Budějovický Budvar
PRAHA – V USA hodlá letos prorazit Budějovický Budvar. Protože však nemůže na americkém pivním trhu prodávat svůj prémiový ležák pod názvem, v němž by se vyskytoval výraz „bud , chce se v zámoří prosadit se značkou Czechvar. „Musíme respektovat smlouvu se společností Anheuser – Busch z roku 1939, podle níž na americkém kontinentu v zemích na sever od Panamy naši značku uplatňovat nelze, vysvětlil ředitel jihočeské firmy Jiří Boček. Domnívá se, že název Czechvar je zcela nekonfliktní. Spory s americkým Anheuserem, s nímž se Budvar soudí ve známkoprávních kauzách takřka po celém světě, proto neočekává. K názvu Czechvar se zatím smířlivě vyjádřil i šéf Anheuseru Stephen J. Burrows.
Budvar hodlá tento rok prodat v USA tři tisíce hektolitrů Czechvaru. Cena piva bude odpovídat jeho kvalitě, za balení se šesti lahvemi mají zákazníci platit od pěti do devíti dolarů. „Asi čtvrtina dodávek se objeví v restauracích, ostatní se prodá přes obchodní řetězce. Některé projevily zájem ještě předtím, než dostaly vzorky, uvedla Jana Kubištová z exportního oddělení Budvaru.
Jiří Boček říká, že trh v USA představuje největší prostor pro dovážená piva na světě, a to zejména pro takzvaná piva superprémiová, k nimž se řadí i Czechvar. O distribuci budějovického piva se zatím starají společnosti Beveragelink Distributors na Floridě, World of Wine v Kalifornii a Czech Beers Importers ve státech New York, Illinois, Massachusetts, Georgia a Severní Karolína. Optimistické varianty pivovaru předpovídají, že v příštích třech letech by se mohlo v USA prodat až patnáct tisíc hektolitrů Czechvaru, který se od ležáku Budvar liší jen novým názvem.