MSN je stále za světovou jedničkou, ale příležitost klepe na dveře stále
Na dopravní stopce v redmondském areálu společnosti Microsoft ve státě Washington je přilepen list papíru se třemi písmeny: AOL. Co to má znamenat? Stop firmě America Online. Microsoft za AOL dlouhá léta značně zaostával, ale nyní mobilizuje všechny síly a snaží se tohoto vládce kyberprostoru připravit o část tržního podílu. Rozjíždí novou verzi MSN, čímž si chystá půdu pro přechod na poskytování širokopásmového přístupu na internet, a již nyní denně registruje 6000 nových zákazníků. Viceprezident Yusuf Mehdi říká: „Ještě nikdy jsme neměli lepší příležitost náš závod s firmou America Online takto přiostřit.“
Vzhledem k otřesům ve společnosti AOL Time Warner má zřejmě pravdu. Výnosy tohoto mediálního konglomerátu se ve druhém čtvrtletí snížily o tři procenta v porovnání se stejným obdobím minulého roku, což lze připsat na vrub zejména značnému poklesu reklamy. AOL s 26,5 milionu amerických zákazníků třikrát převyšuje MSN, ale nárůst nových předplatitelů se za posledních dvanáct měsíců zpomalil z loňských 21 na třináct procent. V červenci však pod tlakem z firmy odešel provozní ředitel Robert W. Pittman, který vystupoval v roli hlavního navigátora AOL, takže nyní firemní kormidlo neřídí žádná silná ruka. Navíc začalo federální vyšetřování podnikového účetnictví.
Zatímco AOL stagnuje, MSN nabývá síly. Počet předplatitelů MSN se za posledních dvanáct měsíců prudce zvýšil o 34 procent. Analytik Ken Kiarash z Buckingham Research Group předpokládá, že v příštím roce nárůst o dalších 26 procent.
AOL si ve své pozici nemůže dovolit žádnou defenzivní hru. Zrychlující se přechod na širokopásmový přístup na internet může totiž celou situaci výrazně změnit. Analytici soudí, že by se počet uživatelů širokého pásma měl do roku 2005 ztrojnásobit až na 32 milionů. Vytáčené připojení se naopak letos zřejmě zastaví na úrovni 54,4 milionu domácností. Firmy Yankee Group, provádějící průzkum trhu, předpokládá, že poté začne klesat. Pokud tedy AOL nepřesvědčí zákazníky, aby zůstali i po přechodu na široké pásmo, může přijít o závratný počet předplatitelů.
Microsoft se snaží hladu po širokopásmovém připojení využít, zatímco AOL zákazníky k této verzi naopak vůbec neláká. Na internet se takto u obou firem zatím dostává pouze několik stovek tisíc osob. Microsoft však v červnu začal nabízet celostátní služby MSN přes širokopásmové telefonní linky. Měsíční poplatky představují 39,95 dolaru v porovnání se 44,95 dolaru u AOL. Ke konci tohoto roku se navíc budou služby MSN prodávat v balíčcích se širokopásmovou nabídkou od Verizon Communications, Qwest Communications International a dalších telekomunikačních společností.
Na podzim má být spuštěna verze MSN 8, v níž nabídka Microsoftu poprvé překoná AOL z hlediska prvků a funkcí. Bude obsahovat editor fotografií a digitální encyklopedii Encarta, což AOL postrádá, a dále zdokonalené možnosti rodičovské kontroly a filtry nevyžádaných e-mailových zpráv. „Když si prohlédnete jednotlivé prvky AOL jeden po druhém, ukáže se, že nejsou tak dobré,“ tvrdí analytička Charlene Liová z Forrester Research. Microsoft chce o této skutečnosti přesvědčit i zákazníky, a proto se chystá na AOL zaútočit cenově výhodnými akcemi a reklamami typu „Pepsi versus Coca-Cola“.
AOL však svou zranitelnost i nadále popírá. Chystá se uvést na trh vlastní zdokonalenou nabídku služeb letos na podzim. Manažeři sice nechtějí vyzradit všechny detaily, ale tvrdí, že AOL bude obsahovat řadu stejných vylepšení jako MSN 8 plus další vychytávky, jako například vyhledavač Google. Samostatná verze AOL na bázi širokopásmového připojení má být spuštěna ke konci roku. John Buckley, mluvčí této společnosti, se snahám Microsoftu jen vysmívá. „Při mé poslední kontrole přešlo od AOL k MSN nejvíce 18 uživatelů denně. Podle těchto čísel by nás mohli dohnat tak kolem roku 3000,“ dodává.
AOL si však nemůže dovolit brát Microsoft na lehkou váhu. Softwarový gigant již několikrát dokázal vyvinout stejně kvalitní produkty jako jeho rivalové, a poté díky svému monopolu na Windows a spoustě peněz postupně ukrajoval z jejich tržního podílu. Pokud AOL brzy nevyřeší manažerské problémy a nenaladí se na vlnu rychlých inovací a marketingu, její jméno by se mohlo ocitnout na dlouhém seznamu firem, které v opotřebovávací válce s Microsoftem prohrály.
INTERNETOVÉ VÁLKY ÚTOK MSN PROTIÚTOK AOL
SLUŽBY: Nová zdokonalená verze, která se objeví letos na podzim, bude obsahovat takové vymoženosti jako editor fotografií, uživatelsky snadné filtry nevyžádaných mailů a kontrolní prostředky pro rodiče.
CENA: Měsíční poplatky za vytáčené připojení dosahují u MSN 21,95 dolaru oproti 23,90 dolaru u AOL; při širokopásmovém přístupu se cena rovná 39,95 dolaru, což je o pět dolarů méně než u AOL.
SNADNOST: Nedávná marketingová kampaň nabízí zákazníkům AOL snadný přestup na MSN. ZDOKONALENÍ: Na podzim firma představí vylepšenou verzi, která bude obsahovat nové funkce podobné MSN a také dokonalejší nástroje pro vyhledávání.
ŠIROKÉ PÁSMO: Ke konci roku AOL spustí nové širokopásmové služby, které umožní kvalitnější přehrávání hudby a filmů.
HUDBA: AOL plánuje opětovné spuštění předplatného k hudebním službám online, čímž chce přilákat v příštím roce více uživatelů.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Kateřina Karásková