Menu Zavřít

O pět milionů vozů méně. Válka na Ukrajině přinutí dle analytiků automobilky v příštích dvou letech k razantnímu snížení výroby

17. 3. 2022
Autor: Depositphotos
  • Ruská invaze na Ukrajinu způsobila již tak pošramocenému sektoru automobilového průmyslu další čáry přes rozpočet

  • Vedle pokračujícího nedostatku polovodičových čipů musejí automobilky nyní řešit i potíže s dodávkami elektrických kabelů, které se z velké části dělají právě v této válkou zmítané zemi

  • Podle poradenské společnosti S&P Global Mobility klesne v důsledku konfliktu v příštích dvou letech celosvětová produkce osobních automobilů o více než pět milionů kusů

  • Potíže s dodávkami hlásí naprostá většina automobilek, nevyhnuly se ani české Škodě Auto


Probíhající konflikt na Ukrajině, který před třemi týdny vyvolal režim ruského prezidenta Vladimira Putina, spustil na světových trzích další vlnu paniky. Jenže zatímco v případě ropy a některých dalších komodity se situace – v naději, že bude brzy dosaženo dohody vedoucí k příměří, a posléze i trvalému míru, zdá se, trochu uklidnila, jiná ekonomická odvětví se s jeho následky budou vyrovnávat o poznání déle. Platí to například o sektoru automotive.

Tento i několik příštích let mělo výrobcům automobilů posloužit k dohnání ztrát, jež utrpěli v důsledku koronavirové pandemie. Už nyní je však jasné, že plánované zotavování nepůjde tak rychle, jak si jejich zástupci původně mysleli. Alespoň dle expertů uznávané poradenské společnosti S&P Global Mobility.

Válkou poznamenaný trh s niklem boří plány výrobců elektromobilů. V potížích jsou zejména americké automobilky
Přečtěte si také:

Válkou poznamenaný trh s niklem boří plány výrobců elektromobilů. V potížích jsou zejména americké automobilky

Ti ve své nejnovější analýze odhadují, že v letech 2022 a 2023 se na celém světě vyrobí ,jen‘ 81,6 milionu, respektive 88,5 milionu osobních vozů. Pakliže by se tak skutečně stalo, znamenalo, že v obou z nich sjede z produkčních linek o 2,6 milionu aut méně, napsala zpravodajská agentura Reuters. Do konce aktuální dekády pak zmíněná společnost svoji predikci ponížila dokonce o téměř 25 milionů vozů.

Volkswagen přesměrovává výrobu

Největší porci z této celkem 5,2milionové čáry přes rozpočet budou muset odepsat automobilky v Evropě. Na ně podle analytiků připadá hned 1,7 milionu nevyrobených vozů. O zhruba milion z nich přijdou v důsledku propadu poptávky v Rusku a na Ukrajině, zbytek jde na vrub potížím se zásobováním – zejména pak kvůli chybějícím čipům a nedostatku elektrických svazků. Ty se ve velkém dovážejí právě z válkou zmítané země.

Výše uvedené trable na straně dodávkového řetězce přiměly některé zdejší automobilky k poměrně razantním zásahům do jejích výrobní strategie. Protože až 45 procent ukrajinských kabelových svazků je exportováno do Polska a Německa, rozhodlo se vedení Volkswagenu, toho času druhého největšího výrobce aut na světě, přesunou část své produkce do Číny a Severní Ameriky (tamní výrobci mimochodem v následujících dvou letech dle S&P Global Mobility odepíšou dohromady ,jen‘ lehce přes milion vozů).

To v Mnichově, kde sídlí jiná významná německá automobilka, a sice BMW, se k problematice chybějících součástek rozhodli přistoupit jinak. V prvé řadě ponížili výši své plánované ziskové marže o jeden procentní bod. Ta by se tak letos měla nově pohybovat mezi sedmi až devíti procenty.

Kvůli ruské invazi odepíše globální ekonomika až jedno procento. Závislost Evropy na tamním plynu a ropě je problém, říká analytik
Přečtěte si také:

Kvůli ruské invazi odepíše globální ekonomika až jedno procento. Závislost Evropy na tamním plynu a ropě je problém, říká analytik

O přesunu produkce do jiných zemí neuvažují, ba naopak ji hodlají v nadcházejícím týdnu opět navýšit na maximum poté, co se rozhodli v reakci na vypuknutí války její část omezit. S odkazem na vyjádření jednoho z šéfů BWM Franka Webera to uvádí web CNBC.

Snahou bavorské automobilky je dle Webera vyjednat u ostatních dodavatelů inkriminovaných součástek navýšení jejich výroby a zároveň pokračovat v odebírání svazků od těch ukrajinských producentů, jejichž továrny stále fungují – byť v omezeném režimu. „Odvětví výroby kabelových svazků tam zaměstnává nějakých 20 tisíc lidí. Nechceme je o tu práci připravit,“ nechal se slyšet.

Škoda musela odsunout představení nového Enyaqu

S výrobními potížemi se aktuálně potýká naprostá většina světových automobilek, a výjimkou přirozeně není ani česká Škodovka. Linky jejích závodů v obou válčících zemích stojí, přičemž kvůli chybějícím svazkům musel tuzemský výrobce snížit i plánovanou produkci vozů Kamiq a Scala, jež vznikají v Česku, a dokonce zcela pozastavit výrobu elektrického Enyaqu. Toho přitom v podání modelů Škoda Enyaq Coupé iV a iV RS čekalo v brzké době slavnostní uvedení na trh.

Vedení Škody Auto mělo od zmíněných vozů velká očekávání, neboť podle prvotních reakcí zákazníků i novinářů se veřejnosti velice zamlouvaly. I proto českou společnost mrzí, že se zahájením jejich prodejů bude muset ještě chvíli počkat, řekl v rozhovoru pro server Seznam zprávy člen představenstva mladoboleslavské automobilky Martin Jahn.


Vážení čtenáři, situaci na Ukrajině se věnujeme napříč servery, které spadají pod našeho vydavatele, společnost Internet Info. Nabízíme vám výběr některých textů:

POMOC PRO UPRCHLÍKY

DOPADY NA ČESKÝ PRŮMYSL

EKONOMICKÉ SOUVISLOSTI

IT A KYBERBEZPEČNOST

bitcoin_skoleni

RADY NEJEN PRO RODIČE

  • Našli jste v článku chybu?