GENERÁLNÍ ŘEDITEL PEUGEOT ČR MICHEL SCHOTMAN:
* Co bude znamenat kolínské auto pro český trh? Musí se ho dealeři Škody obávat?
Pozice Peugeotu se rozhodně změní k lepšímu, našim čtyřiceti prodejcům se obrovsky rozšíří nabídkové možnosti. Kolínská auta jsou ale o něco menší než fabia, přímo konkurovat budou v segmentu minivozů jako je třeba Fiat Panda nebo některá malá korejská auta. Ale staneme se druhým domácím výrobcem, jak já říkám součástí krajiny, a to může do budoucna zákazníka ovlivňovat i ve vztahu ke škodovkám. Proti fabii nabízíme model 206 a image domácí značky může hrát svoji roli.
* Proč by si lidé neměli kupovat pandy, ale vaše vozy?
Konkurujeme jak příznivou cenou, tak kvalitou zpracování a výbavou. Všechna naše miniauta budou mít v základní verzi airbag i ABS, v těch nejlevnějších verzích.
* Kdy se objeví u vašich prodejců a kolik čekáte, že jich příští rok prodáte?
Objeví se v červnu, prodeje budou do značné míry záviset na tom, kolik jich bude továrna exportovat a kolik jich zůstane na domácím trhu. Stroje poputují hlavně do Itálie, Francie, Británie a Belgie, uvidíme, kolik jich budeme moci nabídnout zde. Odhaduji, že bychom mohli prodat alespoň tisíc kusů.
* Může nové auto zastavit pokles vašich prodejů? Trh se celkově zmenšuje, deprese se očekává i v příštím roce?
My na tom nejsme tak špatně, máme zhruba o šest procent nižší čísla, třeba Opel se propadl o více než třicet procent. Letošní pokles ale není zdaleka jen otázkou dostatku či nedostatku nových mode- a začátku roku psaly všechny noviny, že po vstupu do Evropské unie klesnou ceny aut. Bylo to i v televizi. Všichni čekali, prodeje stagnovaly, ale ve finále to nebyla pravda. Jedním z důvodů poklesu tedy byla falešná očekávání. Další příčinou bylo zvyšování daní. V květnu se u řady služeb zvýšila daň z přidané hodnoty a spotřebitelé musí platit více peněz jinde než v showroomech. Ještě je tady třetí důvod. Český trh s automobily rostl téměř nepřetržitě od roku 1994. Vývoj kulminoval v roce 2002 a nyní prostě zase dlouhodobě klesá.
*** Kdy očekáváte, že by se trend mohl obrátit?
Může to otočit jen signifikantní hospodářský růst. Česká ekonomika sice už roste, ale lidé to ještě necítí v peněženkách. Poznaly to už firmy, protože se prodává mnohem více dodávek a dalších užitkových vozů. Ale situace běžného konzumenta se zatím nelepší.