Menu Zavřít

Oblíbená místa zpovykaných Pražanů: chodník, ze kterého padáte pod kola aut

21. 11. 2018
Autor: Martin Pinkas, Euro

Nová pražská koalice v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem si na nedostatek práce rozhodně nemůže stěžovat. Praha totiž nyní tak trochu připomíná město ve válečné zóně. Padají tu mosty, drolí se silnice i chodníky, chybí cyklostezky a chůze nebo jízda na kole po centru má do příjemného zážitku daleko. Reportér týdeníku Euro Jan Novotný se proto rozhodl zmapovat největší nešvary, kterými pražský veřejný prostor trpí. Začínáme u hlavního nádraží.

Dostat se z Vinohrad pěšky k pražskému hlavnímu nádraží chce pořádný kus odvahy. Z úzkého propojovacího chodníčku nad Muzeem lidé často padají přímo pod kola aut na magistrálu. Město proto chce zúžit jízdní pruhy na magistrále tak, aby bylo možné chodník rozšířit. V dohledné době se ale nic nezmění. Tato cesta je pouze na vlastní nebezpečí. Přesto po ní denně projdou stovky lidí. Nemají jinou možnost. Jen málokdo bude kvůli jedné stanici scházet dolů na metro. V některých místech chodníku, pokud tento úzký pás betonu tak lze vůbec nazvat, se ale vedle sebe nevejdou ani dva chodci a kufr musí většinou vláčet mezi auty po magistrále, kde řidiči nejvýše povolenou padesátikilometrovou rychlost rozhodně nedodržují. Nejhorší chodník v Praze? Posuďte sami: Pražský magistrát už chtěl nebezpečný úsek v minulosti rozšířit pomocí zavěšení nové cesty na konzoly nad prostor přilehlého kolejiště. Správa železniční dopravní cesty, které koleje patří, to ale odmítla. Vše je tedy závislé až na uskutečnění plánu takzvaného „zlidštění” magistrály. Té se ale zřejmě jen tak nedočkáme. „Snížení počtu jízdních pruhů na magistrále je v dohledné době nemožné,” říká tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Zúžení magistrály?

Institut plánování a rozvoje (IPR) nicméně plánuje alespoň zúžení stávajících jízdních pruhů na magistrále na minimální hodnoty. Tím by bylo možné získat určitý prostor pro rozšíření problematického „chodníčku”. Zúžení jízdních pruhů by ale zase vedlo k většímu ohrožování cyklistů, kteří by se do nich už nevešli. „Zatím diskutujeme o několika variantách. Výběr výsledného řešení se bude odvíjet od jejich projednání a rychlosti možné realizace,” říká neurčitě tiskový mluvčí IPR Marek Vácha. Nebezpečnou cestu na nádraží tak možná vyřeší až ambiciózní developerský projekt investiční skupiny Penta, projekční kanceláře Sudop a Českých drah za několik miliard. Počítá se zastřešením celého prostoru nad kolejemi mezi ulicemi Legerova, Vinohradská a Španělská. Na nové desce by pak mohly stát čtyř- až pětipodlažní budovy. Díky této nové čtvrti by se výrazně usnadnila i cesta pěších z Vinohrad na hlavní nádraží. Penta momentálně dokončuje studii pro projednání změny platného územního plánu. IPR pak musí namalovat do budoucí čtvrti nové ulice a určit prioritní propojení pro chodce a cyklisty.

Podívejte se na další díl Nářků zpovykaného Pražana: Závod s kufry na Veleslavíně

Nářky zpovykaného Pražana
  • Našli jste v článku chybu?