Postupující digitalizace ve školství, ať už vlivem distanční výuky, anebo implementace interaktivních výukových metod, stupňuje nároky na vhodnou správu a zabezpečení využívaných dat. Přímou úměrou s jejich rostoucím objemem totiž stoupne i četnost kybernetických incidentů.
„V rámci našich projektů sledujeme narůstající objem dat ve školství, který by se podle našeho odhadu mohl v příštích třech až pěti letech zvětšit až stonásobně. Do budoucna vnímáme nutnost centrálního řešení vhodného způsobu správy a zabezpečení těchto dat,“ uvádí Martin Souček, generální ředitel společnosti Altron. Podle něj totiž bude stoupat i závažnost kybernetických hrozeb, které by mohly ohrozit chod škol podobně, jako je tomu například u nemocnic.
Investice 2,7 miliard do
základních a středních škol
V současné době v České republice funguje téměř 4 200 základních škol a bezmála 1 300 středních škol. Pokud by každá základní a střední škola měla vlastní vhodně zabezpečenou datovou infrastrukturu, investice do nich by mohly dosáhnout zhruba 2,7 miliard korun. „Z naší zkušenosti předpokládáme, že kvalitní řešení pro základní a střední školy by se mohlo pohybovat minimálně na úrovni tří set tisíc korun, pravděpodobněji spíše půl milionu,“ vysvětluje Martin Souček.
Vhodná správa dat se ale týká i vysokých škol. Zatímco těch veřejných je v Česku sice „jen“ 26, čítají mnohdy i desetitisíce studentů. „U vysokých škol je situace vzhledem k množství jejich studentů odlišná. Některé navíc již podobné řešení mají. U těch, které jej nemají, by se pohybovalo v jednotkách milionů korun,“ doplňuje Martin Souček.
Jednotná školská strategie
Součástí řešení prevence bezpečnostních incidentů v online prostředí škol by podle společnosti Altron mohl být i větší důraz na důkladná plošná školení učitelských sborů. Vzhledem k rychlému tempu zavádění moderních technologií by ale podle odborníků pomohla především jednotná strategie nakládání s daty ve školství.
„Koncepci správy obsahu a zabezpečení dat využívaných ve školách by se měly věnovat státní orgány. Spolu s tím by jistě vyvstala nutnost investic ze strany zřizovatelů škol do vhodné infrastruktury. Nicméně předpokládáme, že tato otázka bude s ohledem na dosavadní vývoj do budoucna stále palčivější,“ dodává Martin Souček.