brzy jediný způsob, jak přežít.
Obří administrativa EU se velkou měrou podílí i na stále rostoucím počtu nových předpisů. Belgičané a Nizozemci proto přišli se společným návrhem na zařízení evropského fóra pro stížnosti na úředníky s název Kafka.eu. (EURO 20/2006). Také Václav Klaus volal už v dubnu 2002 po veřejném shromažďování stížností na úředníky a jejich otřesné postupy, bohužel bez výsledku. V článku Demokracie není anarchie ve Slavia magazínu v říjnu 2006 vyjádřil své obavy rovněž předseda Senátu Přemysl Sobotka slovy: „Čeho se já obrovsky obávám, je narůstající počet administrativy v EU, kterou musí zaplatit členské země včetně České republiky.“ A úředníci, aby dokázali, jak jsou potřební, si vymýšlejí a vytvářejí další normy, které občané vůbec nepotřebují. Nejvíce mě však vyděsil dánský dokument E.U.E.U.O, který odvysílala ČT 2 dne 6. 9. 2006 ve 21.40 hod. Dokument o společné zemědělské politice Evropské unie začíná netradičně, parodií na písničku o strýčkovi Donaldovi, namísto zvířat se tu však vyjmenovávají úřední výnosy a formuláře, jichž je celkem zhruba pět milionů.
Z pozitivních zpráv stojí za zmínku, že chomutovské podnikatelské centrum bylo vybráno mezi třináct kandidátů na evropské ceny za podnikání, které uděluje Evropská komise. Smyslem centra je snižování administrativní zátěže prostřednictvím elektronického systému. Kéž by si z toho vzala příklad i samotná Evropská komise! Potěšující je také snaha evropského komisaře pro průmysl a podnikání Güntera Verheugena bojovat proti přebujelé eurobyrokracii. (EURO 47/200).
Vraťme se však ještě k situaci v České republice. Požadavek takzvaných depurací, tedy velkých prověrek právního řádu, dokládá například článek Čas pro pernou práci ( EURO 24/2006), v němž se pánové Drábek a Míl shodují na naléhavosti omezení administrativy. Depurace byly vždy prováděny na základě vládních usnesení, zákonných opatření či směrnic. Po každé prověrce zůstal v platnosti znatelně menší, přesto však stále významný počet normativních instrukcí, brzy se však jejich počty bohužel zase zvýšily. Někteří politici a právníci přesto horují pro pravidelné depurace jako stálé metodě legislativní praxe. Lepší by však nepochybně byla prevence spočívající v takové organizaci procesu, aby nedocházelo k vydávání zbytečných aktů a aby byly včas odstraňovány akty již nepotřebné, překonané či nezákonné. Zajímavý byl v tomto směru podnět Komise pro odstraňování byrokratických zábran, aby měl každý návrh zákona ve své důvodové zprávě takzvanou protibyrokratickou doložku. V ní by byly vyčísleny finanční dopady zákona na občany, rozvaha, zda požadavky normy nepoloží menší firmu, a zhodnocení, zda je zákon vůbec potřebný. K prosazení a realizaci tohoto návrhu komise samozřejmě nedošlo. Komise vznikla v listopadu 1996 z iniciativy Václava Klause a jejím předsedou byl bývalý ministr dopravy ČR Vladimír Budinský. Po osmi měsících však svoji činnost ukončila.
Nešvarem, který zamořuje náš právní řád, je snaha přenášet do právních norem terminologii, která právu není vlastní. Nelze souhlasit s tím, aby se v právu opakovaly mnohoznačné výrazy jako „odpovídá“ “ pečuje“ , „dbá“ či „koordinuje“ a podobně, aniž by se tyto termíny přesně vymezily, a to pokud možno pro celý právní řád. To vyhovuje zejména byrokracii, protože výklad je ve vnitřních instrukcích a metodických návodech. K jejich vydávání není třeba zvláštního zákonného zmocnění. Může je vydávat každý nadřízený vůči podřízeným, nemusejí být veřejně vyhlášeny. Jejich obsah je limitován tím, že musejí být v souladu se zákonem, obecně zavázanými předpisy a vnitřními pokyny vyšších orgánů státní správy a dále tím, že nesmějí zakládat, měnit a rušit oprávnění nepodřízených osob a organizací.
Milan Navrkal
Brno