Cílem izraelského podnikatele je tisícovka obchodů
EURO: Pocházíte z Izraele, již několik let ale žijete a podnikáte v České republice. Od nuly jste vybudoval oděvní firmu Kenvelo, která dnes patří mezi největší tuzemské obchodní řetězce s textilem. Co vás vedlo k tomu, že jste odešel z Izraele a usadil se v České republice? HIMI: Do České republiky jsem se přestěhoval z Německa, nikoliv z Izraele. Ten jsem opustil v roce 1984. Nejprve jsem se usídlil v západním Německu. Tam jsem strávil pět let. V roce 1989 jsem se přestěhoval do východního Německa a o dva roky později jsem přijel do Prahy.
EURO: Co jste v Německu dělal? HIMI: Hned od počátku jsem obchodoval s textilem.
EURO: Proč jste si vybral jako obor svého podnikání právě textil? Vaše rodina v Izraeli podniká v gastronomii, otec provozuje restauraci.
HIMI: V Izraeli jsem poznal Němku, která mě pozvala do Německa. Navrhla mi, abych s ní žil. Vše jsem tedy v Izraeli zanechal a přestěhoval se k ní do Bamberku. Nejprve jsem v Německu neměl co dělat, protože jsem nesehnal žádnou práci. Pomoc mi nabídl jeden můj příbuzný, který žije v Paříži a obchoduje s košilemi. Dvanáct mi jich dal. Byla to malá kolekce košil, v té době velmi moderních a oblíbených. Zašel jsem do několika obchodů v Německu a zkusil je prodat. Měl jsem úspěch. Tak jsem pracoval asi šest měsíců. Nechtěl jsem ale stále nabízet zboží v cizích obchodech, a proto jsem si otevřel svůj vlastní. Za nějakou dobu jsem uvedl do provozu další čtyři
.
EURO: Jak jste se z Německa dostal do České republiky?
HIMI: Když padla berlínská zeď, odešel jsem z Bamberku do bývalého východního Německa. V roce 1991 jsem přijel do Plzně. Tam jsem také otevřel první obchod v Česku. Tehdy se ještě firma jmenovala Himi´s Jeans.
EURO: Za základnu svého podnikání jste zvolil Českou republiku. Proč jste se takto rozhodl? Stejnou příležitost byste měl i v jiných východoevropských zemích. HIMI: Jak jsem již říkal, bydlel jsem několik let v západním Německu a byznys mě zavedl do bývalé NDR. Na začátku devadesátých let mi zavolal jeden z mých kolegů a říkal, že má obchod v Plzni, abych mu pomohl. Tak jsem se ocitl v Česku. Nebyl to žádný plán, žádný záměr.
EURO: Jste jedním z podnikatelů, kteří přišli do Česka hned na počátku devadesátých let. Jak se zpětně díváte na začátky podnikání u nás bezprostředně po pádu komunismu? HIMI: Lidé po letech komunistického režimu, kdy nesměli nic dělat, konečně mohli začít podnikat. Předtím, než jsem zde začal pracovat, jsem byl asi osmnáct měsíců v NDR. Tam byl komunistický režim také, takže do Česka už jsem přijel trochu připravený. Podnikání na počátku devadesátých let mělo jistá negativa. Vše bylo velmi pomalé, přehnaná byrokracie.
EURO: Byla to pro vás hodně obtížná doba? HIMI: Ne. To si nemyslím.
EURO: Jak jste se již zmiňoval, první obchody, které jste v Česku otevřel, nesly jméno Himi´s Jeans. Co vás vedlo k tomu, že jste později název změnil na Kenvelo? HIMI: Když jsem začínal podnikat, neměl jsem žádné plány do budoucna. Otevřel jsem obchod v Plzni a musel jsem ho nějak pojmenovat. Vůbec jsem o tom nepřemýšlel. Moje příjmení je Himi, tak jsem přidal na konec jen s a bylo z toho Himi´s Jeans. Postupně se řetězec rozrůstal. Přibližně v roce 1995 jsem dospěl k tomu, že potřebujeme značku, a proto jsme rozhodli přejmenovat Himi´s Jeans na Kenvelo. První obchod, který jsme s tímto jménem otevřeli, je v pasáži Koruna na Václavském náměstí. To je naše vlajková loď.
EURO: Proč jste vybrali název Kenvelo? HIMI: Když jsme s představenstvem firmy o názvu přemýšleli, každý měl nějaký návrh, ale ani na jednom jsme se nemohli shodnout. Při hlasování řekla vždy jedna část představenstva ano a druhá ne. Tak to šlo jako v židovské škole až do večera. Ano a ne, ano a ne. Docházela mi trpělivost, a tak jsem řekl dejme to ano a ne na papír, přeložme to do hebrejštiny a bude mít jméno firmy. „Ken“ je hebrejsky ano, „ve“ znamená a, „lo“ je ne. Kenvelo, zní to dobře, ne?
EURO: Kenvelo v současné době působí nejen v Česku. Kde všude má pobočky a kolik spravujete obchodů? HIMI: V Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Izraeli, Maďarsku a v Polsku máme dohromady 105 obchodů.
EURO: Kolik lidí je v Kenvelu zaměstnáno? HIMI: Myslím, že dohromady pro nás pracuje okolo 1500 lidí. Zhruba devadesát procent je Čechů a Slováků. V české centrále zaměstnáváme i lidi z Izraele. V oddělení designu působí přibližně polovina Izraelců. Někteří z nich jsou studenti prestižní střední školy, se kterou máme dohodu o vysílání studentů na stáž do Kenvela. Když dostudují, část z nich se k nám znovu vrací na stáž, z některých jsou potom i naši stálí zaměstnanci.
EURO: Máte zkušenosti s lidmi z různých zemí světa. Jak vám vyhovuje spolupráce s Čechy? HIMI: Je pravda, že pro mě Češi pracují a nemám s nimi žádný problém.
EURO: Někteří zahraniční podnikatelé si často stěžují na zlozvyky Čechů, které jsou ještě pozůstatkem bývalého režimu. Nesetkal jste se s něčím podobným? HIMI: Nemyslím, že by na mojí spolupráci s Čechy bylo něco zvláštního. Češi se za posledních třináct let velmi změnili. Česká republika se stále rozvíjí. Cesta, po které šli Češi na počátku devadesátých let, je odlišná od té, na níž jsou dnes. Věřte mi, mám byznys v Rumunsku, v Polsku, v Izraeli a v dalších zemích. Všude se najdou lenoši, kteří nepracují, když na ně netlačíte. Ale v Česku se změnilo hodně. Mnohé se zlepšilo. Češi jsou velmi dobří lidé a pracovníci.
EURO: Z průzkumu, který provedla v loňském roce společnost Incoma, vyplývá, že Kenvelo patří mezi nejznámější oděvní značky v České republice. Zná ji 70 procent Čechů. Kenvelo obsadilo v žebříčku druhé místo za americkou značkou Levi´s. Co soudíte o českém oděvním trhu a koho považujete za své největší konkurenty? HIMI: Českou republiku můžeme rozdělit na dvě odlišné části, Prahu a zbytek republiky. V Praze mezi naše hlavní konkurenty patří značky, jako Zara, Mango, H&M, New Yorker a Clockhouse. V ostatních městech - možná s výjimkou Brna - v podstatě konkurenci nemáme. Naší výhodou je, že disponujeme obchody po celé České republice. To žádná jiná oděvní firma nemá.
EURO: Značka Kenvelo je oblíbená hlavně u mladých lidí. Jak byste charakterizoval dnešní módu? HIMI: Mladí lidé chtějí kupovat moderní věci. Oblíbená je džínovina, kargo, oblečení ve vojenském stylu. Dnešní móda je velmi mladá a velmi rychle se mění.
EURO: Zmiňoval jste se o vaší spolupráci s izraelskou designérskou školou. Kde vznikají návrhy oděvů pro Kenvelo? HIMI: Můj obchodní partner je šéfem obchodního oddělení a má pod sebou designéry a textilní technology. V oddělení designu pracuje čtyřicet lidí. Všechny návrhy vznikají v Praze.
EURO: Ve kterých zemích své oděvy vyrábíte? HIMI: Prakticky po celém světě. V Číně, Pákistánu, Bangladéši, Indii, Hongkongu, ale i v Rumunsku, Polsku, Turecku, Portugalsku a Řecku.
EURO: Podnikáte v několika zemích. Kterou z nich považujete pro váš byznys za nejdůležitější? HIMI: Číslo jedna je pro nás Česká republika. Zde jsme začali, tady je náš domov. Tady je také Kenvelo nejúspěšnější a nejznámější.
EURO: V minulém roce přesáhl obrat vaší firmy miliardu korun a Kenvelo je po Tesco Stores druhým největším oděvním řetězcem v Česku. Jaké máte ještě do budoucna plány? HIMI: Budoucí plány? Abych měl nejméně tisíc obchodů.
EURO: Již dříve jste v rozhovorech uvedl, že chcete Kenvelo dostat i do západní Evropy. To se vám podařilo. Nedávno jste provedl akvizici s německým obchodním řetězcem Jean Pascale, který se ocitl ve finančních potížích (EURO 13/2003). Plánujete v nejbližší době nějakou podobnu transakci? HIMI: Koupí řetězce Jean Pascale, který je podobně jako Kenvelo zaměřen na módu pro mladé, jsme získali 167 obchodů, což je téměř dvojnásobek toho, co máme v Česku nebo v jiných zemích dohromady. V této době chceme provést reorganizaci Jean Pascale a Kenvela. A jestli plánuji koupit nějakou další firmu v Německu, v Izraeli nebo v nějaké jiné zemi? V tento moment nikoliv. Máme téměř 280 obchodů, o které se musíme starat. Teď potřebujeme rok přestávku, abychom provedli reorganizaci a potom budeme pokračovat.
EURO: Z množství reklam na společnost Kenvelo lze usuzovat, že věnujete velkou částku na propagaci firmy. Kdo se podílí na marketingové strategii? HIMI: Spolupracujeme s velmi dobrou izraelskou propagační kanceláří. Ta se stará o reklamu Kenvela.
EURO: Některé oděvní firmy spolupracují při propagaci svých oděvů s populárními osobnostmi. Oblékají například zpěváky nebo moderátory. Využívá Kenvelo podobné strategie? HIMI: Zatím ne. Na začátku dubna jsme ale měli módní přehlídku v pasáži Koruna v Praze na Václavském náměstí. Modely předváděly bývalá Miss ČR Helena Houdová a modelka Andrea Vránová. Spolupráce byla postavena na tom, že Kenvelo věnovalo dětské oblečení pro nadaci Heleny Houdové. Doposud jsme ale neoslovili žádnou osobnost, která by se měla stát tváří Kenvela.
EURO: Plánujete něco takového? HIMI: Pracujeme na tom.
EURO: Na začátku letošního roku jste zahájili kampaň, prostřednictvím které nabízíte loňské modely velmi levně. Zákazníci si mohou za cenu jednoho kusu odnést hned dva. Co vás vedlo k tomu zahájit takovouto kampaň a s jakým ohlasem se setkala? HIMI: Jako všechny velké oděvní řetězce i Kenvelo propagovalo loňskou kolekci ve slevové kampani, aby tak připravilo své obchody na příchod nové kolekce na jaro a léto, která zahrnovala více než 540 modelů. Kenvelo bylo zcela spokojeno s výsledky této kampaně a předpokládáme, že firma uspokojila i zákazníky.
EURO: Nebojíte se toho, že si lidé značku Kenvelo budou spojovat s výprodejovým zbožím? HIMI: V žádném případě. Každá oděvní společnost má na konci sezony slevy. Navíc Kenvelo používá při výrobě svých oděvů ty nejkvalitnější materiály a spolupracuje pouze s profesionálními dodavateli.
EURO: Máte stejnou cenovou politiku ve všech zemích, ve kterých je značka Kenvelo zastoupena? HIMI: Kenvelo má rozdílnou cenovou politiku na každém trhu, kde působí. Odvíjí se od ekonomické situace v té které zemi.
EURO: Všichni prodejci značkového textilu se v Česku potýkají s prodejem levných padělků v tržnicích. V loňském roce byly na děčínském tržišti odhaleny kopie oděvů se značkou Kenvelo. Co říkáte těmto praktikám? Jak moc se dotýkají vašeho byznysu? HIMI: Úplně ničí trh. V Česku je stále pro lidi nejdůležitější, aby nakoupili co možná nejlevněji. Levné věci, to je to, co hledají. Důvod je pochopitelný – slabá kupní síla. Když zákazníci najdou na trhu džíny za tři nebo čtyři stovky, tak je samozřejmě koupí místo toho, aby zaplatili o tisíc korun více v Kenvelu. To je problém. Druhá věc je, že Číňané si mohou dovolit takové ceny, protože nemají žádnou organizaci, nespravují žádné obchody jako Kenvelo nebo jiné oděvní firmy. Proto to mohou dělat.
EURO: Setkal jste se s tímto problémem pouze v Česku nebo i v jiných zemích? HIMI: Myslím, že v takovém měřítku je to pouze v Česku. Daleko méně je levnými padělky postižen trh v Maďarsku a v Polsku. Ale na Slovensku a v Česku to je specialita.
EURO: Zkoušel jste se proti prodeji kopií nějakým způsobem bránit? HIMI: Nikoliv. Nemohu nic dělat, ani jsem to nikdy nezkoušel. Nechci se hádat. Stává se ale, že lidé přijdou do Kenvela a vyčítavě nám říkají, podívejte, tohle jsem si koupil na trhu za sto korun a vy to prodáváte za čtyři sta korun.
EURO: V České republice je poměrně hodně podnikatelů z Izraele. Nejvíce jich působí na realitním trhu. Proč se domníváte, že si vybrali právě Českou republiku? HIMI: Izraelci ale nejsou jen v České republice. Znám hodně izraelských developerů v Rumunsku, v Bulharsku, v Maďarsku. V Česku jich je dokonce méně než v ostatních zemích. Důvod, proč působí izraelští podnikatelé v zahraničí, je zřejmý. V Izraeli je velmi silná konkurence. Během posledních dvou tří let nedosahuje tamní ekonomika téměř žádného růstu, hlavně kvůli politickým problémům. Do země přestali jezdit turisté a podnikatelé odcházejí do zahraničí. Ne všichni, ale developeři a ti byznysmeni, kteří mají možnost rozvinout svůj obchod mimo Izrael. Když jsem byl v Plzni, telefonoval mi jeden Izraelec, že v novinách četl, jak se Praha rychle rozvíjí. Proto se rozhodl, že začne podnikat v Česku. Šance ale jsou i v jiných zemích, jako je Rumunsko, Polsko nebo Bulharsko.
CV
Dany Himi (39)
se narodil v izraelském přímořském letovisku Netanya. Má středoškolské vzdělání. V roce 1984 odešel do Německa a začal obchodovat s textilem. Od roku 1991 podniká v Česku. Jeho oděvní společnost Kenvelo patří mezi největší oděvní řetězce v Česku. Loni přesáhl obrat firmy miliardu korun. Pobočky má na Slovensku, Rumunsku, Polsku, Maďarsku a v Izraeli. Dohromady zaměstnává 1500 lidí. Akvizicí v březnu letošního roku získal německý obchodní řetězec Jean Pascale.
Dany Himi hovoří šesti jazyky: hebrejsky, německy, francouzsky, anglicky, arabsky a česky. Má dvě děti. Mezi jeho koníčky patří hlavně vodní sporty.