Menu Zavřít

Obrat českých internetových obchodů meziročně poklesl. E-shopům může se zvýšením zisků pomoci optimalizace nákladů

15. 5. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Internetové obchody se v současnosti potýkají s nižším zájmem zákazníků. Může za to hlavně pokračující energetická krize a rostoucí inflace
  • Majitelé e-shopů tak hledají různé způsoby zvýšení efektivity. Patří k nim třeba úspory za provoz webu či cílené e-mailové kampaně
  • Podle odhadů analytiků by se ale trh elektronické komerce mohl dočkat oživení již v tomto kvartálu

Česká e-commerce v současnosti zažívá největší zkoušku za poslední roky. Podle nedávné analýzy internetového srovnávače Heureka.cz poklesl v prvním čtvrtletí letošního roku meziroční obrat zdejších e-shopů průměrně o 13 procent. Celé odvětví totiž negativně ovlivnila hlavně pokračující energetická krize a rostoucí inflace.

O více než polovinu meziročně poklesl třeba prodej běžek, elektrocentrál nebo kotlů. Naopak překvapivým skokanem se staly sedací soupravy s nárůstem o 210 procent, což potvrzuje trend posledních let, že už se na internetu zdaleka nenakupuje jen elektronika. Více než dvojnásobně pak narostl také prodej pohovek, masážních přípravků či odvlhčovačů vzduchu. Avšak ani tento vývoj v kombinaci s povánočními výprodeji nedokázal zvrátit celkový nepříznivý vývoj na trhu.

Nepřetržitá komunikace i hra na emoce. Psychologické triky e-shopperů mají mnoho podob, v Česku ale dle šéfa Acomware příliš nefrčí
Přečtěte si také:

Nepřetržitá komunikace i hra na emoce. Psychologické triky e-shopperů mají mnoho podob, v Česku ale dle šéfa Acomware příliš nefrčí

„Rozhodně to nejsou čísla, na která jsme zvyklí z předchozích let. Nejistota a inflace nutí lidi k důkladnějšímu porovnávání cen a většina z nich nakupuje hlavně nezbytnosti. Důvěra trhu v online obchodování je ale stále silná. Mít vlastní e-shop je dnes nutností pro každého výrobce i prodejce, a jejich kvalita se navíc stále zvyšuje,“ říká generální ředitel Heureka Group Tomáš Braverman.

Šetřit musejí i sami provozovatelé online obchodů. Kde však tyto úspory najít? „Vyplatí se zkontrolovat, zda podnikatele-shopové platformě neplatí více, než je nutné. Oblíbenou praktikou jsou především příplatky za funkce, jež by se daly považovat za základní výbavu plnohodnotného e-shopu,“ upozorňuje Martin Pech z firmy Upgates, která se zabývá e-shopovými řešeními.

Důvěřuj, ale prověřuj. Cenu v kamenných prodejnách oproti e-shopu porovnává většina Čechů, vyplývá z průzkumu
Přečtěte si také:

Důvěřuj, ale prověřuj. Cenu v kamenných prodejnách oproti e-shopu porovnává většina Čechů, vyplývá z průzkumu

Změna takového dodavatele může podle něj znamenat úsporu v řádu desítek tisíc korun měsíčně: „Stejně tak nebude od věci podívat se na částky, které si účtuje platební brána či dopravci. Je dost možné, že jiná společnost dokáže nabídnout výhodnější cenu.“

Pětinu obratu zajistí e-mailová automatizace

Situaci českým internetovým obchodům komplikuje vedle výše zmíněného také fakt, že tuzemský trh patří minimálně v regionu střední Evropy mezi ty nejvíce konkurenční. Většina lidí se tedy rozhoduje na základě vzhledu e-shopu, jednoduchosti nákupu či optimalizace pro mobilní zařízení. Úspěch pak přeje i stránkám, které nějak vyčnívají a dokáží své zákazníky zaujmout.

Díky vyostřené konkurenci ale spousta lidí očekává, že od prodejců dostanou něco navíc. Může jít o slevu k prvnímu nákupu, zvýhodněný set produktů nebo nějaký dárek. „Nejčastěji využíváme procentuální slevy na celkový nákup, přičemž jsme vypozorovali, že sleva by měla dosáhnout aspoň 20 procent. Velmi oblíbené jsou u zákazníků i akce na dopravu zdarma, a to hlavně po růstu cen přepravného na začátku roku,“ tvrdí Alice Vránová z e-shopu ilovekimchi.cz.

Další strategií na zvýšení prodejů jsou speciálně zacílené e-mailové kampaně. Jedním z typických příkladů je situace, kdy si zákazník koupí kávovar, u něhož je doporučeno po půl roce vyměnit filtr. Když tento člověk po pěti a půl měsících obdrží e-mail s nabídkou filtrů přesně pro svůj typ kávovaru, je šance na nákup vysoká. „Nástroje pro automatizaci e-mailů mohou zajistit až 20 procent obratu, protože lidi velmi efektivně přimějí k opakovanému nákupu,“ radí Pech.

CIF24

Druhý kvartál by měl být lepší

Ačkoliv současná data o poklesu prodejů nevyznívají pro majitele e-shopů příliš pozitivně, podle Bravermana by se měla situace v aktuálním kvartálu podstatně zlepšit. „Při pohledu do budoucna očekáváme, že se lidé již brzy vrátí k online nakupování. Konec zimní sezóny jim totiž uvolní ruce a usnadní rozhodování o online nákupech,“ domnívá se šéf Heureky. Zároveň doplňuje, že navzdory současnému poklesu má česká e-commerce scéna stále velký prostor k růstu.

Laštůvka z Lemonera: Český zákazník je rozmazlený, může si to však dovolit. Na trhu je přesně tolik e-shopů, kolik jich tu má být
Přečtěte si také:

Laštůvka z Lemonera: Český zákazník je rozmazlený, může si to však dovolit. Na trhu je přesně tolik e-shopů, kolik jich tu má být

S jeho názorem souhlasí také Pech. „Lidé jsou na internetové nakupování díky jeho celkové výhodnosti zvyklí. Vrátí se k němu možná ještě dříve, než by se teď mohlo zdát. Situace se každopádně bude postupně zlepšovat a růst opět nabere na dynamice,“ míní obchodní ředitel Upgates s tím, že další oživení se dá očekávat hlavně u typicky sezónního zboží, které souvisí s nástupem teplejšího počasí. Týkat se to může třeba grilů, zahradních doplňků nebo potřeb pro venkovní sporty.

  • Našli jste v článku chybu?