Menu Zavřít

Příběh majitele Novy. Od kovbojských začátků až po střízlivou realitu dneška

11. 11. 2017
Autor: Profimedia.cz

Technologický index newyorské burzy Nasdaq od začátku roku 2008 do letošního října vyrostl o 140 procent. CME, majitel několika televizních stanic ve střední a východní Evropě, jenž je součástí řečeného indexu, v témže období devadesát procent své hodnoty ztratil. Jak uvidíme, nedůvěra investorů má své důvody.

Všechno začalo v roce 1984, kdy Ronald Lauder přijal nabídku z administrativy svého jmenovce, amerického prezidenta Reagana, pracovat pro ministerstvo obrany. Nebylo se mu co divit: právě oslavil padesátku, od dvaceti let pracoval pro kosmetickou firmu své matky Estée Lauder a měl před sebou budoucnost věčné dvojky za bratrem Leonardem, jenž rodinný byznys vedl.

Již o dva roky později však z Pentagonu odešel do Vídně coby velvyslanec. Vydržel tam rok, během něhož se stačil seznámit s jistým Markem Palmerem, tehdy velvyslancem v Maďarsku, zemi Lauderových prarodičů. Krátce poté jej prezident Reagan odvolal a Lauderovi zůstaly se středoevropským regionem nevyřízené účty.

V roce 1991 společně založili Lauder a Palmer v Německu Central European Development Corporation. O dva roky později již měli v kapse vysílací licenci v Berlíně a podíly v několika tamních televizních stanicích (plus jedné v Norimberku). Kromě toho vytvořili v České republice partnerství s firmou CET 21, čerstvým držitelem licence (nešlo to jinak, protože coby cizinci se o ni nemohli ucházet sami). Vznikl propletenec vztahů, později dobře popsaný kvůli sporům mezi CME, CET 21 a Českou republikou.

Zjednodušeně řečeno, pobočka CME pod názvem Česká nezávislá televizní společnost měla hardware, CET 21 měla licenci a Vladimíra Železného. To se později ukázalo jako výbušná kombinace.

 CME na burze

V první polovině 90. let to však bylo ještě daleko. Produkt českého působení CME, TV Nova, začal vysílat v roce 1994 a o rok později si již vydělal na vstupní investici. Firma se soustředila na akvizice napříč celou postkomunistickou Evropou: v roce 1995 se etablovala v Rumunsku coby Pro TV; o rok později měla na tamním trhu s televizní reklamou 40procentní podíl. Týž rok ve Slovinsku obdobně vznikla Pop TV. V létě 1996 spustila CME na Slovensku TV Markízu; do konce roku měla pod palcem 47 procent televizního reklamního trhu. V Maďarsku založila CME stanici TV-3; v Polsku se CME angažovala v několika stanicích najednou pod názvem TVN Network.

Fotbal a erotika

Expanze pochopitelně nebyla zadarmo. V roce 1994 vybrala firma 62 milionů dolarů od amerických investorů při vstupu na Wall Street, o dva roky později uzavřela partnerství se společností Time Warner (dnes třetí největší mediální firma světa), aby posílila svou přítomnost v Německu. V Rumunsku, na jehož trhu již Pro TV držela 60procentní podíl, pro jistotu CME založila ještě stanici Acasa, která cílila speciálně na ženy.

Zároveň firma zamířila na Ukrajinu, kde byl její vstup na scénu obzvlášť dobrodružný. Kyjevský parlament právě odhlasoval moratorium na udělování nových televizních licencí. Zástupci CME se setkali s jistým Oleksandrem Volkovem, což byl „seniorní poradce“ tehdejšího ukrajinského prezidenta Leonida Kučmy. Volkov jim řekl, že nemají šanci licenci získat, ale ať zkusí kontaktovat dva vlivné podnikatele, Vadima Rabinoviče a Borise Fuchsmanna, kteří vlastnili vysílací společnost Studio 1+1. Dopadlo to, jak tušíte: slovo dalo slovo a licence byla na světě. O pár let později vyšetřovala americká vláda CME pro podezření z uplácení ukrajinských úřadů pomocí kontaktů s ruským organizovaným zločinem; těmi kontakty měli být Rabinovič a Fuchsmann. Také asi správně tušíte, že vyšetřování vyšumělo do ztracena.


Ani Číňané, ani Siemens. Škodu Transportation koupí Křetínský

Daniel Křetínský


Mezitím se etabloval model, podle něhož TV Nova obstarává až 80 procent příjmů celé skupiny, jíž to umožňuje geografickou expanzí hledat další dojné krávy. „Dokázali jsme všem, že Češi nejsou jiní než ostatní Evropané, že jsou stejní - nejvíce je zajímá fotbal a hned poté erotika“ říkal Vladimír Železný s fascinující dávkou triumfalismu. A skutečně, v roce 1996 měla Nova provozní zisk 45 milionů dolarů. Celá skupina tehdy vykázala tržby 136 milionů dolarů - ale také celkovou ztrátu 30 milionů.

Ústup z pozic

Apak se začalo kolo štěstí točit opačně. Němci zjistili, že je sice fotbal a erotika baví taky, ale zase ne tolik, aby kvůli tomu snášeli intelektuální ponižování a la TV Nova; CME se musela z tamního trhu stáhnout. Podobně to dopadlo v Polsku, kde TVN Network musela vracet nasmlouvané peníze kvůli podstatně nižší než plánované sledovanosti. Odchod ji stál 44 milionů dolarů. V Maďarsku TV-3 nakonec nedostala licenci, takže musela vysílat po kabelu pro zlomek očekávaného publika.

Potom došlo na roztržku s Železným, jehož v roce 1999 nařkl nový CEO skupiny Fred Klinkhammer, že krade jako straka. Železný odkráčel středem i s licencí, CME zůstal v rukou nepoužitelný hardware. Po letech sporů nakonec dala v roce 2003 arbitráž za pravdu CME a nařídila české vládě zaplatit 10,5 miliardy korun za nedostatečnou ochranu investic.


Nejvlivnější firma, o níž jste nikdy neslyšeli. Sinclair atakuje americký mediální trh

 Sinclair Broadcast Group už vlastní 173 televizních stanic


Jenže pro CME už to bylo příliš pozdě. Fúze s lucemburskou SBS Broadcasting se stanicemi ve Skandinávii a Beneluxu, již plánoval Klinkhammer, měla vytvořit jakýsi vyvážený mix: CME by pokračovala v komerčně úspěšném tažení nejnižšími společnými jmenovateli publika, což by SBS zaplatilo možnost dělat televizi pro lidi, jejichž divácký zájem sahá za svlečenou rosničku.

Když však kráva v podobě TV Nova přestala dojit, zájem SBS ochladl. S CME to tou dobou nevypadalo dobře. Tržby klesly ze 182 milionů dolarů v roce 1998 na 76 milionů v roce 2000. Cena akcií spadla z 30 dolarů na pět; Ronald Lauder je skupoval za několikanásobnou cenu, ale stejně nezabránil tomu, že burza obchodování s nimi na dva roky přerušila.

Stabilizace

Po roce 2002 se však podařilo CME stabilizovat. Obrat nastal s verdiktem arbitráže o Novu a prakticky souběžnou akvizicí druhého slovinského kanálu Kanal A. Později do firmy vstoupila společnost Time Warner, která svůj podíl postupně navyšovala až na 75 procent (v současnosti je to zhruba 42 procent).

Dnes firma působí v Česku, na Slovensku, v Bulharsku a Rumunsku. Celkem v těchto zemích provozuje téměř 30 televizních a rádiových kanálů, má 2950 zaměstnanců a loni měla provozní zisk 111 milionů dolarů při tržbách ve výši 630 milionů dolarů.

MM25_AI

Přečtěte si také:

Výdaje na reklamu vystoupaly na 60 miliard. Nejvíce posílila televizní inzerce

Seznam získal licenci na vlastní televizní kanál

zNova česká. Na transakci za více než 50 miliard se skládají nejbohatší Češi

Televizní noviny a Sportovní noviny se dlouhodobě řadí mezi nejsledovanější pořady Novy, ale i celé české televizní branže. Každé vysílání má přinejmenším
1,5 milionu diváků.


  • Našli jste v článku chybu?