Maloobchodní řetězec Tesco chce lákat i náročnější zákazníky
Poloviční snížení spotřeby energie do roku 2020. Takový cíl si vytkl maloobchodní řetězec Tesco, k čemuž chce přispět konkrétními kroky i v Česku. „Začátkem června jsme otevřeli první nízkoeenergetický obchod v Žatci a brzy poté bude následovat další v Říčanech u Prahy. V porovnání se stávající sítí přinesou tyto prodejny asi třicetiprocentní úsporu energie,“ vysvětluje šéf Tesco Stores ČR Philip Clarke, s nímž týdeník EURO hovořil o nové strategii společnosti v Česku a o vývoji na tuzemském maloobchodním trhu.
EURO: Tesco přišlo s novou iniciativou. V čem spočívá? CLARKE: Strategie se zaměřuje na čtyři hlavní oblasti. Za prvé chceme stále více podnikat s ohledem na životní prostředí a při každém rozhodnutí brát v úvahu i dopady na něj. Za druhé se soustředíme na propagaci zdravého životního stylu, čímž odpovídáme na poptávku zákazníků, kteří svému zdraví věnují čím dál větší pozornost. Na trh jsme uvedli vlastní řadu výrobků podporujících zdravější životní styl - název je Tesco Healthy Living. Rovněž se zaměříme na značení již prodávaných potravin, aby byla zřejmá jejich nutriční hodnota a suroviny. Nikoho samozřejmě nebudeme nutit ke koupi, chceme pouze našim zákazníkům poskytnout dostatek informací, aby mohli dělat kvalifikovaná rozhodnutí o tom, co konzumují. Třetí oblastí je vztah k místní komunitě, kde působíme. Přejeme si, aby naše obchody nebyly jen nákupní zónou, ale i místem, kde se lidé scházejí a vyměňují si informace. Nabídneme též místní výrobky, třeba lokální značku piva nebo produkty oblíbeného místního pekaře. Chceme se zkrátka stát opravdu dobrým sousedem. Poslední, čtvrtou oblastí je podpora neziskového sektoru. Už dnes každá prodejna podporuje jednu neziskovou organizaci v okolí a v obchodech Tesco probíhá řada dobročinných sbírek.
EURO: Dosud bylo Tesco orientováno spíše na nízké ceny. Změny, o nichž hovoříte - větší výběr a zdravější potraviny -, uplatňovaly řetězce, které český trh opustily. Nemůže Tesco potkat podobný osud? CLARKE: Nová strategie je spíše určitým doplňkem ke stávajícím výrobkům a službám. Samozřejmě že začneme pozvolna a budeme sledovat, jak na naše kroky zareaguje trh. Musíme samozřejmě myslet na zákazníky, akcionáře i zaměstnance. Zjistíme-li, že se některé výrobky včetně nových dlouhodobě neprodávají, z nabídky je pochopitelně stáhneme.
EURO: Zdravější výrobky bývají dražší a v Česku se zákazníci dívají hlavně na cenu. CLARKE: Nemyslím, že cena zdravějších potravin musí být nutně vyšší. Podaří-li se nám prodávat dostatečné objemy zboží, výroba zdravějších věcí nemusí být dražší než u běžných produktů. Řada Tesco Healthy Living obsahuje potraviny se sníženým obsahem tuků, soli a případně i cukrů, jenže i u těchto výrobků se snažíme pro zákazníky zajistit co nejnižší ceny. Kromě začlenění zdravých výrobků do naší nabídky chceme ovšem naše zákazníky informovat i o tom, jak vhodně jíst. Připravili jsme již kupříkladu speciální informační kampaň na podporu konzumace ovoce a zeleniny pětkrát během dne. Zdravý životní styl však neznamená jen změnu stravovacích návyků, ale i dodání pohybu, a proto nově nabízíme sportovní vybavení pod značkou Tesco One Body.
EURO: Mluvil jste o snížení dopadů podnikání na životní prostředí. Máte představy, jak to učinit? CLARKE: Tesco se celosvětově zavázalo snížit spotřebu energie o padesát procent do roku 2020. To se promítne i do našeho podnikání v ČR, kde chceme do příštího roku snížit spotřebu o čtyři procenta. Letos proto otevíráme zmíněné nízkoenergetické obchody a v každém z nich najdete více než 60 nízkoenergetických opatření. Ale i ve stávajících obchodech začneme uplatňovat šetrná opatření. Půjde například o výměnu stávajících ventilátorů za efektivnější, regulaci osvětlení i teploty na prodejní ploše a řadu jiných kroků. Náš další cíl se týká recyklace. Chceme zvýšit procento tříděného odpadu ze stávajících 57 na 74 procent a rádi bychom k třídění motivovali i naše zákazníky, z tohoto důvodu umístíme na parkoviště u vybraných obchodů i příslušné separační kontejnery. Přidali jsme i jutovou tašku pro opakovaný nákup, neboť celoročním užíváním jedné tašky - namísto igelitových tašek - ušetříte za rok asi osm kilogramů oxidu uhličitého v ovzduší.
EURO: Více než tři tisíce českých družstevních prodejen ohlásilo spojení pod značkou COOP. Domníváte se, že se mohou stát významnými konkurenty firem typu Teska? CLARKE: To je přirozený vývoj, vůbec mne nepřekvapuje a nevnímám jej jako vážnou hrozbu. Podstatné bude, co dokážou s propojenými kapacitami vymyslet. Pouze to, že se s někým spojíte, neznamená, že zákazníkům nabídnete něco navíc. Klienti se především zajímají, jaké jsou ceny, výběr a služby. Navíc už dnes v Česku působí řada jiných konkurentů. V podstatě vnímám vaši zemi jako nejkonkurenčnější trh, na kterém jsem kdy působil. Na tom nic nemění ani odchod několika firem v posledních letech.