Potrpíte si na slavností otevírání nových obchodních center? Letos se nedočkáte. Pražská Galerie Harfa, která své zákazníky přivítala v listopadu loňského roku, byla na delší dobu poslední. Developeři v současné době staví jen menší nákupní parky.
Foto: crest.com
V uplynulém roce se v Česku dočkalo otevření pouze jedno nové obchodní centrum, a to Galerie Harfa v pražských Vysočanech. Letos jí pravděpodobně žádný významný konkurent nepřibude. Své brány otevřou jen menší nákupní parky a maloobchodní plochy v centrech měst. Boom výstavby rozlehlých nákupních center tak v Česku podle odborníků skončil.
„Letos se developeři v České republice omezí na rozšíření stávajících projektů, poprvé od roku 1990 neproběhne otevření nového nákupního centra,“ konstatuje Alexander Rafajlovič, vedoucí výzkumu trhu v analytické společnosti Cushman & Wakefield. Skončilo podle něho období živelného růstu, trh teď poroste přirozeně. Nebude se již stavět plošně na území celé republiky, ale především na dobře viditelných místech v centrech měst. „Zpomalení výstavby je celoevropský trend, tento rok by se v Evropě mělo postavit zhruba 5,2 milionu metrů čtverečních nové plochy v nákupních centrech, což je nejméně za posledních 30 let. V České republice očekáváme nejnižší objem nové výstavby od roku 1998. Je to nová situace po letech rychlého růstu, kdy jsme doháněli západní Evropu,“ konstatuje Jan Kotrbáček, který v Cushman & Wakefield vede maloobchodní tým.
Česko zapadá do průměru
V Praze nyní připadá na tisíc obyvatel už sedm set metrů čtverečních nákupních center. V celém Česku tento ukazatel činí dvě stě padesát čtverečních metrů, což přibližně odpovídá průměru celé Evropské unie, který se pohybuje v rozmezí dvě stě až dvě stě padesát metrů čtverečních na tisíc obyvatel.
Největší nákupní centra v Praze z hlediska pronajímatelné maloobchodní plochy:
SC Letňany - 125 000 m2
Nový Smíchov - 60 000 m2
Centrum Chodov - 55 000 m2
Metropole Zličín - 52 400 m2
Galerie Harfa - 49 000 m2
Centrum Černý Most - 46 000 m2
Arkády Pankrác - 45 000 m2
Avion Shopping Park Praha - 40 000 m2
Palladium - 39 000 m2
Galerie Butovice - 35 000 m2
Europark Štěrboholy - 33 000 m2
Pramen: CB Richard Ellis
Méně návštěvníků, nižší tržby
Výstavba nových obchodních center se v Česku i v Evropě kvůli hospodářské krizi takřka zastavila už v roce 2009. Těžké časy ale zažívají i majitelé stávajících obchodních domů. Zhruba třetina jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Některým obchodním komplexům loni podle údajů poradenské společnosti DTZ klesl obrat až o 30 procent. Snížila se i jejich průměrná návštěvnost. „Majitelé nákupních center se dnes zaměřují hlavně na zatraktivnění a odlišení svých projektů od konkurenčních, snaží se přivést nové značky a větší důraz se klade také na kvalitní správu nákupního centra,“ přibližuje Jan Kotrbáček.
I přes právě uvedené skutečnosti se ale některá již existující obchodní centra v loňském roce zásadním způsobem rozrostla. V Chomutově přestavěla developerská společnost Spectrum stores obchodní dům Prior a v září jej slavnostně otevírala pod názvem Chomutovka. Rozšířením pak v loňském roce prošla centra Fashion Arena v Praze a Forum Liberec.
Letos jen nákupní zóny
Tuzemský maloobchodní trh se letos rozroste o několik retailových parků, tedy nákupních areálů, které zpravidla vznikají v sousedství hypermarketu a nabízejí několik na sobě nezávislých prodejen. Mezi typické nájemce retail parků patří například značky KIK, Lidovka, Takko Fashion, dm Drogerie, Okay elektro, SuperPet a další. „Jde o stavebně i marketingově jednoduchý koncept, zaručující stabilní příjem pro obchodníky v nájmu, a tím pádem i vlastníka. S akcentem cenově dostupných komodit se budeme na českém maloobchodním trhu setkávat stále častěji,“ říká analytička společnosti DTZ Lenka Šindelářová.
Také výstavba těchto parků je však v současné době v útlumu. „Počítáme s čistou plochou kolem 56 tisíc metrů čtverečních, což bude druhý nejmenší objem od roku 1997. S ohledem na vývoj trhu a flexibilitu výstavby může navíc dojít k dalším korekcím,“ upozorňuje Šindelářová. Letos by podle ní mělo být v Česku otevřeno či rozšířeno sedm retail parků, většina na Moravě. Největším bude Centro Ostrava Retail Park developera Discovery Group.