Díky novým investorům...
Gorkovský automobilový závod (GAZ) dlouhá léta chrlil všechno: od klonů Fordova Modelu A přes tanky Rudé armády až po limuzíny pro elitu komunistické strany. Továrna, postavená v roce 1932 s pomocí Henryho Forda, prosperovala téměř po celou sovětskou éru. Když však v roce 1991 nastal konec Sovětského svazu, byl to i konec objednávek osobních i nákladních automobilů GAZ. Podnik postihly zlé časy, protože výroba prudce poklesla a dluh vyletěl vzhůru.
Dnes je firma GAZ zase na nohou a má nový ctižádostivý manažerský tým, v jehož čele stojí cizinci. V továrně ve městě Nižnij Novgorod 450 kilometrů východně od Moskvy dělníci v čistých modrých uniformách pyšně předvádějí své výrobní metody, jejichž inspirace je japonská. Grafy a elektronické displeje zaznamenávají výkon každého pracovního týmu, kdežto fotografie rozkladu panujícího před několika lety jsou připomínkou toho, jak daleko se továrna dostala. Závod v Nižním Novgorodu je v současnosti nejvýznamnější částí nové automobilové holdingové společnosti GAZ Group sdružující více než tucet továren s příjmy, jež by podle očekávání měly letos vyskočit o 30 procent na 450 milionů dolarů při prodejích 4,4 miliardy dolarů. GAZ, který už je čelným ruským výrobcem malých nákladních a dodávkových vozů a druhým největším podnikem na výrobu automobilů v zemi, pozoruje trhy od Británie až po Indii.
Restrukturalizace automobilky GAZ ukazuje, jak může být zastaralý sovětský podnik modernizován, aby splňoval tvrdé požadavky nového trhu. Když před šesti lety získal GAZ od zaměstnanců multimilionář a hliníkový baron Oleg Děripaska, dosadil nové vedení, oddělil majetek nesouvisející s hlavní činností, například školy a nemocnice, a vypůjčil si výrobní postupy od firmy Toyota Motor, díky nimž se produktivita montážních linek ztrojnásobila. „Továrna se zásadně změnila,“ uvádí zástupce vedoucího provozu, devětadvacetiletý Oleg Popov, „vidím světlou budoucnost.“
Společnost GAZ dosáhla úspěchu do značné míry díky tomu, že měla správné vozidlo ve správný čas. Když se ekonomika hroutila a její těžké nákladní vozy mohlo nakupovat málo státních továren a farem, společnost přišla s nákladním vozem Gazelle. Noví ruští podnikatelé, kteří hledali způsob, jak dopravovat zboží do obchodů a na trhy, si ho zamilovali. Od roku 1994 společnost GAZ prodala jeden milion vozů Gazelle a prodeje vzrůstají o 20 procent ročně. Vůz Gazelle, který stojí 8000 dolarů, pomohl firmě GAZ získat 53 procent ruského trhu malých nákladních a dodávkových vozů.
Sledování globálních trhů.
Firma se snaží rozšiřovat svůj akční rádius. V červenci společnost GAZ realizovala svou první zahraniční investici a zachránila britského výrobce nákladních automobilů LDV Group před krachem. S nákupem získala společnost GAZ i práva na jeden rok starý nákladní vůz Maxus, který chce vyrábět v Británii i doma. Firma LDV se sídlem v Birminghamu bude základem nové organizace zvané GAZ International - „centra našeho hnutí mimo Rusko,“ vysvětluje Petr Zolotarev, ředitel podniku GAZ. Do čela této organizace postavila firma GAZ Martina Leache, zkušeného odborníka z oboru, který předtím řídil evropské podniky společnosti Ford Motor. Leach uvádí, že firma GAZ „má nyní přístup… k moderní technologii a velký prostor k růstu v globálním měřítku“.
Část této technologie pochází od firmy DaimlerChrysler. Společnost GAZ koupila v dubnu letošního roku výrobní linku Chrysleru v michiganském městě Sterling Heights, jakož i licenci na vytvoření modelu vycházejícího ze sedanu Sebring, který vyrábí americká firma. Závod se demontuje a dopravuje do Nižního Novgorodu. Firma GAZ použije základ Sebringu, aby nahradila v minulosti populární sovětskou Volhu. Společnost chce rovněž zvýšit vývoz z dnešních 25 procent prodejů na 50 procent do roku 2013 a zaměřit se přitom na Afriku, Asii a Latinskou Ameriku.
Soutěžení v globálním měřítku bude pro firmu GAZ obtížné. Závod v Nižním Novgorodu, kde pracuje 50 000 lidí, má dosud velmi nadbytečný počet zaměstnanců. Nováček Leach je však optimista. Společnost GAZ, jak tvrdí, „má dobré postavení na to, aby se utkala s některými etablovanějšími hráči“.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek