PRAHA, ADAPAZARI (tpk, tos) – Rozšiřování výroby v Turecku se stalo v poslední době mezi automobilkami hitem. Zatímco Toyota se tamní kapacity rozhodla zvednout již před několika měsíci a nyní na český trh přichází nejnovější z modelů vyráběných v zemi, Ford a Renault tentýž záměr oznámily minulý týden.
Pobočka Fordu hodlá do produkce v Turecku investovat v příštích dvou letech 37,8 milionu eur, což by mělo pomoci zvýšit kapacitu továrny Ford Otosan z dvou set tisíc na 240 tisíc automobilů ročně. Oyak Renault, který je společným podnikem francouzského výrobce a turecké společnosti Oyak, zvedne výrobu v závodu v Burse koncem roku ze 145 na dvě stě tisíc, jak oznámil minulé pondělí provozní ředitel firmy Luc Alexandre Menard. Sedmdesát procent vyrobených automobilů přitom společnost z Turecka vyváží.
Výroba v Turecku má pro automobilky dvě hlavní přednosti. Jednak se letos na tamním trhu očekává prudký růst prodejů osobních a lehkých užitkových vozů z loňských necelých 370 tisíc na letošních 650 až 680 tisíc a jednak pro vývoz do zemí Evropské unie platí nulové celní sazby. V Turecku v současnosti působí patnáct automobilek. Kromě zmíněných to jsou například Hyundai, Honda, Mitsubishi, Fiat či Peugeot.
V západotureckém Adapazari, kde vzniká mimo jiné nová generace velkoprostorového vozu Corolla Verso, ještě před třemi lety Toyota vyráběla tři tisíce vozů. Koncem letošního roku však jich z tamních montážních linek bude sjíždět již 150 tisíc. Kromě uvedených výhod lákají výrobce do země nízké mzdy. Průměrný plat se v Turecku pohybuje okolo 300 eur, a i když v automobilovém průmyslu jsou mzdy mírně nadprůměrné, stále jsou přibližně poloviční oproti platům v automobilkách v Česku. „Pracuje se tu navíc ve vražedném tempu, to by Češi dlouho nevydrželi,“ tvrdí Robert Anderle, zaměstnanec svařovny kolínského závodu TPCA, který je momentálně v Turecku na zácviku. Čísla mohou být zavádějící – v Adapazari vyrobí asi tři tisíce zaměstnanců 150 tisíc vozů ročně, zatímco z kolínské automobilky se stejným počtem lidí bude od příštího roku vyjíždět dvojnásobek. „Robotizace je tu na mnohem nižší úrovni, než je obvyklé v Japonsku a než bude u nás,“ doplňuje další ze stážistů Jaroslav Opl. Ten odhaduje, že stroje v tamní továrně zastávají patnáct procent operací, zatímco v Kolíně bude jejich podíl na výrobě sedmdesátiprocentní.