Menu Zavřít

Od Fantomase k robotům

24. 9. 2004
Autor: Euro.cz

Po 106 letech se světová přehlídka krásných nových strojů dotýká nových vrcholů

Nejde o to, jaké věci ukazujete, ale jak je ukazujete. První pařížská Mezinárodní výstava automobilu, jízdního kola a sportu, která se konala v roce 1898, byla pro francouzskou smetánku příležitostí se předvést. Do zahrad Tuileries poblíž Louvru se tehdy přišlo podívat přes 140 tisíc lidí, aby na vlastní oči viděli, jak lidstvo kráčí (tedy spíše popojíždí) za pomoci techniky k dokonalejší budoucnosti. Letos se od 25. září do 10. října na výstavišti Porte de Versailles prochází desetkrát více návštěvníků, kteří se budou chtít mezi nejnovějšími mercedesy, chevrolety či lexusy hlavně pobavit.

Nakresli mi milion a půl

Kromě množství nových modelů obklopených tisíci hosteskami se v osmi halách objevuje cokoli, co je spjato s automobilovým průmyslem. Od nejnovějších vychytávek z oblasti elektroniky, jako jsou mluvící navigační systémy a bezdrátová komunikace s mobilními telefony, až po nejúspornější nové verze motorů, které potřebují méně benzinu, anebo vůbec žádný. Záchvaty nadšení mohou způsobovat vystavené monoposty formule 1 a další závodní vozy stejně jako možnost projížděk v motokáře či v areálu pro off-roady. A navíc něco umění: součástí letošního salonu je také výstava Automobil a komiks, kde vzhledem k francouzské posedlosti kreslenými příběhy nebude pouze Batmobil.

Minulý autosalon před dvěma lety přitáhl do Paříže přes 1,4 milionu lidí a byl ze všech světových motorshow v posledních dvou letech v tomto ohledu nejúspěšnější. Letos se očekává překročení hranice 1,5 milionu, což je mimochodem více diváků, než kolik na stadionech letos v Portugalsku sledovalo mistrovství Evropy v kopané. Zájem o velkolepé akce představující nové automobily se však zvýšil až v posledních několika letech. Ještě v roce 1994 totiž počet návštěvníků expozic v Porte de Versailles jen lehce překročil milion. Byl dokonce o pár tisíc nižší než v pětapadesátém, kdy svět okouzlil – tehdy v Grand-Palais na Elysejských polích - Citroën DS 19, jeden z kultovních vozů století proslavený mimo jiné jako dopravní prostředek Fantomasův.

Číhající expres

Autosalony jsou o to zajímavější, oč vyšší je pravděpodobnost, že se představené koncepty dostanou do výroby. A v tom nyní excelují všechny včetně pařížského. Jak se přitvrzuje konkurence na trzích, zrychluje se životní cyklus modelů. Zákazníci jsou vybíraví a oslnivá novinka má zkrátka lepší šance. Cesta od studie k sériovému vozu se zkracuje. Před dvěma roky v Porte de Versaille Peugeot odhalil koncept malého prostorného vozu Sésame - letos jej představuje jako hotový model 1007, jenž se dostane na trh v příštím roce. Automobilu zůstaly dokonce elektronicky ovládané posuvné dveře, které se v sériovém voze v tak malé třídě objeví vůbec poprvé.

Expresní postup přitom zdaleka není výhodou Francouzů. Koncept Suzuki S z minulého pařížského autosalonu dostal název Swift a stal se novou generací zavedeného modelu japonského výrobce. V Paříži nyní, v showroomech v první polovině roku 2005. V minulém roce na frankfurtském autosalonu představená studie Nissan Dunehawk se nyní jmenuje Pathfinder. V Paříži nyní, v showroomech v březnu.

Rychlost v uvádění konceptů má svou logiku i z druhé strany. Automobilkám se osvědčilo na autosalonech testovat reakce veřejnosti. Pokud jsou výrazně pozitivní, překážky bránící sériové výrobě zmizí rychleji než tisícikoňové Bugatti Veyron za horizontem. U toho to ale zrovna neplatí, neboť je jedním z mála vozů představených předloni, jehož se zákazníci zatím nedočkali.

Tři králové na tahu

Výrobci chrlí novinky zničujícím tempem. Nabízí se sice spíše slovo sebedestruktivním, ale převážné většině z nich to zatím vychází. Letos je mimo jiné na programu velkoprostorová Mazda 5, třídveřová verze Mitsubishi Colt, Renault Modus, BMW řady 1 a sportovní M5, Citroën C4, Mercedes-Benz třídy A v nové podobě, Volkswagen Golf v nejsilnější verzi GTi nebo Škoda Octavia kombi. Automobilka Ferrari si Paříž zvláště zamilovala. Před dvěma lety představila svoje Enzo – nejdražší a nejrychlejší model italské firmy – letos je na řadě F430, které bude nejspíše nejprodávanějším. Některé z představovaných automobilů jsou již k dostání a jiné budou velmi záhy po skončení autosalonu.

Když už modely nemají novou tvář, tak se uvnitř alespoň objevují nové pohonné jednotky. Úspornější, výkonější, lepší. To nejzajímavější je k vidění v oblasti alternativních paliv. Každá z automobilek se snaží razit vlastní představy o tom, co by mělo automobily v následujících deseti až dvaceti letech pohánět. Kombinace elektromotoru s benzinovým nebo naftovým agregátem se jeví jako reálná verze nejbližší budoucnosti v Toyotě. Proto se rozhodla ukázat, že hybridní pohon nemusí znamenat úbytek výkonu, a přivezla do Paříže upravený model Prius, který dokáže akcelerovat na stokilometrovou rychlost za 8,7 vteřiny.

Jedním z výrobců, který naopak v Porte de Versailles, klade důraz na vodíkové palivové články, je Nissan. Nejnovější variantu takového agregátu od japonské automobilky bude mít pod kapotou sportovně užitkový X-Trail.
V okázalosti ale v Paříži nemůže být na čele nikdo jiný než Francouzi. Na svoje vozy byli vždy pyšní, vždyť už v roce 1919 se Citroën prezentoval na výstavě padesáti automobily. Letos jsou značky Renault, Peugeot i Citroën opět připraveny omráčit svět, i když je to čím dál těžší. Nové modely jsou povinností a studie musejí mít skutečné grády, aby se v konkurenci prosadily. Citroën proto kromě těchto obligátních poprvé předvede svůj systém stop & drive, který spolu s robotizovanou převodovkou sensodrive vypíná motor, když řidič zastaví na semaforech, čímž se snižuje spotřeba ve městě až o deset procent. Renault vsadil kromě jiného na rozsáhlou expozici svého týmu ve formuli 1, Peugeot stejně jako předloni vyhlašuje soutěž o návrh modelu značky mezi amatérskými designéry. Ten posléze postaví a předvede veřejnosti stejně jako loni ve Franfurtu fantaskní návrh Peugotu 4002.

Ve stylu Jamese Bonda

Zájem o autosalony v posledních deseti letech prudce nestoupl pouze kvůli přívalu nových nápadů automobilek. Staly se stejně výlučným setkáním, jakým byly v roce 1898. Pro lidi z branže jsou nutností a pro diváky možností do zvláštního světa automobilů nahlédnout. Zvláště když je jim servírován jako úchvatná filmová podívaná.

Spojení autoprůmyslu s filmem je od dob Fantomase nejen častější, ale především propracovanější. Reklamní spoty automobilek jsou těmi nejzábavnějšími a jsou plné příběhů. A od těch je na plátno kousek. Již v roce 1902 se pařížského autosalonu účastnilo filmové studio Gaumont, ale tehdy byla kinematografie tím, kdo činil první krok. Marketingový trik Jamese Bonda a jeho aston martinu měl k dispozici přes třicet let působení a jeho dosavadním vrcholem je poslední díl Die Another Day. Nestačí už jen neviditelný aston nejelegantnějšího špiona světa, ale i velký zlosyn má svůj jaguar XKR, neméně skvěle vybavený.

Fordu se účinkování jeho luxusních hvězd na plátně vyplatilo a za posledních pět let na stejnou hru přistoupily další automobilky. Na dokonalosti peugeotu 406 byla založena zatím třídílná francouzská série Taxi, na minulém pařížském autosalonu před dvěma lety Lexus ukázal vůz účinkující ve filmu Minority Report od Stevena Spielberga. Audi letos pro sci-fi film Já, robot vyrobilo koncept RSQ, kterým se v roce 2035 efektně prohání Will Smith, aby je nakonec neméně efektně zlikvidoval. Dokonce i staromilské Porsche se obrátilo k Hollywoodu a jeho vozy se objeví ve filmu Cellular s Kim Basingerovou v hlavní roli. Možná se bude promítat za dva roky v Paříži.

Dojezd

Bláznivé automobilové kreace, které před deseti lety v autosalonech demonstrovaly schopnost výrobců nahlížet do budoucnosti a nikdy se nedostaly do výroby, se omezují na filmy (kam patří) nebo zcela mizí. Dnes už není podmínkou, aby vystavené automobily ujely jako důkaz provozuschopnosti cestu z Paříže do Versaille a zpět, jako tomu bylo před více než sto lety. Naštěstí už to ale zase zvládají.

MM25_AI

Pařížské momentky
1898 První pařížskou Mezinárodní výstavu automobilu, jízdního kola a sportu navštívilo asi 140 tisíc lidí.
1901 Poprvé se výstava konala v Grand-Palais na Elysejských polích na prostoru šesti tisíc metrů čtverečních, kde zůstal hlavní stan po dalších 60 let.
1906 Od roku 1898 se zvýšil objem obchodů uzavřených na autosalonu z pěti milionů franků na 129 milionů a Grand-Palais přestával stačit místem, nákladní vozy se proto přesunuly ven z paláce.
1913 Představil se americký Ford T, první automobil vyráběný sériově na montážní lince.
1919 Výstava se přejmenovala na Salon de l‘Auto a André Citroën na něm předvedl první lidový evropský vůz vyráběný sériově v počtu sta kusů denně.
1946 Za deset dnů autosalon navštívilo 809 tisíc lidí, dvojnásobek toho, kolik před válkou.
1962 Autosalon se definitivně přestěhoval na výstaviště u Porte de Versailles kvůli problémům s dopravou ve městě, výstavní prostory se zvětšily na sto tisíc metrů čtverečních a poprvé byla součástí expozice ojetá auta.
1976 Od toho roku přešel salon na dvouletý cyklus po dohodě s pořadateli autosalonu ve Franfurtu, který obsadil liché roky.
1988 Autosalon dostal současný název Mondial de l‘Automobile.
2002 Pařížský autosalon navštívilo rekordních 1,45 milionu lidí.

  • Našli jste v článku chybu?