Pro Evropany je americký užitkový sporťák trochu nezvyklý
Trh s kompaktními sportovn užitkovými vozy (SUV) se má v nejbližších letech ztrojnásobit. Alespoň to tvrdí znalci, kteří řídí velké americké automobilky, jež se v současné době většinou pohybují na hranici krachu. Management Jeepu ale podobné problémy neřeší. Typ Jeep Patriot by měl tento nastupující trend zachytit. Od vozu se očekává velký prodejní úspěch.
V Evropě to ale bude mít Jeep s vysvětlováním koncepce vozu poněkud obtížnější. Auto má totiž zvenčí všechny parametry nastavené „na úspěch“: je americky pohledné, evokuje dojem velikosti, jde o klasickou značku s velmi dobrou pověstí. Jenže po usednutí do automobilu se bohužel Amerika v Evropu nezmění. Takže co bylo venku hranaté, chlapácké a drsné, je uvnitř na evropské poměry strohé. Tvrdé plasty změkčilého Evropana nepřesvědčí, i kdyby byly sebekvalitnější, a to v tomto případě opravdu jsou. Stejně tak jednoduché hranaté rysy palubní desky či odměřená, až vojensky přísná architektura vnitřního prostoru, působí na kůží hýčkaného Evropana, zvyklého na ladné křivky, poněkud tísnivě. Americká auta jsou prostě taková, hledí spíše na maximální množství výbavy a starat se o vkus pasažérů se jim moc nechce. Zato ale majitel patriotu dostane automobil se schopnostmi, jaké bude japonsko-korejský konglomerát jeho hlavních konkurentů, kterými jsou Hyundai Santa-Fé, Honda CR-V a Toyota RAV4, těžko stínovat.
Patriot je velmi obratný. Optická mohutnost přispívá k tomu, že při manévrování, kdy se projevují reálné rozměry vozu, se řidiči zdá, že řídí spíše yaris, než něco ve velikosti hummeru. Stejně tak řízení spolupracuje velmi přesně a poměrně velký patriot se díky této souhře, podpořené navíc skvělým výhledem z vozu a velkými zpětnými zrcátky, dokáže proplétat městským provozem s až nečekanou elegancí. Z jeho úhlavních konkurentů mu dokážou sekundovat pouze oba japonské vozy, korejský tak mrštný není. Podobně mimo město obratnost vozu zanechá v prachu hondu i Santa-Fé. Na dálnici se jeep - pokud pomineme rychlostní limity - zařadí až na konec. Hranaté tvary a vysoký aerodynamický odpor mu neumožňují dosáhnout vysokých rychlostí, maximem je 180 km/h. Na posledním místě zůstane i při posuzování komfortu, který má k dispozici posádka. Evropštěji naladění „asiati“ poskytují více pohodlí. Ve variabilitě vnitřního prostoru a využitelnosti také vítězí Asie, tentokrát zastoupená Koreou. Santa-Fé má dle mého názoru nejlépe zpracovaný vnitřní prostor pro uložení hromad zbytečností, které si rodiny běžně vozí na dovolené.
Jinak to ale bude v terénu. RAV4 a CR-V jsou předem odepsané, sami výrobci je charakterizují jako vozy především na silnici. Santa-Fé se statečně drží, ovšem i ten nejsilničnější jeep má své offroadové srdce. Mimo cesty, v blátě a ve vodě se patriotu daří ze všech čtyř automobilů nejlépe. Což ovšem neznamená, že vůz do terénu patří. Jeep sám tvrdí, že patriot je auto na cesty.
Samostatnou kapitolou je cena. Ve Spojených státech se SUV Patriot, honosící se slavnou tradicí značky, za nïž se v Evropě všeobecně hodně platí, prodává jen za těžko uvěřitelných 16 000 dolarů. To je v přepočtu cena velmi špatně vybavené fabie s motůrkem 1,2 HTP. Jenže přidejte přepravní náklady, clo, DPH a marži prodejce a rázem jsme na základních 698 tisících korunách. Zda je to moc, je těžké říct. Santa Fé i CR-V jsou dražší, RAV4 o fous levnější. Jenže v základních výbavách, což patriota zvýhodňuje. Jeho vybavenost za základní cenu je podstatně vyšší.
Klady
vnější design
podvozek
obratnost
široké spektrum využití
motor
Zápory
strohý interiér
tvrdé plasty
Tabulka:
Jeep Patriot
Motor zážehový čtyřválec
Objem 2359ccm
Maximální výkon 125 kw
Převodovka pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 180
Zrychlení 10,8
Průměrná spotřeba 10,5/7,6/8,7
cena 689 000 Kč - základní cena