LIBERALIZACE ENERGETICKÉHO TRHU ZAČNE OD PŘÍŠTÍHO ROKU PLATIT I PRO MALÉ FIRMY Zamezit plýtvání a přinést lepší služby zákazníkům je cílem liberalizace trhu s elektřinou a zemním plynem. Energetickým firmám nastává doba vyšších rizik. I spotřebitelé budou muset pečlivě vybírat, u koho nakoupí energii.
LIBERALIZACE ENERGETICKÉHO TRHU ZAČNE OD PŘÍŠTÍHO ROKU PLATIT I PRO MALÉ FIRMY
Zamezit plýtvání a přinést lepší služby zákazníkům je cílem liberalizace trhu s elektřinou a zemním plynem. Energetickým firmám nastává doba vyšších rizik. I spotřebitelé budou muset pečlivě vybírat, u koho nakoupí energii.
Změny v energetice jsou dosud nejvýznamnější od vzniku celého odvětví. Podle některých expertů mohou vést až ke krachům některých firem. Zásadní změny začaly v 90. letech v Evropské unii. V České republice navíc dochází k souběhu několika významných procesů: privatizace, nástupu obnovitelných zdrojů a především liberalizace trhu s elektřinou a zemním plynem.
NOVÍ OBCHODNÍCI MOHOU DO SÍTÍ Liberalizace energetického trhu narušuje zastaralou praxi, kdy dodavatel monopolně ovládá spotřebitele, vlastní přepravní a distribuční sítě a zároveň je pro spotřebitele jediným obchodníkem. Od roku 2001 se u nás začal při postupné liberalizaci trhu s elektřinou uplatňovat tzv. princip třetí strany, který znamená, že vlastníci sítí musí do obchodu s elektřinou za poplatek pustit nezávislého obchodníka. Spotřebitel má tak možnost vybrat si z různých dodavatelů. „Liberalizace má zamezit plýtvání a vést k lepší obsluze zákazníků. Managementu energetických firem ale na lepším spaní nepřidá,“ vyjádřil se k otevírání trhu s elektřinou Miroslav Píše, zastupující v České republice německý energetický koncern E.ON. V Česku díky postupnému otevírání trhu není vývoj tak dramatický jako v Německu, kde došlo v roce 1998 k liberalizaci najednou. Některé velké německé energetické firmy se připravovaly na liberalizaci několik let, ale po jejím spuštění vyčerpaly úspory během několika týdnů. “ Liberalizace je pro silné, připravené a kreativní, je to ohrožení i šance zároveň,“ vyjádřil se pro Profit ke změnám v energetice jeden z odborníků. NASTUPUJÍ ZNAČKY
S liberalizací padá monopol a do obchodu s elektřinou vstupuje konkurence, stejně jako je tomu ve většině jiných oborů. S elektřinou se začíná obchodovat jako s pracími prášky nebo rohlíky na krámě. Firmy se nesnaží prodávat elektřinu, ale značky, aby se odlišily od konkurence. Objevily se proto názvy Duhová energie, Nová energie atd., které energetické společnosti podporují různými marketingovými nástroji. Distribuční firma, která v konkurenčním klání neuspěje, může vypadnout ze hry, což v dobách monopolu nebylo možné. Společnosti se snaží nabízet zákazníkům nižší ceny, ale také lepší služby a různé výhody. Rovněž neinformovaný spotřebitel může proti dřívější praxi utrpět značné ztráty, jestliže si najde nevhodného dodavatele elektřiny. Ztrátu utrpí také, jestliže nakoupí dražší proud než konkurence, která tak získává značnou výhodu. Volný trh s elektřinou a od příštího roku i s plynem přináší více svobody a tím i rizika.
CENY SE SNÍŽILY
Liberalizace trhu s elektřinou a zemním plynem v ČR začala energetickým zákonem (EZ), který parlament schválil na podzim 2000. Zároveň s EZ byl přijat zákon o hospodaření s energií. Oba zákony poprvé v naší legislativě zakotvily využívání obnovitelných zdrojů energie, což odpovídá trendům v EU. Energetický zákon, který začal být účinný od ledna 2001, zapracoval do české legislativy směrnice EU o společných pravidlech vnitřního trhu s elektřinou a jeho regulaci. Přinesl inové instituce, především nezávislý Energetický regulační úřad. Stanovil tempo postupného uvolňování trhu s elektřinou a plynem. Od roku 2002 si mohou zákazníci s roční spotřebou nad 40 gigawatthodin (GWh) vybírat dodavatele elektřiny, od roku 2003 jsou to zákazníci se spotřebou nad devět GWh. V prvním případě šlo o zhruba 60 největších společností, ve druhém asi o 300 firem střední velikosti. Těmto zákazníkům liberalizace přinesla pokles cen elektřiny, protože distribuční společnosti nechtěly ztratit největší klienty a ceny proudu snižovaly na úkor marží. Snížení cen se u středně velkých spotřebitelů pohybovalo od 10 do 15 procent. Po tzv. malé novele EZ si mohou navíc od 1. ledna 2004 vybírat dodavatele proudu i menší firmy, které jsou na to technicky vybavené a mají potřebná měření.
CESTA DO EU
Zákon č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích Zákon č. 406/ 2000 o hospodaření energií Vyhláška Energetického regulačního úřadu, kterou se stanoví podmínky připojení a dodávek elektrické energie pro chráněné zákazníky Vyhláška o licencích Vyhláška o pravidlech trhu s elektrickou energií Pravidla provozování distribuční soustavy Vyhláška o kvalitě dodávky a služeb v elektroenergetice