Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou biliónů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři koncernu Volkswagen svým podílem na emisním skandálu. Údaj obsahuje obžaloba z konce minulého týdne, která směřuje i proti bývalému šéfovi německého koncernu Martinu Winterkornovi.
Winterkorn a čtveřice dalších manažerů čelí obžalobě z těžkého podvodu a také z porušení zákona o nekalé soutěži. Někteří se navíc budou muset zodpovídat ze zpronevěry, krácení daní nebo falšování dokumentů. Za těžký případ podvodu hrozí v Německu šest měsíců až deset let odnětí svobody.
„Obžalovaní jednali ve snaze zajistit firmě co nejvyšší prodejní čísla s co nejvyšším ziskem,“ uvedlo začátkem týdne v tiskové zprávě státní zastupitelství k pětici koncernových manažerů. Podle prokuratury s tímto cílem společnost prodala kolem devíti milionů dieselových aut značek VW, Škoda, Audi a Seat s nelegálně upraveným softwarem, díky němuž vozy při emisních testech produkovaly výrazně méně škodlivin než ve skutečném provozu.
Právě tím, že se na manipulacích podílela, nebo o nich přinejmenším neinformovala úřady a veřejnost, pětice podle obžaloby způsobila obrovské škody. V případě dvou obžalovaných, kteří byli do podvodů zapojeni od začátku, je státní zastupitelství vyčíslilo dokonce na zhruba 78 miliard eur. K této sumě prokuratura došla na základě úvahy, že hodnota manipulovaných aut prodaných v Evropě klesla na 60 procent a vozů prodaných v USA dokonce na nulu.
Jak se dělají skla do mercedesů. Dohled z automobilek u nás máme skoro každý den, říká šéf AGC Steklý
U všech pěti obžalovaných státní zástupci vycházeli z počtu zmanipulovaných aut, která se prodala za dobu jejich zapojení do podvodů nebo jejich povědomí o nich. Relativně nejlépe z tohoto srovnání vychází jedenasedmdesátiletý Winterkorn, který se podle obžaloby o manipulacích dozvěděl 25. května 2014, a nese tak přímou zodpovědnost „jen“ za 65 tisíc vozů s podvodným softwarem.
Německá média ale poznamenávají, že kalkulace vyšetřovatelů je přinejmenším hodná diskuze. Není totiž úplně jasné, jak přesně došli například k poklesu hodnoty o 40 procent. Volkswagen vždy takový pohled na své počínání a možné škody odmítal i s tvrzením, že zákazníci daná auta dodnes používají.
Kvůli emisnímu skandálu už loni německá prokuratura Volkswagenu vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard korun). Volkswagen tehdy uvedl, že pokutu přijímá a přiznává se tak ke své zodpovědnosti. Celkem už v souvislosti se skandálem koncern zaplatil kolem 29 miliard eur (743 miliard korun).
Dále čtěte:
Zhoubná závislost na autoprůmyslu: české i slovenské ekonomice dochází palivo
Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování
Česko ztratilo u německých investorů pozici nejatraktivnější země regionu. Vede Estonsko
Zkouška orchestru, než začne stoupat voda. Recese přijde, jsme připraveni?
Austrálie chce být lídrem v „zelené“ výrobě vodíku. Dohodla se s Toyotou