Menu Zavřít

O ceně za pozemky rozhodnou znalci

27. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Třetí ranvej se snad bude budovat

PRAHA (bor) - Firmy, které si ještě před dvěmi měsíci nemohly přijít na jméno, se začínají chovat jako korektní obchodní partneři. Investiční skupina Penta změkčila svá předchozí vyjádření a tvrdí, že začala jednat se společností Letiště Praha o odprodeji pozemků potřebných pro výstavbu třetí vzletové a přistávací dráhy. Loni během několika měsíců skoupila Penta zhruba padesát hektarů. Začátkem října se veřejnost dozvěděla, že finanční skupina rozeslala představitelům státu a letiště dopis s nabídkou společné výstavby ranveje (EURO 42/2005). Penta nezastírala, že si touto aktivitou chtěla vylepšit pozici pro budoucí privatizaci letiště. Na státní nekompromisní ne a následné schvalování zákona, umožňujícího vyvlastnění potřebných pozemků, reagovala Penta koncem října jasně: Neprodáme. „Vzhledem k tomu, že jsme veřejně deklarovali, že nejsme pozemkoví spekulanti, jsme ochotni přistoupit i na variantu prodeje,“ tvrdí nyní investiční ředitel Penty Zdeněk Kubát. Možná tím reaguje i na očekávání bezproblémového proplutí „vyvlastňovacího“ zákona Senátem. Vstřícnost k jednání deklaruje i protistrana. Ředitelka Letiště Praha Hana Černochová uvádí, že firma chce jednat se všemi vlastníky dotčených pozemků. „Vyvlastnění je poslední možnost. Domnívám se, že když je na jedné straně někdo, kdo chce prodat a na druhé někdo, kdo chce koupit, mělo by dojít k dohodě,“ řekl týdeníku EURO předseda dozorčí rady Letiště Prahy a náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Kolik Penta na prodeji svých pozemků, jež údajně nakupovala v ceně pěti set korun za metr čtvereční, vydělá? Kubínek předpokládá, že se zúčastnění dohodnou někde „na půl cesty“, týdeník EURO má informace, že tato cena může být zhruba tisíc korun za metr čtvereční. Oficiálně prý žádná ze stran finanční návrh na stůl nedala. „Penta samozřejmě usiluje o co nejvyšší ceny. Domnívám se, že se pohybují kolem 1600 až 1800 korun. Zatím neznám návrh, který si nechalo zpracovat Letiště Praha, bude ale asi nižší. Nicméně vím, za kolik se vykupují pozemky pro stavbu silnic. V Praze se pohybují okolo tisíce korun za metr čtvereční v závislosti na cenové mapě. Letiště je lukrativní zóna, takže půjde pravděpodobně o částky nad touto hranicí,“ dodal Kubínek. Finanční skupina se zatím nechce ke svým finančním požadavkům vyjadřovat. Nechala si zpracovat pět odborných posudků. Čtyři už má, na pátý čeká. Realitní odborník, specializující se na spekulace s pozemky, soudí, že stát bude muset vykoupit pozemky na základě posudku velmi renomované a uznávané znalecké firmy, který by měl zabránit vzniku precedentu pro výkup pozemků u dalších veřejných staveb. Takovým znalcem by mohla být podle informací týdeníku EURO společnost American Appraisal (AA), která měla pro Letiště Praha vyhotovit posudek do 9. ledna. Zda se tak už stalo, odmítají Letiště Praha i AA, jedna z největších světových poradenských firem v oblasti tržního oceňování, potvrdit. Jednatel AA Jiří Krch uvedl, že s letištěm spolupracují na ocenění nemovitostí, podrobnosti ale vzhledem k obchodním smlouvám sdělovat nebude. Jmenovaná společnost zvítězila v soutěži na ocenění nemovitého a části movitého majetku letiště pro účely účetní závěrky k 31. prosince 2005.

  • Našli jste v článku chybu?