Experti očekávají radikální změnu německého trhu
Prvním virtuálním operátorem se stal v roce 1999 britský Virgin Mobile, který je dnes aktivní i v Austrálii, Kanadě a USA a pečuje o zhruba pět milionů zákazníků. Velký úspěch britské firmy vyprovokoval k následování řadu dalších. V roce 2006 jejich celosvětové číslo přerostlo hranici dvou set. V Německu se pokusy zřídit virtuálního operátora objevily již koncem roku 2001, rozkvět branže však nastal až v roce 2004 kooperací O2 a výrobce kávy Tchibo. „V té době byl v Německu velký chaos, obrovské a nepřehledné množství všemožných tarifů a nabídek a této situace jsme využili. Strategie se vyplatila, dnes máme přes 700 tisíc zákazníků. Expanzi na zahraniční trhy však neplánujeme. Situace je tam zcela odlišná. Navíc v Německu těžíme z toho, že je naše značka hodně známá, což bychom na jiných evropských trzích nemohli,“ sdělila týdeníku EURO mluvčí společnosti Tchibo.
Virtuální Německo.
Také nejnovější studie společnosti Deloitte Deutschland potvrzuje, že virtuální operátoři budou hrát na německém trhu čím dál tím důležitější roli. Úspěchy společností Tchibo a Aldi podle expertů signalizují, že provozovatelé tohoto typu mají v Německu velkou budoucnost. U sousedů by obrat v mobilních službách měl v příštích třech letech vzrůst na sedm až osm miliard eur. Ten, kdo chce na poměrně nasyceném trhu vydělat, však musí mít dobrou strategii. Noví poskytovatelé, například mediální společnosti nebo fotbalové kluby, musejí přijít s produkty, které jsou ušité na míru jasně definované cílové skupině. „Společnosti by se měly velmi rychle rozhodnout, zda zvolí strategii virtuálních operátorů, či jiný obchodní model. Dnes ještě mohou těžit z výhod brzkého startu. Trh roste velmi rychle, řada společností je v tomto oboru již aktivní a mnoho dalších je krátce před zavedením svých produktů na trh,“ uvedl expert na telekomunikace společnosti Deloitte Andreas Gentner. Horkými favority na vstup na německý telekomunikační trh jsou například Ikea, Shell, Aral, RTL či Lidl.
Odborníci očekávají, že operátoři bez vlastní sítě zcela změní německý trh. Klesající ceny za hovory jsou jen jedním z efektů. Etablovaní provozovatelé sítí jako T-Mobile, Vodafone, E-Plus či 02 se v budoucnosti stanou spíše poskytovateli sítě a techniky. Virtuální operátoři je ohrožují hlavně svým obchodním modelem. Nejsou zaměřeni na rychlé peníze z hovorů svých zákazníků, ale vážou je pevněji k sobě specifickou nabídkou. Zvláštním obsahem či reklamními SMS pak mohou zvýšit obraty ve svém hlavním oboru činnosti. Další možností jsou bonusové akce - například zákazník čerpací stanice za určitý dosažený obrat získá volné SMS či minuty.
Cílený myšák.
Velké plány má i americký mediální koncern Walt Disney, který ještě tento rok chystá vstup na evropský trh. Jako virtuální operátor se objeví nejdříve ve Velké Británii a Francii, posléze by mělo následovat Německo. Francouzský deník Les Echos tvrdí, že právě probíhají jednání s provozovateli sítí. Při expanzi mohou Američané sázet na zkušenosti z domácím trhem, kde již nějakou dobu jako virtuální operátor působí. Jejich nabídka bude zaměřena zejména na mladistvé. O tom svědčí i skutečnost, že se v USA již brzy začne prodávat Disneyho mobil speciálně navržený pro děti, který nyní schválil americký telekomunikační úřad. Telefon oválného tvaru zaujme ovládacími prvky ve tvaru myšáka Mickeyho. U telefonu lze vyměnit klávesnici - běžnou dvanáctiklávesovou za čtyřklávesovou. Telefon je pak možné přepnout do dvou režimů, jeden z nich umožňuje rodičům zablokovat některé funkce pomocí kódu. Koncept však vzbudil celou řadu kritiky. S pomocí kreslených hrdinů prý společnost sugestivně manipuluje s dětmi a snaží se je přesvědčit, aby uzavřely smlouvu právě s Disneyem.