Česká spořitelna uvedla na trh jako první banka v zemi program sociálního bankovnictví.
Má podporovat další rozvoj sociálního podnikání v Česku
Peníze jsou až na druhém místě. Takové, pro mnohé překvapivé sdělení začala vysílat Česká spořitelna, největší domácí banka podle počtu klientů. Je namířeno na sociální podnikatele, neziskové organizace a podniky se sociálním přesahem. Spořitelna jim chce pomoci nastartovat a následně udržet jejich činnosti tak, aby se trh se sociálním podnikáním stal soběstačným a životaschopným. Jako první banka na domácím trhu proto spustila program sociálního bankovnictví.
Udržitelné projekty
Od počátku roku 2016 poskytla Česká spořitelna prostřednictvím sociálního bankovnictví financování přes 700 milionů korun. A během prvních tří měsíců letošního roku schválila spořitelna „sociální“ úvěry za 110 milionů. „Nejde ale jen o peníze,“ zdůrazňuje Otto Mach, manažer sociálního bankovnictví v České spořitelně. „Klíčová je celková podpora projektů se sociálním přesahem. I podnikatelé v sociální oblasti si jsou dobře vědomi, že jejich projekty musejí být udržitelné a jejich sociální firmy musejí fungovat na principech podnikové ekonomiky. Proto se zaměřujeme též na vzdělávání a poradenství, které hrají v našem sociálním bankovnictví výraznou roli.
Když naši poradci zjistí, že by sociální firma nemusela začátek podnikání či expanzi zvládnout a poskytnutí úvěru by bylo rizikové, nabídnou klientům možnost vzdělávání a pomohou jim podnikatelský plán přehodnotit. V poradenství pokračujeme i v průběhu čerpání úvěru,“ říká Mach.
Na edukaci spolupracuje sociální bankovnictví s Nadací České spořitelny.
Připravuje pravidelné přednášky a speciální podnikatelské akcelerační programy.
„Máme k dispozici odborníky, kteří mají všeobecný přehled o podnikání, a zároveň specialisty na konkrétní oblasti, jako jsou marketing, HR, IT, finance, právo, daně či logistika. Nabízíme setkávání osobně, ale i po telefonu či přes Skype,“ doplňuje Mach.
Akcelerátory jsou důležité zejména k posílení životaschopnosti projektů sociálního podnikání. „Například akcelerátor Impact First umožňuje firmám otestovat si, jak je životaschopný a finančně udržitelný jejich obchodní záměr. Smyslem Fundraisingové akademie FRIN je nabídnout praktickou pomoc těm organizacím, které chtějí naplnit své vize bez ohledu na to, jestli na ně bude vypsaná grantová výzva,“ vysvětluje Mach.
Na rozdíl od nabídky sociálního bankovnictví ze strany některých jiných bank ve skupině Erste je nabídka služeb sociálního bankovnictví České spořitelny určena nikoli fyzickým osobám, nýbrž sociálním podnikům a neziskovým organizacím. „Prostřednictvím neziskových organizací a firem se sociálním přesahem chceme pomáhat skupinám ohroženým chudobou,“ upřesňuje Mach.
Pomoc společnosti jménem zákona
Sociální bankovnictví zavedla rakouská bankovní skupina Erste i v ostatních zemích, ve kterých působí. „V regionu, v němž žijeme a pracujeme, jsou stále ještě miliony lidí, kteří nemají přístup k bankovním službám. Změnit to je pro společnost důležité,“ uvedl v minulosti šéf skupiny Erste Andreas Treichl.
Společenská angažovanost provází spořitelnu od jejího založení před 193 lety. Na svém počátku spořitelny fungovaly jako sociální instituce, které přebíraly agendu veřejné správy a měly podporovat prosperitu společnosti. Tato angažovanost byla zakotvena i v rakouském spořitelním regulativu z roku 1844, který upravoval činnost spořitelen až do zániku Rakouska-Uherska.
Československo zdědilo dvojí typ ústavů nazývaných spořitelny: V českých zemích to byly instituce vzniklé na základě regulativu z roku 1844, zatímco na Slovensku, které se řídilo uherskou legislativou, se slovem sporitelňa nazývaly běžné soukromé akciové společnosti s výdělečnými cíli. Rozdíly sjednotila právní úprava z roku 1920.
Ke svému historickému poslání se v poslední době Česká spořitelna stále více přichyluje. K jeho realizaci napomáhá také dlouhodobá spolupráce s hlavními univerzitami v zemi na projektech zaměřených na podporu vzdělání, vědy, výzkumu či inovací. „Sociální bankovnictví je logickým pokračováním společenské angažovanosti České spořitelny,“ zdůrazňuje Mach.
A dodává: „Jeho zavedením jsme ještě více zohlednili požadavky sociálních podnikatelů a neziskovek, kteří se vždy řadili k tradičním klientům naší banky.“