WheelTug finišuje s uvedením elektromotoru pro letadla. Zároveň už pošilhává po oboru nanotechnologií
Elektrický systém WheelTug, který má kompletně nahradit hlavní motory při pojíždění letadla na ploše, se představil na 50. ročníku mezinárodní Air Show v Paříži, jež skončila v neděli 23. června. WheelTug je dceřinou společností holdingu Borealis Exploration zaměřujícího se na vyhledávání nových technologií se zajímavým průmyslovým potenciálem a jejich následné zavádění na trh. Vznikla v roce 1968 v Kanadě a v roce 1998 přenesla registraci na Gibraltar. Letos 10. června vstoupila na pražskou burzu formou takzvaného technického listingu.
„I když certifikace systému teprve probíhá, konkrétně u amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), a to pro Boeing 737NG, již dnes máme objednávky na 573 letadel od jedenácti velkých leteckých společností. Jsou mezi nimi například KLM, Alitalia, izraelská společnost El-Al a Air Berlin, po Lufthanse druhá největší německá letecká společnost,“ říká Jan Váňa, ředitel firmy WheelTug. České aerolinie (ČSA) mezi potenciálními zákazníky prozatím nejsou z prozaických důvodů. WheelTug testoval elektromotory pro letadla typu Boeing 737 nové generace a taková ČSA ve své flotile nemají. „Ve skupině Český Aeroholding jsou letadla Airbus a ATR,“ říká Michaela Lagronová, ředitelka korporátní komunikace a tisková mluvčí Českého Aeroholdingu.
Jádro systému tvoří dvojice osmnáctifázových asynchronních elektromotorů, které se instalují na kola příďového podvozku. K pohonu kol po ploše jsou ideální, protože i přes malou velikost jsou schopné vyvinout obrovský točivý moment. Dají se v principu použít na jakékoli letadlo, velikost elektromotoru závisí pouze na jeho hmotnosti. Každý typ však musí mít schválenou certifikaci. WheelTug se nyní soustřeďuje na dokončení té první. Další budou následovat a měly by být jednodušší a také levnější. Firma již dnes jedná i s jinými výrobci letadel, kteří by mohli systém využívat.
Minuty rozhodují Vynálezcem elektromotoru je Američan Jonathan Edelson, který s myšlenkou přišel v roce 1995. Na vývoji systému se podílí přibližně padesát inženýrů, díky nimž dnes firma vlastní 55 patentů spojených s projektem. Mezi hlavní přínosy technologie patří úspora paliva, emisí, hluku, ale také nákladů za poškození motorů způsobené nasátím cizího předmětu. Při pohybu letadel po letištní ploše dochází v závislosti na době pojíždění ke značné spotřebě paliva, i když motory běží přibližně na patnáct procent výkonu. Se systémem WheelTug budou hlavní motory v chodu pouze přibližně tři minuty po dosednutí na ranvej, po dobu nutnou k jejich ochlazení. A poté opět přibližně tři minuty před vzletem kvůli jejich ohřátí na požadovanou provozní teplotu.
K projektu se Jan Váňa – bývalý vojenský pilot, někdejší náměstek ministra obrany a posléze výkonný ředitel strategického plánování a rozvoje Českých aerolinií – dostal ještě předtím, než firma začala ověřovat technologii v praxi. V té době WheelTug hledal letiště, na němž by mohl vynález testovat. A letiště v Praze společně s Řízením letového provozu nabídlo skvělé podmínky.
„Na staré Ruzyni je dráha, která se využívá především pro parkování letadel a pro testování tohoto typu je i díky celému zázemí ideální. Poslední testy jsme dělali před rokem a spolupráce byla vždy velmi dobrá,“ pochvaluje si Váňa.
„Se společností WheelTug smluvně spolupracujeme od prvního pololetí roku 2010.
Poskytujeme vývojovému týmu konzultace v otázkách provozních a předpisových, provádíme a vyhodnocujeme simulace provozu letadel s novou technologií pomocí softwaru pro 3D simulaci provozu letišť ARCPort,“ potvrzuje Eva Krejčí, ředitelka komunikace a tisková mluvčí Letiště Václava Havla Praha. Podle Krejčí je další testování ve fázi příprav.
WheelTug doufá, že certifikace ve Spojených státech bude dokončena do konce příštího roku a poté prostřednictvím dvoustranných dohod uznávána i u dalších regulatorních orgánů, jako je Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), Japonský úřad pro civilní letectví (JCAB) a Transport Canada.
„Zároveň se připravuje výroba, aby v okamžiku, kdy motor získá certifikaci, opouštěly výrobní závod první hotové systémy. Výroba prototypu trvala zhruba šest měsíců. Předpokládaná produkční kapacita má být 30 až 40 motorů měsíčně s tím, že se to časem může zvýšit na 50 až 60 kusů,“ říká ředitel Váňa. Letadel, která by elektromotory mohla využívat, je dnes přibližně patnáct tisíc.
Systém skládající se z několika komponentů se bude vyrábět ve Spojených státech. Kolo s motorem uvnitř bude produkovat firma Parker Aerospace, známý světový výrobce kol k letadlům Boeing a Airbus. Dalšími subdodavateli budou společnosti Dynetic Systems ze státu Washington a Ice Corporation sídlící v Kansasu. Ovládací panel, který se bude montovat do kabiny, má vyrábět firma Gables z floridského Miami. O přesunutí výroby jinam WheelTug neuvažuje. Důvod je jednoduchý. Získat certifikace k podobné produkci je v letectví poměrně složitý a nákladný proces.
Firma nabízí svůj systém leteckým společnostem formou leasingu, který budou moci hradit z provozních peněz. Při úspoře například 400 tisíc dolarů na letadlo za rok zůstane 200 tisíc aerolinkám a 200 tisíc dostane WheelTug. Zařízení přitom samo sbírá data, z nichž lze přesně vyčíst, jak dlouho byl motor v provozu.
Z laboratoře do praxe Využívat v praxi asynchronní motory umožnil vývoj v nanotechnologiích a mikroprocesorech posledních let. A právě na oblast nanotechnologií se chce WheelTug soustředit nyní. Pod hlavičkou Borealis se na univerzitě v Michiganu již rozběhl vývoj speciálního nanotranzistoru, který má o 20 až 30 procent vyšší účinnost než současné produkty. I když se jedná o revoluční technologii, vše se teprve laboratorně ověřuje.
V případě nanotechnologií je firma podle ředitele Jana Váni ve fázi, kde byl WheelTug před pěti lety. „Od uvedení na trh jsme možná dva roky a možná pět let. To je i důvod, proč Borealis Exploration vstoupila nedávno na pražskou burzu a proč si myslíme, že bychom v České republice mohli najít vhodného partnera pro průmyslové využití,“ vysvětluje ředitel firmy WheelTug. Jak dodává, společnost vnitřní kapacity má. Vývoj a výzkum leteckého elektromotoru stál dosud 40 milionů dolarů, které pocházejí od akcionářů firmy. Borealis nyní hledá někoho, mimo jiné i v České republice, kdo by byl schopen uvést další její vynálezy do praxe.
55 patentů které se týkají asynchronního elektromotoru pro letadla, vlastní společnost Borealis Exploration
O autorovi| Dáša Hyklová, hyklova@mf.cz