Aplikace se stále zlepšují a m-obchod – nakupování jakéhokoli zboží...
Celý podtitul:
Aplikace se stále zlepšují a m-obchod – nakupování jakéhokoli zboží prostřednictvím iPhonu a Blackbery – roste
Lidé nepoužívají chytré telefony jen k telefonování, posílání e-mailů či prohlížení videa na YouTube. Podle firmy Gartner, jež se zabývá průzkumem trhu, je přímé nakupování z telefonu nejrychleji se rozvíjející činností spojenou s mobilními telefony. Obchodníci od Amazonu přes CVS až po Sears spustili před nedávnem stránky „m-commerce“, tedy softwarové aplikace, jež umožňují zákazníkům brouzdat po internetu, nakupovat knihy, léky, či dokonce sekačky na trávu přímo z iPhonů či Blackberry. „Je to kolísavý operativní model nákupního chování, ovlivněný nutností soustředit se v podmínkách recese na základní životní potřeby,“ říká Thomas Emmons, šéf týmu mobilních inovací ve firmě Sears.
Některé z aplikací pro iPhone umožňují mobilním zákazníkům ještě něco navíc. Zatímco se procházíte mezi regály s knihami v kamenném knihkupectví Barnes & Noble, můžete pomocí chytrého telefonu firmy Apple pořídit fotografii například nejnovější manažerské příručky Jima Collinse. Software rozpoznávající vyobrazení následně spustí algoritmus, jenž vyhledá produkt v databázi. Poté software takřka okamžitě zobrazí na displeji telefonu recenze, zveřejněné na internetových stránkách barnesandnoble.com, na jejichž základě se může zákazník snáze rozhodnout, zda si má knihu pořídit. „Od okamžiku, kdy jsme službu spustili, zaznamenáváme obrovský nárůst objednávek knih v kamenných obchodech i nákupů realizovaných prostřednictvím této aplikace pro iPhone,“ říká Douglas Gottlieb, viceprezident pro digitální média této sítě knihkupectví.
Firmy, které poskytují služby související s cestováním, využívají mobilní prodej k tomu, aby oslovily obchodníky, již si potřebují koupit letenku či zarezervovat hotelový pokoj a přitom zůstat stále v pohybu. Během prvních čtyř měsíců od chvíle, kdy síť hotelů Marriott International spustila v srpnu 2008 mobilní aplikaci pro chytré telefony, utratili zákazníci prostřednictvím mobilního obchodu v jejích hotelech dva miliony dolarů, přestože úhrnné cestovní výdaje zaznamenaly útlum.
Proč začíná mobilní prodej přitahovat pozornost jak obchodníků, tak spotřebitelů? „Zákazníci mají nyní možnost nakupovat ze svých mobilních telefonů velmi jednoduše, a to díky tomu, že prodejci začínají aplikace pro iPhone a další chytré telefony správně využívat,“ říká analytik firmy Gartner Hung LeHong. Spotřebitelé nakupující prostřednictvím mobilního telefonu si mohou zakoupené zboží vyzvednout v obchodě, nebo si ho nechat poslat domů či do hotelu, aniž by se přitom museli přihlašovat do počítače či komunikovat s prodavačem.
Vývojáři softwaru pro mobilní obchody tvrdí, že byznys roste. Jason Tylor, senior viceprezident pro mobilní produkty newyorské společnosti Usablenet, jež vyvinula internetové aplikace pro mobilní prodej firem Sears, Limited Brands, American Eagle Outfitters a CVS, uvádí, že v posledním čtvrtletí podepsal ve srovnání s předchozím obdobím třikrát více kontraktů. Jelikož si chytré telefony kupuje stále více lidí – aktuální údaje o celosvětových prodejích chytrých telefonů zpracované společností Gartner hovoří o tom, že prodeje těchto mobilních zařízení stouply v prvním čtvrtletí letošního roku oproti loňsku o 12,7 procenta – je pravděpodobné, že m-obchod nadále poroste.
BOX S. 049
544 milionů USD
Letošní plánovaný objem m-obchodů v Severní Americe
Pramen: ABI Research
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Edita Jiráková