Menu Zavřít

Od zapalovače k sirkám

21. 8. 2006
Autor: Euro.cz

S naftou je sice momentálně nejdražší a nejhbitější, nikoli však nejlepší

Civic mezi hatchbacky vyčnívá. Má design, za nímž se otočí čtyři z pěti lidí, je praktický, kvalitně vyrobený, s přehledně uspořádanou palubní deskou a jezdí se s ním skvěle. Ale to nemá smysl opakovat. Při nedávném setkání s pětidveřovou Hondou Civic poháněnou benzinovou osmnáctistovkou (EURO 17/2006) jsem totiž dospěl k závěru, že jde o jeden z nejzdařilejších hatchbacků na trhu. Zbývá pouze vyřešit otázku, zda je minule testovaný benzinový motor pro civic zároveň tím nejvhodnějším. Respektive jestli není lepší turbodiesel 2,2 i-CTDi.
Na první pohled se to může zdát jako obtížný rébus. Oba motory mají nejvyšší výkon 140 koní, s oběma dosahuje hatchback od Hondy maximální rychlosti 205 kilometrů v hodině. Rozdíl mezi nimi však vypadá jako srovnání nejlepšího sexu života s návštěvou spermabanky. Ano, výsledek je stejný.
Přestože turbodiesel má spoustu točivého momentu od nízkých otáček, díky němuž civic o tři desetiny hbitěji sprintuje na stovku (za 8,6 vteřiny), pocity z této akce by nemohly být rozdílnější. Civic 2,2 i-CTDi je rychlý, tichý, kultivovaný vůz a jeho průměrná spotřeba kolem sedmi litrů na sto kilometrů musí potěšit každého. Má dokonce červené startovací tlačítko nalevo od volantu jako benzinová verze. Jenže návykový benzinový motor svolný nechat se vytáčet fantasticky zní, razantní odezva na plyn se zlepšuje spolu s narůstajícími otáčkami a těsně před červeným polem otáčkoměru dělá z jízdy téměř orgastický zážitek. A navíc je uhlazenější.
Ještě podstatnější je skutečnost, že s turbodieselem civic váží o zhruba 150 kilogramů více (1422 kilogramů). Hmotnost přitom přibyla vpředu, což znamená těžší předek u automobilu s pohonem předních kol, a to zase vede ke znatelnější nedotáčivosti v zatáčkách. Na druhé straně na koupi civiku pro běžné ježdění bez ambic využívat jeho dynamický talent do mrti není nic špatného a po vzrušení za volantem netouží každý. Turbodiesel má proto nadále šanci.
Představa civiku jako velmi komfortního automobilu na každý povrch silnice má ovšem své šrámy. Tedy jeden. Nenechte se zmást označením Sport u prostřední výbavy, tvrdším podvozkem disponuje každá verze s karoserií hatchback – i testovaná 2,2 i-CTDi Executive. Vysvětlení, proč tomu tak je, má trochu techničtější charakter. U pětidveřového hatchbacku tvoří zadní nápravu zkrutná příčka (netušil jsem, že tahle slova někdy v testu použiji). Honda si ji vybrala proto, že je levnější na výrobu a nezabere tolik místa jako modernější a pro jízdu pohodlnější dvojité lichoběžníky. Civic má díky tomu docela velký kufr o objemu 415 litrů, cestování je ale zvláště pro pasažéry vzadu na hrbolatých silnicích méně příjemné. Odpružení nepohlcuje některé výraznější nerovnosti a přenáší je do kabiny. Dvojité lichoběžníky byste přitom našli na minulé generaci civiku, takže se Honda vlastně posunula o krok zpátky. Od zapalovače k sirkám.
Komfortem naopak civic nešetří, pokud jde o výbavu. Nejdražší verzí této hondy s turbodieselem je právě Executive za 639 tisíc korun a kromě spoileru či střešních lyžin je skoro vše dostupné v ceně. Bezpečnostní vybavení zahrnuje přední, boční a okenní airbagy i elektronické systémy pomáhající v řízení, v automobilu je duální automatická klimatizace s pylovým mikrofiltrem, CD přehrávač, vyhřívaná sedadla nebo xenonové světlomety. U benzinové varianty přesto objevíte totéž a bude vás to stát o padesát tisíc méně.
Dáváte-li přednost dynamice jízdy, nepochybujte, že benzinová osmnáctistovka je tím pravým motorem. Pokud se toužíte po silnicích pohybovat v maximálním pohodlí a nezáleží vám tolik na echt dramatickém vzhledu, našla by se ale ještě jedna alternativa. Honda Civic s karoserií sedan totiž v kompletní výbavě stojí 599 tisíc a na rozbitých silnicích je komfortnější, neboť zavěšení zadních kol obstarávají dvojité lichoběžníky. A jelikož má pod kapotou benzinovou osmnáctistovku (druhou variantou je hybrid), akcelerace je s ním stejně zábavná jako s hatchbackem. Navíc když chcete, můžete k němu mít na rozdíl od hatchbacku automat a pořád vyjde o deset tisíc levněji než 2,2 i-CTDi Executive. Jak to tak vypadá, diesel je tentokrát až ten poslední vzadu.

Honda Civic 2,2 i-CTDi Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 2204 cm3
Max. výkon: 103 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Průměrná spotřeba: 6,1 litru na 100 km
Základní cena: 559 000 Kč

bitcoin_skoleni

Klady + rychlé a úsporné auto
+ sexy design uvnitř i zvenčí
+ chytré sklápění sedadel

Zápory - zkrutná příčka
- benzinová verze je levnější
- … a zábavnější

  • Našli jste v článku chybu?