V prvním týdnu krize klesl počet zahraničních zásilek
doručených společností Omniva do Estonska o 50 %. V loňském roce si
Estonci objednali cca 21 – 22 mil. zásilek, z toho 11 mil. ze zahraničí,
z nichž nejméně 7 mil. bylo doručeno z Asie. Současná krize si
vynutila změnu návyků estonských spotřebitelů, kteří téměř výlučně nakupují
z estonských e-shopů.
Estonský e-commerce byl už před současnou krizí napříč státy
Pobaltí vůbec nejrozvinutější. V Estonsku funguje přes 5 tis. e-shopů,
více než 80 % Estonců ve věku 16 – 74 let využívají e-commerce. Podíl online a
poštovních prodejů na celkovém retailu tvoří cca 20 %.
Na druhou stranu, dle nedávného průzkumu banky SEB využívá e-commerce pro své prodeje jen čtvrtina malých a středních estonských podniků. Této skutečnosti se v současné kritické chvíli pro konzervativní formy prodeje snaží využít estonský start-up Shopz.com, který bezplatně nabídl estonským firmám 100 kompletně „předprogramovaných“ e-shopů a mobilních aplikací. Cílem firmy je zachovat maximum estonského podnikatelského prostředí a obyvatelům umožnit nákupy v jejich oblíbených obchodech.
Autorka je vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade Pobaltí