Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu průměrný věk osobních automobilů registrovaných v ČR a podíl vozidel ve věku nad 10 let svědčí o dlouhodobě nedostatečné obnově vozového parku.
Autor: Martin Siebert
V roce 2009 dosáhl podíl obnovy hodnoty 3,65 %, což je hluboko pod optimální hodnotou, která je pro nové vozy uváděna na úrovni min. 8 % až 10 %. Ani při zahrnutí dovozů ojetých osobních automobilů, nedosáhla v roce 2009 obnova vozového parku minimální 8% hodnoty.
Počet v ČR registrovaných osobních automobilů se za rok 2009 zvýšil pouze o 11 682 ks, to je o 0,26 %. K 31.12.2009 bylo v ČR registrováno 4 435 052 ks osobních automobilů. První registrace za rok 2009 činily 314 598 ks (z toho 161 659 ks nových a 152 939 ojetých z dovozu). Těmto číslům by odpovídalo vyřazení více než 300 000 ks osobních aut z registru. Vykázaný údaj o počtu z registru vyřazených osobních automobilů uvádí číslo 251 753 ks (239 712 ks zrušeno a 12 041 ks exportováno). Oproti roku 2008, kdy bylo vyřazeno 168 837 ks osobních automobilů, došlo k výraznému nárůstu počtu z registru vyřazených osobních automobilů (téměř o 50 %).
I přes tento pozitivní fakt se však počet osobních automobilů ve věku nad 10 let opět zvýšil a k 31.12.2009 dosáhl 2 630 239 ks, to je 59,30 % všech v ČR registrovaných osobních automobilů (v konci roku 2008 to bylo 58,92 %).
Nevyhovující věková struktura vozového parku osobních automobilů v ČR má vliv i na bezpečnost silničního provozu. Jak vyplývá z údajů Policie ČR i teoretických studií, je míra ochrany osádky vozidla ve starších vozidlech výrazně nižší (tedy následky nehod jsou tragičtější).
Více na E-flotila.cz.