Jak se mění leasingový trh v letošním roce? Na otázky Profitu odpovídá předseda Asociace leasingových společností Vratislav Válek.
Jak se mění leasingový trh v letošním roce? Na otázky Profitu odpovídá předseda Asociace leasingových společností Vratislav Válek.
Nakolik se potvrdily obavy, že vstup do EU spolu s doprovodnými změnami, například v DPH, bude pro leasing velmi nepříznivý?
Nejdůležitější zákon, tedy ten o DPH, vstoupil v platnost 1. května. Asociace dělá statistiky čtvrtletně, uvidíme tedy až v půli července, jak se změny promítly. V prvním čtvrtletí tohoto roku jsme zaznamenali pokles v objemech leasingu zhruba o sedm procent. Nutno ale říci, že první čtvrtletí nemívá prokazatelnou vypovídací hodnotu, protože bývá nejslabší vždy. N ejlepším obdobím pro leasing je vždy čtvrtletí závěrečné, protože podnikatelé si počítají daně a na základě toho se rozhodují pro uzavření nových leasingových smluv. K poklesu přispělo i to, že polovinu objemu leasingu představují nové osobní automobily, u nichž došlo k celkovému poklesu odbytu. Naopak vzrostl objem leasingu ojetých vozů a těžší dopravní techniky, tedy kamionů, autobusů a podobně.
Spekulovalo se o tom, že leasingové společnosti začnou více nabízet splátkové prodeje a spotřebitelské úvěry. Nabízejí?
Od prvního května je finanční leasing osobních automobilů, především pro neplátce DPH, podstatně méně výhodný. Třebaže zdražení určitě nedosáhne čtrnácti procent, tedy rozdílu mezi dřívější pětiprocentní a nynější devatenáctiprocentní sazbou DPH, přece jen jde o určitý problém. Jiná je situace u plátců DPH. Pro ty představují leasingové splátky průběžnou položku, takže tam příliš velký dopad neočekáváme. Leasingové firmy proto začaly nabízet nové produkty, zejména spotřebitelský úvěr. Více se také zaměřují na operativní leasing.
Roste zájem o operativní leasing?
Určitě. V loňském roce ještě představoval necelých pět procent z celkového objemu, tedy zhruba pět miliard korun. Z prvního čtvrtletí ale máme signály, že jeho podíl roste. Zejména po prvním květnu očekáváme ještě výraznější nárůst. Operativní leasing totiž řeší i problém legislativně nově zakotveného limitu 900 tisíc korun u osobních automobilů. Právě tak je možno daňově uznávat v nákladech iautomobily dražší.
Počítáte s tím, že zájem o operativní leasing poroste v souvislosti s naším vstupem do EU i v oblasti technologických celků?
Téměř celý současný operativní leasing tvoří u osobní automobily. Velké firmy se zkrátka zbavují vozového parku, protože řešení prostřednictvím operativního leasingu je pro ně výhodnější. Ale zaznamenali jsme první signály, že po vzoru Evropy a především USA sem přichází operativní leasing IT, tedy hardwaru, softwaru a telekomunikační techniky. Předpokládám tedy, že i tenhle směr se brzy odrazí v našich číslech, i když ho zatím nemohu statisticky potvrdit.
V čem je pro klienta výhodnější pořídit si například IT na leasing oproti úvěru? Doposud to bylo výhodnější iz daňového hlediska. Při finančním leasingu totiž mohla leasingová společnost odepsat zboží za tři roky, kdežto když jste si ho pořídila na úvěr nebo za hotové, odpisy trvaly roky čtyři. Od počátku příštího roku by se však odpisové sazby měly změnit. Přesto předpokládám, že leasing si svou pozici udrží. Snažíme se také v souvislosti s chystanou novelou zákona o dani z příjmu lobbovat za to, aby se spolu se snížením odpisových sazeb snížil i časový limit pro finanční leasing ze současných tří na dva roky. Na ministerstvu financí jsme neuspěli, ale uvidíme, co se dá dělat při projednávání zákona v parlamentu. Leasing je navíc skoro vždy spojen s celým souborem doprovodných služeb, což při nákupu na úvěr či za hotové nebývá pravidlem. A právě to láká řadu našich zákazníků, protože v rámci leasingu dostávají jednak finační služby, například pojištění, ale také třeba servis, údržbu či pravidelnou obměnu. To například u výpočetní techniky, která rychle morálně zastarává, hraje významnou roli. Na tom je vidět, že vazba mezi zákazníkem a leasingovou společností je těsnější než při normálním nákupu. V poslední době se hodně mluví o tzv. americké hypotéce, tedy o bankovním produktu, umožňujícím pořídit na hypoteční úvěr i movité zboží. Jakou konkurenci leasingu bude podle vás představovat?
Myslím, že ne příliš velkou. Může samozřejmě dojít k tomu, že tento produkt bude levnější, protože má dlouhou dobu splácení. Domnívám se ale, že v našich podmínkách příliš velkého rozšíření nenabude. Český trh je hodně saturován leasingem, lidé si na něj zvykli, společnosti mají velmi úzké vazby s prodejci a navíc banky ještě stále nejsou tak pružné jako leasingové firmy či nebankovní úvěrové společnosti typu Home Credit nebo Cetelem. Osobně se domnívám, že není důvod, proč by se tento typ hypotéky měl nějak dramaticky odrazit v obratu leasingových společností. Ostatně americká hypotéka funguje v USA, a tam je leasing velmi úspěšný.
Jaký je váš odhad budoucích trendů v tuzemském leasingu?
Jedním z trendů je pokles leasingu nových osobních automobilů. Historicky nejvyšší byl před několika lety, kdy dosahoval více než 60 procent objemu všech leasingových operací. Teď už se pohybuje těsně pod padesáti procenty a domnívám se, že bude stále zvolna klesat. Naopak poroste leasing ojetých osobních vozidel. Už nyní tahle komodita výrazně stoupá. V idím také prostor pro další růst objemu leasingu dopravní techniky, ať již půjde o těžkou, nebo o lehké užitkové vozy. Zde stále ještě nedosahujeme parametrů běžných v Evropské unii.
Myslíte, že leasing nemovitostí pronikne i do běžného života? Že se i soukromé osoby budou při pořizování rodinného domu rozhodovat mezi hypotékou a leasingem?
To je samozřejmě možné už dnes. Je ale nutné si uvědomit, že leasing bude v tomto srovnání vždycky dražší. Čili u fyzických osob a především u neplátců DPH nevidím příliš šancí. Ale pro právnické osoby může být leasing nemovitosti zajímavý tím, že je vždy spojen s doprovodnými službami.
Kdo jsou u nás nejčastější klienti leasingových společností specializovaných na nemovitosti? V kategorii leasingu nemovitostí se zatím pohybují pouze velcí hráči, tedy především zahraniční řetězce a strategičtí investoři. Téměř vždy se totiž jedná o velké zakázky v řádu od desítek milionů k miliardám korun. Leasing nemovitostí do deseti milionů korun u nás zatím chybí. Obecně lze tedy říci, že ve srovnání se starými státy Unie jsme ještě stále pozadu. Způsobila to ale i naše legislativa. Máme například dvojí zdanění u daně z převodu nemovitosti: Poprvé se daň platí, když leasingová společnost kupuje nemovitost pro zákazníka, podruhé, když mu ji předává po skončení leasingu. Problémem je i dlouhá odpisová doba. Zatímco na Slovensku ji teď zkrátili, my jdeme bohužel spíše opačným směrem. A co komunální sféra, tu leasing nemovitostí neoslovuje?
Pojem municipální neboli komunální leasing samozřejmě existuje, ale jsme teprve na začátku. Zatím se udělalo pouze několik čističek a podobných záležitostí pro obce. A i tady narážíme na legislativní problémy, například na rozpočtová p
ravidla. Jsme zkrátka teprve na začátku. V Evropě je běžné, že se leasují například vagony metra. To nás možná teprve čeká.
**Můžete stručně srovnat pozici leasingu u nás a ve starých členských zemích EU?
Česká republika je na špici v podílu movitých investic. Do konce loňského roku jich skoro třetina byla financována leasingem. To nás staví na druhé nebo třetí místo v Evropě. Bylo to dáno především nepružným vztahem bank k menším a středním podnikatelům, pro které tak leasing představoval prakticky jedinou možnost jak získat nějakou investici. Souvisí to samozřejmě i s tím, že leasingová společnost po celou dobu trvání leasingu pronajímanou věc vlastní, takže může jít i do rizikovějších operací než banka. V současné době se zprivatizované banky probudily a staly se pružnějšími, takže podíl leasingu bude zřejmě klesat. V EU se podíl movitých investic pohybuje zhruba na dvaceti procentech, my jsme nyní zhruba na úrovni USA a V elké Británie. Očekávám sice pokles, ale minulá role leasingu v podnikatelské sféře byla nezastupitelná. A zdůrazňuji: Nešlo jen o osobní automobily.