Manažerské metody využívají i vojáci při řízení bojových operací Již po desáté se letos dostane vybraným manažerům ocenění Manažer roku. Přináší takové ocenění konkrétní pozitiva v další práci a chodu firmy? O tom jsme hovořili s loňským Manažerem roku, předsedou dřevozpracujícího družstva DDL Jiřím Majerem.
Manažerské metody využívají i vojáci při řízení bojových operací
Již po desáté se letos dostane vybraným manažerům ocenění Manažer roku. Přináší takové ocenění konkrétní pozitiva v další práci a chodu firmy? O tom jsme hovořili s loňským Manažerem roku, předsedou dřevozpracujícího družstva DDL Jiřím Majerem.
Jaký vliv mělo ocenění Manažer roku na vaši firmu?
V první řadě je to ocenění lidí ve firmě, oni to tak vnímají. Jestliže jsme v roce 1990 měli zhruba miliardu dluhů a 250 milionů roční obrat, tak je nutné používat dost netradiční metody, jak se z takové situace dostat. Neprověřené a netradiční metody vzbuzují nedůvěru i u spolupracovníků. Pokud to máte někam dotáhnout, musejí tomu věřit v první řadě oni. Teď sice už v takové situaci nejsme, firma je stabilizovaná, ale i tak jsme si zvykli v běžném řízení používat netradiční postupy a zase je třeba, aby tomu lidé věřili.
Jaké postupy máte na mysli?
Sám jsem měl k některým postupům nedůvěru. Ale před několika lety jsem jel na seminář do USA a překvapilo mne, že nejvíc účastníků bylo z amerického ministerstva obrany. Říkali, že tyto metody hodlají použít pro řízení bojových operací. Dost jsem se divil, ale vysvětlili mi, jak se naše činnosti podobají. Říkali: Vy máte zákazníky, my máme nepřítele. Vy musíte posbírat informace, my také. Vy je musíte vyhodnotit, my také. Vy musíte rozhodnout, my také. Vy tam pošlete zboží, my bomby. Máte to horší, protože čekáte na platbu.
Zaznamenal jste také nějaký vnější dopad na vaše družstvo?
Samozřejmě je také třeba, aby firmě věřili zákazníci. A takové ocenění tomu pomůže. Na trhu jsme s řadou velkých firem a leckdy jsou to společnosti skutečně impozantní. A najednou proti nim stojí česká firma a notabene družstvo. Svou strategií, která je přirozeně úplně jiná než strategie velkých firem, se s nimi rovnat nemůžeme. Ale pokud firma, která s nimi koexistuje na trhu, získá ocenění, otevírá to další možnosti pro obchodníky. Samozřejmě, že jenom samotné ocenění nestačí.
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad, kde vaše ocenění firmě pomohlo?
Konkrétní příklady samozřejmě mám, ale nerad bych je zveřejňoval. Nechtěl bych vytahovat věci, které by mohly další firmy na trhu považovat za napadení. Neměli bychom se zabývat negativními jevy, ale spíš těmi pozitivními. Jestli chce někdo na trhu bojovat, nebo šířit pomluvy, tak je to jeho problém. Samozřejmě, že když někdo například řekne, že nějaká firma je před bankrotem a její manažer dostane takové ocenění, tak mu to vezme vítr z plachet.