Chcete pronajmout byt, ale stále se to nedaří? Poradíme vám, jak na potenciální nájemníky udělat ten správný dojem. V době, kdy nabídka nemovitostí k pronájmu významně převyšuje poptávku, je totiž třeba mnohem víc než jen zveřejnit inzerát.
Foto: Profimedia
Řada lidí, kteří by rádi vylepšili rodinný rozpočet pomocí pronajímání domu či bytu, dnes marně čeká na zájemce. Konkurence na trhu je tvrdá. Nabídka nemovitostí k pronájmu dlouhodobě převyšuje poptávku, což se projevilo mimo jiné tím, že za poslední rok nevzrostlo v Česku tržní nájemné. Pronájem nemovitosti je tak o něco méně výhodný než před pár lety, protože zatímco nájemné zůstává stejné, nebo dokonce klesá, rostou ceny energií. První rada pro toho, kdo chce rychle najít nájemníka do bytu či domu, proto zní – nečekejte od pronájmu zlatý důl. Buďte naopak skromnější. Měsíční nájemné stanovte pod hladinou toho, za kolik se srovnatelné nemovitosti v dané chvíli běžně nabízejí. Není ale nutné klesat razantně, stačí být lehce pod průměrem. „Je důležité si uvědomit, že drobným snížením ceny ztratíte třeba tisíc korun měsíčně. Pokud budete na nájemníka čekat dlouho, přijdete každý měsíc o celý potenciální nájem,“ konstatuje Miloš Červenka, člen představenstva Realitní společnosti České spořitelny. Atraktivní cena vám dá navíc možnost vybírat si z více zájemců.
Vysoké kauce a zákaz psů
Nižší nároky jsou podle odborníků namístě i v dalších ohledech. Pro potenciální nájemníky je často velmi podstatná výše počáteční investice v podobě kauce. Sice jde o peníze, které jednou (pokud v bytě nic nezničí) dostanou zpět, v daném okamžiku je to ale výdaj navíc k prvnímu nájmu. „Výše prvotních nákladů má na rozhodování zájemců velký vliv. Majitelé většinou požadují kauci ve výši dvou nájmů. To už je ale v současné době pro hodně lidí problém. My doporučujeme kauci ve výši pouze jednoho měsíčního nájmu v kombinaci s měsíční výpovědní lhůtou,“ říká Milan Zavadil, předseda výkonné rady Realitní komory České republiky a spolumajitel společnosti M&M Reality.
Šanci na rychlý pronájem pak podle jeho slov ovlivňují také požadavky na klienta. Mnoho lidí si ve svém bytě nepřeje například studenty, domácí mazlíčky, někdy dokonce ani malé děti. Tím se skupina možných nájemníků značně zužuje. Čím vyšší máte nároky, tím hůř nájemníka najdete.
První dojem rozhoduje
Obecně platí, že při pronájmu menšího bytu lidé ocení, pokud je alespoň částečně zařízený. Rodiny, které hledají tři a více pokojů, se někdy naopak rády stěhují i s vlastním nábytkem.
Jak rychle najít nájemníka
• Nastavte reálnou cenu. S každým měsícem hledání nájemníka budete přicházet o tisíce korun na ušlém nájmu. Je proto lepší porovnat vaši nemovitost se srovnatelnými nabídkami v dané lokalitě a stanovit nájem lehce pod průměrem.
• Nabídněte nízké prvotní náklady – stanovte nižší kauci. Běžně lidé požadují kauci ve výši dvou měsíčních nájmů, což může být v dnešní době pro řadu zájemců příliš velký jednorázový výdaj. Požadujte kauci ve výši jednoho nájmu a ve smlouvě stanovte měsíční výpovědní lhůtu.
• Promyslete, zda byt nenabídnout i skupinám zájemců, které řada majitelů automaticky odmítá – studenti, cizinci, majitelé velkých psů a podobně. Příliš přísné požadavky na nájemníka vaše šance na rychlý pronájem snižují a především u nemovitostí v horší „kondici“ jsou mnohdy zbytečné.
• Byt je dobré vybavit alespoň základními kusy nábytku (kuchyň, stůl, židle, postel), aby bylo možné v něm okamžitě bydlet. Zcela přebytečné jsou naopak zastaralé dekorace, v nejhorším případě fotografie po babičce a jiné osobní věci. V komunikaci se zájemci dejte najevo ochotu zařízení bytu co možná nejvíce přizpůsobit jejich potřebám.
• Byt vymalujte a ukliďte. Na prohlídkách buďte dřív než zájemci. Před jejich příchodem rozsviťte světla a vyvětrejte.
Tak či tak je důležité, aby byt dokázal zaujmout na první dojem. A to zpravidla vyžaduje některé úpravy. Ve Spojených státech a západní Evropě si lidé běžně nechávají s přípravou nemovitosti na pronájem poradit od profesionálů. Tato služba se nazývá home staging. Podobá se práci klasických bytových designérů s tím rozdílem, že v těchto případech odborník nepracuje v režii vkusu majitele nemovitosti, ale tak, aby byl prostor co nejatraktivnější pro širokou cílovou skupinu, tedy jaksi univerzálně. „Vlastník má ve většině případů k nemovitosti i jejímu zařízení emocionální vazby a necítí potřebu něco měnit. Jednoduše si řekne, že když budou chtít nájemníci něco změnit, udělají to sami. Jenže neudělají, půjdou o dům dál,“ říká průkopnice tohoto oboru v Česku a majitelka společnosti Home Staging Jitka Kobzová.
Čistota — půl úspěchu
Aby nemovitost působila tím správným prvním dojmem, musí být podle Kobzové hlavně čistá. Umaštěná kuchyň či špinavá koupelna dokážou zájemce spolehlivě odradit. Před prohlídkami proto nemovitost pečlivě ukliďte, dejte vyčistit koberce, případně i čalouněný nábytek a měli byste také vymalovat, a to vždy neutrálními barvami, nejlépe bílou. Do prázdných bytů je dobré pověsit alespoň čisté záclony a na dobu prohlídek umístit nějaké posezení. Jakmile se chce zájemce v bytě posadit, je to dobré znamení. Pokud pronajímáte zařízený byt, odstraňte vše nadbytečné a nábytek rozmístěte tak, aby to odpovídalo funkci každé místnosti. Byt nesmí vypadat jako skladiště starého nábytku a nemoderních dekorací. Vyplatí se naopak například povléct postele či naaranžovat v koupelně pár bílých ručníků. Před dveře položte čistou rohožku.
Důležitou roli hraje dostatek světla. „Po dobu prohlídek doporučuji použít žárovky silnější intenzity, do prázdných bytů i přidat nějakou lampu navíc. Prostor by neměl působit pochmurně,“ říká Kobzová. Při prohlídkách majitelé často přicházejí do bytu až spolu se zájemcem. To je chyba. Místnosti by totiž měly být předem rozsvícené a vyvětrané.
Úklid a nezbytné úpravy byste měli stihnout provést ještě před nafocením bytu pro inzerci. Už fotografie musí působit útulným a čistým dojmem. „Nedoporučuji fotit mobilem. Na snímcích si dejte záležet, použijte stativ, místnosti vždy zabírejte jako celek. I ve dne si na focení ještě rozsviťte,“ radí Kobzová.