Menu Zavřít

Obrázkem řekneš víc

20. 7. 2006
Autor: Euro.cz

Glosy postaršího technokrata

WT100

Je nepochybné, že vyhledávače na internetu se výrazně zdokonalují zejména s rostoucí konkurencí a příchodem nových hráčů, především Googlu. Moje zkušenost při zadávání klíčových slov však jistě není ojedinělá. Při hledání informací o drtiči listí jsem obdržel také odkazy na zakládací listinu Univerzity Karlovy a další podobné „lahůdky“.
Příjemnější než přemýšlení, jak se nejlépe trefit do zadání klíčových slov, by bylo nějaký drtič mobilním telefonem prostě vyfotit a zaslat rovnou vyhledávači. Zdá se, že ta doba se blíží. Velké firmy jako Google nebo Microsoft začaly hodně investovat do technologie rozpoznávání obrazu. Důvodů je pro to několik. Lingvistické obtíže ve stovkách jazyků jsou poměrně těžko algoritmizovatelné. Kdyby bylo řešení jednoduché, jistě by už existovaly dokonalé internetové překladače do všech jazyků. Navíc je zcela zřejmé, že informace potřebujete i tehdy, nebo dokonce většinou tehdy, když nejste zrovna u počítače. Zadávání klíčových slov z mobilních telefonů nebo PDA naráží na známé problémy s omezenou klávesnicí. Představa, že budete textové výsledky zkoumat na miniaturním displeji mobilu, také není příliš lákavá.
Webové miniaturní kamery, běžně montované do mobilních telefonů, z nich dělají čím dál více zařízení, které fotí, přehrává hudbu a taky telefonuje. Stejná kamera v notebooku usnadňuje a zlevňuje videotelefonní hovory. Myšlenka využít ji jako standardní vstupní zařízení je přitažlivá. Řešení však není triviální. Popsat obrázek tak, aby jej vyhledávač rozpoznal a dodal k němu relevantní textové nebo obrazové informace, vyžaduje nové algoritmy a vysokou rychlost zpracování. První pokusy kódují obrazové prvky na místech největších změn v obrázku a ukládají je v referenčních trojicích. Takhle zpracované obrázky lze již rozpoznat a porovnávat s jinými obdobnými na síti. Omezujícím prvkem je zatím rychlost zpracování procesorem. Jistě si dovedete představit, kolik obrázků na internetu je potřeba projít a porovnat. Technologická omezení na rozdíl od jiných se však u počítačů překonávají poměrně snadno a rychle. Výše jmenované firmy se už zabývají tím, jak identifikovat a blokovat pornografické obrázky, které by vám vyhledávač mohl eventuálně při nedokonalém vyhodnocení zaslat.
Zdá se, že nová technologie rozpoznávání klepe na dveře. Glosa nemá vyvolat přílišný optimismus ani není pohřebním zpěvem nad klíčovými slovy. Obrazový způsob vyhledávání určitě nebude jediný a také bude na začátku stejně primitivní jako první textové vyhledávače. Klíčová slova budou nadále funkční už jenom proto, že jejich prodej je pro řadu portálů výnosným obchodem.

  • Našli jste v článku chybu?