Zakázku pro českou armádu na 62 francouzsko-českých obrněnců Titus za cca 6,7 miliardy korun získá firma Eldis Pardubice. Vozidla přitom měla původně dodat kopřivnická Tatra Trucks, která stejně jako Eldis patří do skupiny Czechoslovak Group (CSG) miliardáře Jaroslava Strnada, ale nemá bezpečnostní prověrku, což byla podmínka tendru. O změně dodavatele rozhodlo kolegium ministra obrany Lubomíra Metnara (ANO).
Resort obrany přitom ještě pod vedením Karly Šlechtové zakázku právě kvůli problémům s bezpečnostní prověrkou Tatry zastavil a začal přehodnocovat. Tento „drobný zádrhel“ ale Strnad navrhl vyřešit tak, že by vozy dodal pardubický výrobce radarů Eldis, který potřebnou prověrkou disponuje.
A to se povedlo. „Už je to ve finále. Problém se vyřešil, protože francouzská vláda poskytla licenci nástupnické firmě, která je držitelem bezpečnostní prověrky,“ řekl deníku Právo Metnar. Vozidla by měla armáda dostat v letech 2020 až 2025. (O pozadí zakázky na obrněnce Titus čtěte více zde.)
Firmu Eldis přitom koupila koncem loňského roku právě Strnadova skupina Czechoslovak Group. Jednatelem Eldisu, který se specializuje na výrobu aktivních radarových systémů, je od konce listopadu 2017 Jiří Sauer. Ten figuruje i v dalších firmách spojených s CSG, například v Retia či CSG Aerospace.
„Jedná se tak o ukázkově účelové obcházení zákona, kdy Strnadovi nastrčili pro obchod s armádou firmu, která má bezpečnostní prověrku, ale s obrněnými vozidly nemá nic společného. Nový zákon vyžadující bezpečnostní prověrku pro armádní dodavatele je zcela bezzubý. Dá se snadno obejít a ministr obrany Metnar se tváří, jako by se nechumelilo,“ komentují toto řešení například Pirátskélisty.cz.
Mediální zástupce Czechoslovak Group Andrej Čírtek ale tvrdí, že změna dodavatele není jen formální krok. „Společnost Eldis se bude na projektu skutečně podílet, k čemuž má jako vývojář a výrobce elektronických systémů výborné předpoklady,“ sdělil Čírtek ČTK.
Strnadovi tento „trik“ vyšel nejspíše i proto, že ministerstvo obrany nechtělo kontrakt definitivně pohřbít. I z toho důvodu, že Titus je mezinárodní projekt a přes svou zbrojovku Nexter Systems se v něm angažuje i francouzská vláda.
O problémech kolem armádních zakázek čtěte:
Těžká hodina paní Karly. Vyšetřování miliardových zbrojních kontraktů odhalilo pnutí uvnitř hnutí ANO
Strnad letos v únoru CSG převedl na svého syna Michala. Že podniky napojené na Strnada mají problém s prověrkou, se přitom ví dlouho. Loni v červenci psal týdeník Euro o otevřené prověrce pardubického podniku Retia, další ze součástí Czechoslovak Group.
V lednu zase měsíčník Reportér uvedl, že Národní bezpečnostní úřad zkoumá, kdo je konečným vlastníkem mateřské Czechoslovak Group B. V. K tomu později přibylo podezření z praní špinavých peněz při převzetí krachujícího srbského státního podniku IMK 14. Případ nyní vyšetřují makedonské úřady.
Absence prověrky Tatry pak mohla hrát roli i ve zrušení zakázky za 1,27 miliardy korun bez DPH na modernizaci třiatřiceti houfnic DANA. I když oficiálním důvodem mělo být to, že podle ministerstva je rozumnější rovnou pořídit nová děla západní výroby než investovat do technologií pocházejících z doby studené války.
Nákup obrněných vozidel Titus |
---|
Schváleno vládou: 24. 7. 2017 |
Dodavatel: původně Tatra Export (výrobce Tatra Trucks + Nexter Systems) |
Počet vozidel: 62 |
Cena: 4,8 miliardy Kč bez DPH |
O Jaroslavu Strnadovi a jeho Czechoslovak Group čtěte více: