SPOLEČNOST GfK v těchto dnech analyzuje výsledky první vlny Obchodního barometru (Trade Business Barometer), který se má stát permanentním indikátorem situace v odvětví vnitřního obchodu. „Hledáme způsob, jak kromě makroekonomických údajů dokreslit pohled na vývoj obchodu, říká šéf GfK Michal Ševera. Týdeník EURO se stal mediálním partnerem tohoto výzkumu.
Obchodní barometr monitoruje názory vrcholového managementu a podnikatelů – lidí s rozhodovacími pravomocemi v obchodních firmách. Na přelomu loňského a letošního roku se uskutečnila nultá – zkušební – vlna výzkumu, jejíž výsledky již nicméně naznačují hlavní trendy. Firma GfK také dokončila dotazování asi sta obchodních šéfů v rámci první vlny. „Tento počet odpovídá velikosti cílové skupiny výzkumu, tvrdí Michal Ševera. Respondenti jsou rovnoměrně zastoupeni podle předmětu činnosti (maloobchod, velkoobchod, hotely, pohostinství), nových krajů, velikosti firmy a její vlastnické formy.
Respondenti vyplňují dotazník prostřednictvím internetu. Dotazník pro první vlnu obsahuje rovněž otázky týdeníku EURO, které se týkají stavu a perspektiv elektronického obchodování. Další otázky zjišťují pohled manažerů nejen na situaci v obchodu, ale i v celé ekonomice a monitorují hodnocení podnikového vývoje z různých pohledů.
Michal Ševera vidí tři skupiny potenciálních zájemců o výsledky obchodního barometru:
- státní orgány včetně ministerstev, statistického úřadu či centrální banky
- zájmové asociace a profesní sdružení v oblasti obchodu či pohostinství
- obchodní firmy, které mohou výsledky výzkumu využívat při formování marketingové strategie.
Respondenti budou odpovídat na otázky GfK vždy jednou za tři měsíce, přičemž asi deset procent respondentů má být průběžně obměňováno.