Menu Zavřít

Ocenění českých podnikatelek pomáhá zviditelňovat úspěchy žen v byznysu

11. 11. 2019
Autor: Euro.cz

Projekt, na jehož začátku stála zakladatelka Agentury Helas Helena Kohoutová, letos oslavil 12 let úspěšné existence. Daří se mu vytvářet zajímavou platformu manažerek a majitelek tuzemských firem a rozšiřovat povědomí o byznysu, v němž hrají hlavní roli ženy

„Cílem projektu Ocenění českých podnikatelek (OCP) je upozornit na fakt, že v České republice existuje celá řada šikovných žen, které jsou svým podnikáním schopné vyhovět přísným kritériím hodnocení,“ lze se dočíst v materiálech soutěže.

A jak se zdá, OCP se to opravdu daří. Za téměř dvanáct let existence soutěže vybíral její odborný garant, společnost CRIF – Czech Credit Bureau, ve spolupráci s porotou vítězky z téměř dvou set tisíc českých podnikatelek. Z nich vzešlo 5892 semifinalistek a do finále se jich dostalo 757.

Ocenění si pak za celou dobu trvání projektu převzalo již sto dvacet osm českých majitelek firem.

„Ocenění českých podnikatelek mě oslovilo, protože zohledňuje ekonomické výsledky i společenský přínos podniků vedených ženami. Rozhoduje objektivní hodnocení a početná porota, nejen dojmy a vztahy, což je motivační. Všechny vítězky mají tah na branku a k tomu silný životní příběh.

Prestižní soutěž, která stojí za pozornost!“ Takto se po své účasti v Ocenění českých podnikatelek před časem vyjádřila Jana Brabcová, jednatelka a majitelka společnosti Grafia. A z reakcí celé řady dalších žen, které jsou aktivní v byznysu, je zřejmé, že na projekt nahlížejí velmi podobně.

Nový pohled a inspirace

U zrodu soutěže stály dvě ženy. Jana Švenková, tehdejší partnerka a auditorka Mazars Audit, a Helena Kohoutová, majitelka a ředitelka Agentury Helas. Ta také vypočítává benefity soutěže, které se podle ní v průběhu více než deseti let existence jasně projevily: „Soutěžícím dámám především přináší možnost zapojit se do zajímavé komunity aktivních žen, je to také příležitost zastavit se a získat nový pohled na svůj život a podnikání, načerpat inspiraci a bohaté podněty, které tu leží doslova na dosah ruky, a v neposlední řadě je to i důležitá příležitost poděkovat pracovnímu kolektivu a klientům,“ říká Kohoutová.

A dodává, že více než zajímavá je také možnost potkat mimořádné osobnosti ze světa byznysu či využít programu výhod a benefitů pro podnikatelky.

„Za jednu z nejdůležitějších věcí považuji fakt, že zapojit se do projektu a přijmout nominaci je pro mnohé podnikatelky významným krokem, který pro ně často znamená vystoupit z každodenní rutiny a zajetých kolejí podnikatelského, ale i osobního života,“ říká Helena Kohoutová. Je to podle ní moment, díky němuž mají mimo jiné možnost ohlédnout se za tím, co se jim podařilo. „Kolikrát jsem slyšela ‚máte tam lepší, nic jsem nedokázala, jsem obyčejná ženy, nerada se ukazuji‘. Velmi silně si uvědomuji, jak je pro nás ženy mnohdy složité samy sebe pochválit, přijmout kompliment, věci nám často přijdou jako samozřejmé. Přitom je to pro rozvoj našeho podnikání klíčové a často se stává, že naše nápady a nová řešení jsou doslova revoluční,“ zdůrazňuje Helena Kohoutová.

Rozhoduje rating, ne dojmy

Ocenění českých podnikatelek má jasná kritéria.

Zapojit se do něj může česká občanka, která je v hodnoceném období stoprocentní majitelkou společnosti. Její společnost – jde o obchodní společnosti a také podnikatelky s podvojným účetnictvím – musí být zároveň založena nejpozději k 1. lednu 2014 a mít roční obrat deset a více milionů.

Firmy, respektive jejich majitelky mají tři možnosti jak se do soutěže přihlásit. Zaprvé mohou být nominované na základě finanční analýzy veřejně dostupných údajů všech společností v České republice s obratem deset milionů a více, která činí soutěž do značné míry unikátní. Analýzu připravuje odborný garant, kterým je již zmíněná společnost CRIF – Czech Credit Bureau, specializující se na rating a scoring firem. Užší nominace pak vznikají na základě dostupnosti účetních závěrek za poslední dva roky před konkrétním ročníkem soutěže a ratingem ve stupních 1–11. S tím, že vítězky předchozích

ročníků se mohou do soutěže přihlásit znovu nejdříve až za další tři roky. Jinými možnostmi zapojení do soutěže jsou vlastní iniciativa a také doporučení zakladatele projektu.

Samotný proces přihlášení pak je relativně jednoduchý.

Žadatelka na webu oceneniceskychpodnikatelek. cz ve formuláři „Registrovat se“ vyplní kontaktní údaje, tedy jméno své firmy, IČO atd., a ekonomické informace za poslední dva roky se automaticky načtou z databáze odborného garanta Cribis.cz. Podmínkou automatického vyplnění ekonomických údajů je nicméně dostupnost závěrek za toto období. Chybějící informace musí žadatelka vyplnit manuálně. Součástí registrace je také vyplnění dotazníku.

Výjimečná podnikatelka či inovativní řešení

V rámci Ocenění českých podnikatelek se soutěží o několik cen a titulů. Především je to Česká podnikatelka, která firmu vlastní a řídí, přičemž se udělují ceny za první až třetí místo. Soutěžní kategorie jsou: • Malá společnost (roční obrat 10–30 milionů Kč) • Střední společnost (roční obrat 30–80 milionů Kč) • Velká společnost (roční obrat 80 milionů Kč a více)

Další je Cena ČSOB – výjimečná podnikatelka.

Tady se hodnotí mimořádná podnikatelka bez ohledu na počet zaměstnanců, její vliv na obohacení trhu nebo společnosti a zohledňují se i sociální a další aspekty její činnosti. Cena se uděluje jedna.

Následuje Cena za výjimečný růst firmy pod patronací MasterCard, pro kterou jsou podstatné poslední tři sledované roky činnosti firmy bez ohledu na kategorii, v níž se nachází. Uděluje se rovněž jedna cena. Dále je to Cena za inovativní řešení vyhlašovaná pod patronací České pojišťovny. Zde je hodnocen inovativní přístup firmy za poslední tři sledované roky bez ohledu na kategorii. Uděluje se opět jedna cena.

Společnosti Microsoft a Daquas jsou patrony Ceny za digitální transformaci. V rámci této kategorie porotci hledají příklady toho, jak české firmy pomocí moderních technologií zlepšily své podnikání v různých oblastech. Například jak lépe a efektivněji oslovují své zákazníky, dávají zaměstnancům prostor pro hledání vlastních cest k dosažení cílů a umožňují jim lépe slaďovat pracovní a osobní život. Nebo třeba zlepšují své procesy a provoz od výroby přes logistiku a administrativu až po marketing, či jak díky moderním technologiím inovují stávající nebo vytvářejí úplně nové produkty a služby.

Ekonomické i osobní hodnocení

V okamžiku, kdy odborný garant nominuje semifinalistky do aktuálního ročníku OCP, rozbíhá se kolotoč předem stanovených kroků. Nejprve zakladatel informuje semifinalistky o možnosti se do OCP přihlásit a ty se pak začínají bezplatně registrovat. Tím se společnost zároveň stává finalistou aktuálního ročníku soutěže a odborný garant začíná provádět „malý audit“ všech registrovaných firem, přičemž 70procentní váhu má ekonomické hodnocení. Porota pak s finalistkami komunikuje ve snaze seznámit se s jejich podnikatelskými příběhy, protože 30procentní váhu má osobní hodnocení. A nakonec, na základě sloučení ekonomického a osobního hodnocení, odborná porota zvolí vítězné podnikatelky aktuálního ročníku. Ocenění jsou pak slavnostně předávána v rámci Dne českých podnikatelek za účasti všech finalistek, odborné poroty a partnerů. Součástí je také tisková konference a „networkovací“ recepce.

Finalistky poté mají možnost zapojit se do Podnikatelské platformy Helas, po limitovanou dobu bezplatně.

Nejen soutěž

Agentura Helas o všem kromě soutěže samotné organizuje i celou řadu souvisejících akcí. Například v roce 2018 připravila sérii setkání v regionech.

V různých koutech republiky v jejich rámci představila nejen mnoho unikátních českých podnikatelských osobností, ale přinesla hlavně inspiraci, zajímavé podněty a možnost navázat nové kontakty. Setkání s podtitulem Český um – české nápady – č eské produkty zavítala do Če ských Budějovic, na zámek Loučeň a do Starého Plzence.

Pro vítězky 11. ročníku byl také připraven mediální trénink, který zajistila mezinárodní mediální agentura Ogilvy. Šlo o kombinaci mediální teorie a praktického tréninku rozhovoru na kameru se zpětnou vazbou. Témata byla zaměřená na osobní podnikání a podnikatelské prostředí přítomných vítězek. A zámek Loučeň věnoval vítězkám víkendový pobyt, který byl zaměřen na sdílení zkušeností z byznysu.

V letošním roce se setkání OCP odehrálo v prostorách České mincovny v pasáži České národní banky. Místo setkání tak plně odpovídalo připravenému programu a tématu, kterým byla současná situace české ekonomiky a její další předpokládaný vývoj. Mluvilo se tedy o penězích, ekonomice a také moci.

Aktuální 12. ročník soutěže byl díky souvisejícím akcím zahájen vlastně nadvakrát. Jednou v rámci Regionální konference o podnikání, byznysu a vztazích v Brně a podruhé u příležitosti pražské konference Women in Business s podtitulem Bod zlomu: O malých příčinách s velkými následky.

Události pořádala Podnikatelská platforma Helas a obě se nesly v duchu oslavy ženského podnikání, které se podle organizátorek rok od roku těší čím dál většímu významu.

„Během dvanácti let jsem se díky OCP setkala s více než 20 tisíci ženami. Troufám si říci, že jsem je poznala, seznámila se s jejich problémy, vyslechla jsem si, co je trápí a co jim naopak dělá radost,“ říká Helena Kohoutová. „Vždy jsem u žen v našem projektu podvědomě pátrala po tom, co mají společného. A zjistila jsem, že kromě vysokého pracovního nasazení a odvahy dělat něco jinak, po svém, jít vlastní cestou, je spojuje skromnost a pokora. Pokora, se kterou se každý den vrhají do usilovné práce. Skromnost, se kterou přijímají úspěchy, jichž díky svému podnikání dosahují,“ uzavírá Kohoutová.

Ocenění českých podnikatelek mě oslovilo, protože zohledňuje ekonomické výsledky i společenský přínos podniků vedených ženami. „Za jednu z nejdůležitějších věcí považuji fakt, že zapojit se do projektu a přijmout nominaci je pro mnohé podnikatelky významným krokem, který pro ně často znamená vystoupit z každodenní rutiny a zajetých kolejí podnikatelského, ale i osobního života,“ říká Helena Kohoutová.

Zakladatelka

„Kdo jsem? Podnikám od začátku 90. let. V roce 1997 jsem založila produkční společnost Agentura Helas a s tím následně souviselo i několik speciálních projektů, vedle Ocenění českých podnikatelek se jedná o Ocenění českých lídrů, Cosmopolitan Executive Helas Ladies Club, Helas New Encounters Club. Všechny se orientují na kultivaci českého podnikatelského prostředí a vzájemné propojování členů. Spojuje nás myšlenka Budujeme hrdé Česko,“ říká o sobě a svém podnikání zakladatelka Helasu Helena Kohoutová. A vysvětluje, že v rámci projektů klade důraz na osobní přístup a vzájemné sdílení zkušeností, ocenění českých podnikatelů a etický byznys. „Baví mě vytvářet prostředí pro vznik nových obchodních příležitostí a vyměňování zkušeností mezi podnikateli a odborníky z ekonomické oblasti. Agentura Helas dále pořádá a produkuje akce na klíč a zastupuje historické sály Kláštera minoritů sv. Jakuba v Praze. Firemním mottem je Friendly Business – náš společný úspěch,“ doplňuje. Více informací o Heleně Kohoutové se dočtete v rozhovoru, který je součástí této publikace. Ocenění českých podnikatelek má jasná kritéria. Zapojit se do něj může česká občanka, která je v hodnoceném období stoprocentní majitelkou společnosti.

Odborná porota

Důležitým článkem soutěže Ocenění českých podnikatelek je její odborná porota. Ta je poměrně rozsáhlá, momentálně čítá dvacet jedna členů. Lze v ní nalézt řadu úspěšných podnikatelek, jako jsou třeba Kateřina Kadlecová, spolumajitelka české rodinné společnosti USSPA, Romana Ljubasová, jednatelka firmy Inca Collagen, Stanislava Heritesová Weigelová, majitelka a jednatelka Westrans Děčín, nebo Kateřina Šrámková, ředitelka a majitelka zámku Loučeň. Součástí poroty jsou také osobnosti jako Eliška Hašková Coolidge, majitelka Coolidge Consulting Services, Michal Mejstřík, předseda představenstva EEIP a předseda vědecko-pedagogické rady IES Fakulty sociální, Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, nebo majitelka společnosti U&Sluno a bývalá ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková. Patronkou letošního ročníku je Jaroslava Valová, zakladatelka SIKO KOUPELNY & KUCHYNĚ.

Především obchod a služby

Podle statistik Ocenění českých podnikatelek jsou doménou žen působících v tuzemském byznysu především obchod a služby. Například v loňském 11. ročníku soutěže bylo z těchto dvou oblastí 62 procent finalistek. Výrobě se jich věnovalo 16,5 procenta, 13 procent podnikalo ve stavebnictví, deset procent v dopravě či logistice, osm procent ve vzdělávání a 7,5 procenta pak shodně ve zdravotnictví a také v gastronomii a potravinářství. Přibližně šest procent podnikatelek působilo v oboru cestovního ruchu.

Dlouhodobě úspěšné podnikatelky

„V ČR je mnoho dlouhodobě úspěšných podnikatelek. Svědčí to o tom, že se jim povedlo nejen dobře stanovit firemní vize a strategie, ale také své podnikání flexibilně přizpůsobit změnám na trhu,“ uvedl vloni Pavel Finger, místopředseda představenstva CRIF – Czech Credit Bureau. Databáze Cribis totiž podle jeho slov mimo jiné ukázala, že více než 70 procent finalistek OCP 2018 působí na trhu déle než deset let. Statistiky také ukazují, že čtvrtina finalistek podniká v Praze. Více než deset procent z nich má sídlo v Jihomoravském, Moravskoslezském a Středočeském kraji. Ostatní finalistky potom fungují v dalších sedmi krajích. „Úspěšné podnikatelky tedy můžeme najít prakticky v celé republice,“ řekl Pavel Finger.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Martin Zika • zika@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?