Jan Kudera
Kdysi nepříliš známá finanční skupina Cash Reform Jana Kudery byla dosud ztotožňována především se spoluvlastnictvím společnosti Illusion Softworks, největšího tuzemského vývojáře počítačových her. Na počátku letošního roku si však připsala další obchodní úspěch. Její faktoringovou dceru, která v posledních letech vyrostla do pozice největší faktoringové společnosti nevlastněné bankou, koupila britská společnost Bibby Financial Services. O akvizici, budoucnosti Cash Reformu a perspektivě faktoringového trhu týdeník EURO hovořil se šéfem skupiny Janem Kuderou (48).
EURO: Proč jste se rozhodl pro vstup strategického partnera Bibby Financial Services do Cash Reformu? KUDERA: Cash Reform je po deseti letech působení na českém trhu známou značkou a jedničkou mezi nebankovními faktoringovými společnostmi. Připojením k Bibby Group budeme těžit zejména z finanční a strategické podpory. Jako součást Bibby Financial Services mají naši klienti a zaměstnanci přístup k jejich zázemí, které podpoří náš růst a ukáže náš skutečný potenciál.
EURO: Faktoringový trh loni po jednoroční přestávce znovu vykázal dvouciferný růst. Myslíte, že se pohybuje na vrcholu cyklu a nyní je ten správný čas prodávat firmy podnikající v tomto oboru? KUDERA: Domnívám se, že faktoringový trh dále poroste významným tempem. Zkušenosti z jiných evropských zemí ukazují, že faktoring je lokální produkt a závisí na jeho místním vnímání a oblibě. Vyjádřeno podílem faktoringu na HDP jsou mezi zeměmi EU obrovské rozdíly a nesouvisejí s velikostí národních ekonomik. Vzhledem k relativně rané fázi vývoje faktoringového trhu ve střední a východní Evropě a k potenciálu dalšího růstu těchto trhů registrujeme nyní vlnu zájmu nadnárodních faktoringových firem o převzetí lokálních společností.
EURO: Bude pro vás nový vlastník znamenat přístup k jinému financování než dosud? KUDERA: Způsob ani struktura financování firmy se krátkodobě nemění, získáme především větší produktovou flexibilitu. Navíc do budoucna máme zajištěnu perspektivu dalšího navyšování finančních zdrojů.
EURO: Přejmenuje se vaše firma? KUDERA: Firma bude nadále podnikat v Čechách a na Slovensku pod zavedenou obchodní značkou Cash Reform.
EURO: Faktoring je chápán především jako produkt pro rozvíjející se trhy. Proč je tak úspěšný i v zemích, jako jsou Velká Británie nebo Itálie? KUDERA: Faktoring je produkt vyžadující poměrně vyspělé právní, finanční a obchodní prostředí lokálního trhu a podporující růst obchodu. Rozvíjející se trhy nabízejí velký růstový potenciál. Velká Británie je nejvyspělejším a největším faktoringovým trhem, což je dáno jednak tradicí, jednak velikostí mezinárodního obchodu a námořní přepravy v rámci anglicky mluvících zemí.
EURO: Nehrozí faktoringu pokles významu s tím, jak se banky učí obsluhovat malé a střední podniky, které jsou typickými klienty faktoringových společností? KUDERA: Nemyslím, že nás bankovní financování ohrožuje, určitě je ale pro nás konkurencí. Banky se zaměřují na posuzování bonity klienta, zatímco faktoring je zajištěn spíše počtem a bonitou odběratelů klienta, což je pro klienta komfortnější. Navíc faktoring je pro banky administrativně velmi náročný a vyžaduje jiné řízení rizik než provozní úvěr. Hlavní příležitostí pro financování malých a středních firem je respektování jejich individuálních požadavků při současném zvládnutí transakčních nákladů na poskytnutí financí. A v tom je naše konkurenční přednost.
EURO: Jste schopni cenově konkurovat bankovním faktoringovým firmám, které jsou v rámci svých skupin i financovány? KUDERA: Není to otázka ceny. Jsme flexibilnější. Když třeba střední firma, která prudce expanduje, získá velkou zakázku a potřebuje v horizontu týdne financování, půjde do banky, ale než proběhne tamní schvalovací kolečko, firma o zakázku přijde. My její potřeby dokážeme uspokojit během týdne. A firma vydělá víc, než kdyby zakázku nedostala, přestože je naše financování dražší než bankovní.
EURO: Která odvětví se nejvíce podílejí na růstu faktoringu? Jsou to dodavatelé obchodních řetězců? KUDERA: Český trh je tím, jak silně se tu financují řetězce, unikátní. V některých evropských zemích je faktoring obchodních řetězců zakázán. V tomto odvětví se na českém trhu velmi angažují především bankovní faktoringové firmy, v současnosti se ale i ony snaží diverzifikovat. Novými odvětvími jsou třeba stavebnictví, hutnictví či zakázková výroba. Jsou to obory, kde nejsou pravidelně opakující se dodávky a je tam větší riziko reklamací.
EURO: Jaké marže si faktoringové firmy strhávají? KUDERA: Faktoringová cena se vždy skládá ze dvou částí. Z úroku a z odměny pro faktora. Úroková míra je většinou srovnatelná s bankovními úvěry poskytovanými malým a středním podnikům. Odměna faktora v sobě zahrnuje náklady na administraci, respektive pojištění pohledávky a řízení rizik. Rozpětí je individuální a záleží na posouzení požadavků klienta. Poplatek se pohybuje okolo jednoho procenta z nominální hodnoty faktury.