PODPORA PODNIKÁNÍ Od 1. července 2004 mohou české firmy žádat o finanční dotace z Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP). CzechTrade představí také další rozvojové aktivity spolufinancované ze zdrojů EU.
PODPORA PODNIKÁNÍ
Od 1. července 2004 mohou české firmy žádat o finanční dotace z Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP). CzechTrade představí také další rozvojové aktivity spolufinancované ze zdrojů EU.
K naplnění OPPP vyhlásilo ministerstvo průmyslu a obchodu 12. května letošního roku celkem 11 programů. Jsou zaměřené na: - podporu užšího propojení výzkumu a vývoje s průmyslem - regeneraci a rozvoj podnikatelských nemovitostí - technickou podporu rozvoje lidských zdrojů v průmyslu - zkvalitnění informačních a poradenských služeb - úspory energie a vyšší využívání jejich obnovitelných zdrojů - zavádění nových technologií a vyspělých metod řízení ve firmách - vytvoření podmínek pro lepší přístup našich vývozců na zahraniční trhy „Nyní probíhají poslední dílčí úpravy v nastavení složitého implementačního systému do konečné podoby manuálu a ostatní interní dokumentace,“ dodává náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR Martin Tlapa.
PROGRAM MARKETING
Novou možností, jak získat prostředky na marketingovou podporu vývozu na zahraniční trhy, je program Marketing. „Programem Marketing chceme posílit export malých a středních firem, zlepšit a zkvalitnit dnes stále ještě slabou prezentaci českých firem v zahraničí,“ říká Martin Tlapa. Závěrečný výrok auditora bude zveřejněn na konci září. O dotace z programu Marketing se mohou ucházet firmy, právnické osoby, jejichž export v posledních třech letech přesáhl roční objem pěti milionů korun a které hodlají rozšířit marketingové aktivity ve stávajícím či novém exportním teritoriu. „V rámci programu budou spolufinancovány marketingové aktivity jako pořízení propagačních materiálů a internetových stránek, účasti na výstavách a veletrzích v zahraničí či zpracování studií a informací o zahraničním trhu. Je však důležité zdůraznit, že budeme podporovat projekty, které budou mít jednoznačně popsán reálný exportní záměr sjasně definovanými cíli,“ vysvětluje účel programu Jitka Hanzlíčková, která je pověřena řízením agentury CzechTrade. Výše dotace se pohybuje od 100 tisíc do jednoho milionu korun, nesmí však překročit 50 % celkových uznatelných nákladů na projekt. Žádosti o podporu z programu Marketing je možno podávat od 1. července 2004 do odvolání v regionálních kancelářích CzechInvest.
**VÝVOZNÍ ALIANCE
Dalším projektem, spolufinancovaným ze strukturálních fondů Evropské unie, jsou vývozní aliance, vznikající pod záštitou agentury CzechTrade. Vnitřní trh Evropské unie přináší našim exportérům řadu příležitostí, ale i nutnost vyrovnat se s tvrdou konkurencí a novými trendy. Vedle potřeby zakládání poboček v zahraničí a postupného outsourcingu je to především spojování menších firem do vývozních aliancí. Od počátku roku CzechTrade pracuje na vytipování prioritních oborů pro český vývoz a vytvoření vývozních aliancí, které firmám pomohou k získání větších zakázek. „Na základě našich průzkumů, statistik zahraničního obchodu a doporučení našich zahraničních kanceláří jsme se rozhodli vybudovat vývozní aliance v oborech těžby, zpracování a čištění vody, zařízení pro elektroenergetiku, v segmentu potravin, informačních technologiích a v technologiích využití obnovitelných zdrojů energie,“ přibližuje vznik vývozních aliancí Jitka Hanzlíčková. „Zaměřujeme se na progresivní obory, které umožňují vývoz s vysokou přidanou hodnotou a prosazení českých firem jako vyspělých dodavatelů a pružných obchodních partnerů,“ dodává.