Prodal největší český internetový portál o bydlení a vrhl se na ruský trh. Dnes tam řídí přední server o cestování a turismu.
Když v létě roku 2007 prodával Ladislav Semetkovský svou společnost CE Media Online, provozující největší český portál o bydlení TvujDum.cz, měl jasnou vizi o tom, kam investuje vydělané desítky milionů korun. Jeho cílem bylo ovládnout tento segment i na ruském trhu. V Moskvě měl v té době již založenu firmu a rozjetý server Dobropozalovat.ru (Vítejte doma). Pár měsíců po přestěhování do ruské metropole navíc se svými novými spolupracovníky spustil další dva projekty, lifestylový portál pro ženy Barbora.ru a server o cestování a turismu RusianTraveller.ru. „V létě roku 2008 jsme tak měli postavené tři zajímavé portály a začalo se nám dařit i obchodně. Jenže na podzim přišla ekonomická krize, reklamní trh se propadl o víc než osmdesát procent a náš byznysmodel, postavený na internetové inzerci, inkasoval těžký direkt,“ vzpomíná Semetkovský. V roce 2009 pak v Rusku zkrachovala řada médií, počínaje internetem, konče televizí a rozhlasem. „Někteří z těch, kteří přežili, za sebou dodnes táhnou tehdejší dluhy,“ říká podnikatel.
Reklama z Evropy
Semetkovského mladá firma Primoco přežila jen díky včasnému a ráznému řezu. Ze tří serverů přežil jen jeden, o cestování; zbývající aktivity český podnikatel utlumil. Z padesátky zaměstnanců ve firmě zůstalo jen několik lidí. „Udělal jsem si detailní analýzu, vyhodnotil jsem reálný výhledový potenciál všech projektů a pochopil jsem, že RussianTraveller.ru může jako jediný ekonomicky fungovat, protože prodává reklamu po celém světě,“ vysvětluje. Portál cílí na Rusy, kteří chtějí vyrazit do zahraničí – vedle praktických dat týkajících se samotné cesty, vízových požadavků nebo informací o turisticky atraktivních destinacích obsahuje i reportáže, cestopisy a fotografie či videa. Na tyto redakčně založené aktivity Primoco nedávno navázala spuštěním portálu TvoyReis.ru, sociální sítě pro cestovatele, prostřednictvím které uživatelé sdílejí své poznatky a fotografie z cest. „Díky tomu můžeme nabízet reklamu hotelům, aerolinkám a cestovním agenturám z celého světa,“ popisuje Semetkovský. Vloni jeho firma prodala inzerci za 830 tisíc dolarů, tedy asi patnáct milionů korun, letošní první pololetí přineslo asi osmdesátiprocentní nárůst. Inzerci na RussianTraveller.ru si nakupují klienti z dvaapadesáti zemí světa, mezi obchodně nejsilnějšími jsou i české hotely či aerolinky. Do České republiky totiž ročně přijede asi 400 tisíc Rusů. „Geograficky nejvýznamnější je Itálie, Česko, Řecko a Francie, ale klienty máme i v exotických destinacích, jako je Kambodža, Írán, či Namibie,“ vypočítává.
Myšlenky na Čínu
Původní představa „rychle v Rusku vybudovat největší portál o bydlení a stavebnictví“ sice nevyšla, Semetkovský ale své východní mise nelituje. „Je to obrovská zkušenost. Nakonec dělám jiný segment, všechno stálo víc peněz a trvalo to déle, než jsem předpokládal, ale máme dopilovaný produkt, stabilní tým lidí, firma má veškeré klíčové investice za sebou a také se dostala do provozního zisku. Takže jí buď prodám, nebo rozšíříme záběr na další trhy,“ říká. Ve stadiu úvah je expanze do Číny za podpory lokálního partnera. „Věřím, že bychom tam mohli cestovatelský portál překlopit, ale rozhodnutí ještě nepadlo,“ tvrdí Semetkovský. Nevylučuje ani setrvání na ruském internetovém trhu, který dnes čítá padesát až šedesát milionů lidí a stále roste. Penetrace internetu se pohybuje kolem čtyřiceti procent, ve městech s více než milionem lidí web používá více než polovina obyvatel. Potenciál k dalšímu růstu je zde obrovský, stále stoupá i objem bannerové reklamy. „Ale byrokracie a neprůhledné vazby v kombinaci s všudypřítomnou korupcí podnikání v Ruské federaci dost znepříjemňují,“ povzdechl si na závěr podnikatel.