Expanzní plány maloobchodníků zpomaluje nedostatek nákupních center ve výstavbě. Situace je podobná napříč celou Evropou. V Česku by měly do konce příštího roku vyrůst jen tři nové obchodní domy.
Foto: PasserInvest
Aktuální studie analytické společnosti CB Richard Ellis (CBRE) s názvem „Nákupní centra v Evropě“ ukázala, že nedostatek nových nákupních center už zpomaluje expanzi obchodníků. Platí to i o Česku, ke je nyní 2,7 milionu metrů čtverečních nákupních ploch a od začátku roku 2011 došlo k výraznému zvýšení poptávky po maloobchodních prostorách. Přestože ve výstavbě je momentálně dalších 197 tisíc metrů čtverečních, nedojde v letošním roce k dokončení žádného nákupního centra, pouze ke konci roku by se mělo otevřít několik menších retail parků. Rozlehlejších nákupních komplexů se tak tuzemští obchodníci dočkají až v příštím roce, kdy by měly být dokončeny tři.
Nejbližší české přírůstky
Největším z těchto tří center je Forum Nová Karolína v Ostravě, kde by měli návštěvníci najít více než 240 maloobchodních a zábavních jednotek. Komplex je součástí rozsáhlého projektu, který zahrnuje i výstavbu kanceláří a bytů a který v srdci Ostravy staví společnosti Passerinvest Group a Multi Development.
V Olomouci vyrůstají nové kanceláře
Developerská skupina CPI začíná v Olomouci stavět již druhý multifunkční komplex s názvem City Center. První otevřela letos na jaře v Ústí nad Labem. Projekt CPI City Center Olomouc zahrnuje čtyřhvězdičkový hotel, kongresové centrum a administrativní budovu v těsném sousedství vlakového nádraží. Hlavním nájemcem kancelářských prostor se stane Raiffeisenbank.
Multifunkční centrum vyroste v bezprostředním sousedství budovy krajského úřadu, naproti areálu hlavního vlakového nádraží. Bude vymezeno ulicemi Jeremenkova, Masarykova a frekventovanou dopravní tepnou Kosmonautů směřující do centra města. Základem nového komplexu se stane rekonstruovaný hotel Sigma se zcela novým interiérem a pod hlavičkou mezinárodní značky Clarion. Na výraznou budovu hotelu navážou po stranách dva administrativní objekty s celkem 6 700 metrů čtverečních moderních kanceláří standardu A a 700 metrů čtverečních retailových ploch.
Ve vzniklém vnitrobloku vyroste rozsáhlé kongresové centrum s maximální kapacitou 1 400 osob, které bude tvořit šest salonků a hlavní polyfunkční sál s možností dělení na čtyři další samostatné prostory. Komplex dále zahrnuje podzemní parkování ve dvou patrech a venkovní parkovací stání.
(rel)
Forum Nová Karolína nabídne celkem 58 tisíc metrů čtverečních pronajímatelných prostor, z čehož 80 procent budou zabírat maloobchodní jednotky. Zbývající prostory jsou určeny pro osmisálové multikino, otevřenou jídelní zónu, restaurace, kavárny, dětské koutky a letní terasy. Obchodní dům bude mít také dvě podzemní podlaží pro parkování a supermarket.
Až 25 tisíc metrů čtverečních maloobchodních ploch nabídne v příštím roce společenské centrum Breda & Weinstein v historické části Opavy. To vznikne rekonstrukcí a dostavbou dnes již zchátralého dvouhektarového areálu bývalého měšťanského pivovaru Zlatovar. Nejvýraznějším artefaktem bohaté historie a budoucím majákem komplexu zůstane původní 30 metrů vysoký pivovarský komín. Developerem projektu je společnost Develon, která je součástí skupiny MINT Investments Group. Centrum Breda & Weinstein nabídne 120 jednotek na třech podlažích. Specialitou projektu bude šestisálové multikino s celkem 660 sedadly, tradiční pivní restaurace s mikropivovarem nebo stylová kavárna umístěná v renovovaném sále staré varny.
Další nové maloobchodní plochy nabídne v příštím roce také centrum Futurum Hradec Králové. Developerská společnost TK Development totiž toto centrum v současné době rozšiřuje o zhruba 10 tisíc metrů čtverečních. Celkově tak Futurum nabídne zákazníkům více než 100 obchodů na ploše zhruba 35 tisíc metrů čtverečních. Od svého otevření v roce 2000 přivítalo každý rok zhruba šest milionů zákazníků.
Nejvíc center staví Turci
V celé Evropě bylo v loňském roce dokončeno a dodáno na trh 1,9 milionu metrů čtverečních nákupních ploch, což byl 36procentní pokles oproti roku 2009. Rozdíl mezi rokem 2009 a 2008 pak představoval třicetiprocentní pokles. Rok 2008 byl rekordní a objem dodaných ploch dosáhl tehdy svého vrcholu. Pokud v roce 2011 budou dokončena všechna plánovaná nákupní centra, celkové množství nově dodaných nákupních ploch naroste o 53 procent a postaví se tak 2,9 milionu metrů čtverečních.
V Evropě je v současné chvíli ve výstavbě 146 nákupních center větších než 20 tisíc metrů čtverečních. Nejvyšší aktivitu pozorují analytici CBRE v Turecku, kde se staví více než 26 center o rozloze přes 1,3 milionu metrů čtverečních, v Rusku (19 center s celkovou rozlohou 865 tisíc metrů čtverečních) a Polsku (21 center, 712 tisíc metrů čtverečních). „Kromě toho pozorujeme aktivitu také na rozvíjejících se trzích,“ říká mluvčí společnosti Marcela Veselá. Na Ukrajině je ve výstavbě 285 tisíc metrů čtverečních nákupních ploch, což znamená téměř dvojnásobek současného stavu. V Srbsku, Chorvatsku, Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku se očekává nárůst o minimálně 25 procent.