Téměř všichni vedoucí pracovníci německé automobilky Volkswagen, kteří se v oddělení pro vývoj motorů zabývali problematikou emisí, věděli o manipulaci s jejich měřením. Podle listu Süddeutsche Zeitung to vyplývá z poznatků, které byly zjištěny během vyšetřování skandálu.
Interní vyšetřování údajně ukázalo, že skandál začal v listopadu 2006, kdy větší skupina pracovníků z oddělení vývoje motorů jednala o použití softwaru pro manipulaci testů emisí.
Dosavadní informace podle listu signalizují, že pracovníci byli nejvyšším vedením tlačeni k rychlému a levnému řešení, které by zajistilo, aby naftové vozy zejména na americkém trhu plnily emisní normy. Místo, aby pracovníci sdělili vedení, že takové řešení nedokážou zajistit, rozhodli se prý pro podvod.
Mluvčí Volkswagenu podle agentury Reuters označil informace listu za spekulace a odmítl je komentovat. Upozornil, že vyšetřování skandálu stále pokračuje.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
Čtěte také:
Investoři podají na VW žalobu na stabiliony eur. Nelíbí se jim propad akcií